مدیر پیشین گروه کودک و نوجوان شبکه دو گفت: معتقدم عصر رسانه‌های تک بعدی به پایان رسیده است و هر رسانه‌ای از طریقی می‌تواند به موفقیت برسد و آن هم این است که به وجوه مختلف خود بیاندیشد. امیدوارم در دوره جدید رسانه ملی به چند رسانه‌ای بودن فعالیت‌های کودک و نوجوان دقت شود.

فعالان فضای مجازی به تلویزیون بیایند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «علی زارعان»، با اشاره به وقفه چند ساله‌ای که در فضای رسانه ملی در ساخت و تولید برنامه‌های کودک و نوجوان صورت گرفته است،گفت: نکته ظریف و دقیقی که رهبری در حکم رئیس جدید صداوسیما، در آن به حضور فعال در فضای مجازی اشاره کردند، زیباترین تعبیر در این زمینه بود که بخشی از آن به حضور فعال کودک و نوجوان در فضای مجازی اشاره داشت. معتقدم عصر رسانه‌های تک بعدی به پایان رسیده است و هر رسانه‌ای از طریقی می‌تواند به موفقیت برسد و آن هم این است که به وجوه مختلف خود بیاندیشد. امیدوارم در دوره جدید رسانه ملی به چند رسانه‌ای بودن فعالیت‌های کودک و نوجوان دقت شود. اگر تلویزیون بتواند ظرفیت‌هایی که بیرون از تلویزیون هستند و متولی آنها نگاه‌های متعهد هستند را به فضاهای درون تلویزیون و برنامه سازها متصل کند آن زمان شاهد تولد رسانه‌های چندین وجهی خواهیم بود که می‌توانند مخاطب کودک و نوجوان را حفظ کنند.

وی ادامه داد: تعداد مخاطب کودک و نوجوان در ایران با احتساب خردسالان 15 میلیون نفر است و اگر همه تلاش تلویزیون برای حفظ همه این تعداد باشد باز هم کم است. رهبری نیز درباره توجه ویژه به نیازهای کودک و نوجوان بیانات ویژه‌ای داشتند.تلویزیون باید سعه صدر داشته باشد و بتواند از نیروهای خود و بیرون از تلویزیون استفاده کند و ایندو را به یکدیگر نزدیک کند،یعنی برنامه سازانی که فضای مجازی را درک می‌کنند و فعالان فضای مجازی که به تلویزیون رغبت دارند در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا از این طریق شاهد تولد رسانه‌های جدید شویم.

مدیر پیشین گروه کودک و نوجوان شبکه دو گفت:تلویزیون باید به سمت فضاهای چندرسانه‌ای رود. یعنی دور شدن از برنامه‌های یکسویه و رفتن به سمت برنامه‌های تعاملی.vod فرصتی برای عرضه ویدئوهایی است که مخاطب با دیدن آنها عکس العمل از خود نشان می‌دهد یا یک برنامه تلویزیونی که به موازات پخش تلویزیونی آن،بازی آنلاینی در اختیار مخاطبان قرار گیرد یا ایجاد خبرگزاری کودک و نوجوان و ایجاد فضای تولید محتوا توسط خود نوجوانان برای جلوگیری تمایل نوجوان به سمت شبکه‌های غربی.

وی افزود:چندی قبل از اینکه آقای روحانی رئیس جمهور شوند، نامه‌ای را خطاب به ایشان نوشتم و از این دغدغه با ایشان صحبت کردم و گفتم که شما هم باید نسبت به کودک و نوجوان فعال باشید.اگر به همین منوال پیش رویم،نسل بعدی‌مان کودک مسلمان شیعه مدبر نخواهد بود و بخش‌هایی از آن از دست خواهد رفت که به آموزش غیر رسمی برمی‌گردد که باید خیلی بیشتر شود.در عرصه کودک و نوجوان شاید چیزی نزدیک به ده سال کار داریم و ده سال کار،خلاء بزرگی را ایجاد کرده و اگر همه نیروها هم در این حوزه کار کنند باز هم نیرو کم داریم. 15 میلیون تعداد کمی نیست و از کل کودکان جهان بیشتر است.مثلا جمعیت قطر دو میلیون نفر است در صورتیکه ما 15 میلیون کودک داریم و در این شرایط قطر دو شبکه تلویزیونی فعال برای کودک و نوجوان خود دارد که ما مشابه آن را نیز نداریم.در این حال تدبیر کردن کار کودک و نوجوان سعه صدری می‌خواهد که بتواند همه اینها را به هم نزدیک کند.

زارعان بیان داشت:در تمام کشورهای دنیا سیم کارت کودک و نوجوان وجود دارد، اما ما در ایران چنین چیزی نداریم و متاسفانه بچه‌هایمان در معرض هر نوع پیامکی خواهند بود. یکی از ویژگی‌های این سیم کارت این است که لیست سفید دارد و فقط عده‌ای خاص می‌توانند با کودک در ارتباط باشند. یا فضاهایی که کودکان ما بتوانند به عدالت آموزشی نزدیک شوند و کلاس کنکور مخل عدالت آموزشی است. ما باید فضایی را راه اندازی کنیم که در این فضا، توسط vod فیلم‌های آموزشی تحصیلی برای کودکانی که توانایی مالی برای ادامه تحصیل ندارند، فراهم شود.

وی درباره فعالیت‌های اخیر خود نیز عنوان داشت: مدتی است که طرحی برای نوجوانان به گروه اجتماعی شبکه سه ارائه دادم و طرح دیگری که کار عروسکی است را  به شبکه دو تحویل دادم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.