۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: 384419

گروه معارف قدس آنلاین- فاطمه فاطمی: اگرچه انسان به غم و اندوه و دردهایی مبتلا می شود اما در آموزه های دینی راه هایی برای رهایی از آن توصیه می شود.

این ذکر ۹۹ درد را شفا می دهد

به گزارش قدس آنلاین، بنابر آموزه های دینی دنیا محل شادی نیست و باید انتظار غم و اندوه را در آن داشت به ویژه آنکه غصه ها ابزار ابتلای الهی اند. چنان که پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «دنيا دست به دست شدنى است . آنچه از دنيا نصيب تو باشد اگر ناتوان هم باشى، به تو مى رسد و آنچه به زيان تو باشد، به زور نمى توانى آن را از خود دور كنى. هر كسى از آنچه از دستش رفته اميد بركَنَد، تنش آسوده باشد، و هركه به آنچه خداوند روزيش كرده خرسند گردد، شادمان باشد.»

البته آموزه های دینی راه هایی برای رهایی از غم و اندوه توصیه می کنند.

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: ذكر «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه، لا ملجأ و لا منجى من اللّه الاّ اليه (هيچ دگرگونى و نيرويى مگر به اتّكاى خدا نيست و پناه و گريزى از خدا جز به سوى او نيست)» امّت مرا از غم و اندوه در امان مى دارد.»

رسول اکرم (ص) همچنین فرموده اند: «هر كه زياد استغفار كند، خداوند گره غم هاى او را بگشايد و از هر تنگنايى بيرونش برد و از جايى كه گمان نمى برد، روزيش رساند.»

امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «هر گاه بيتابى شدّت گرفت، بايد به خدا پناه بُرد.»

همچنین، امام صادق (ع) می فرمایند: «هر گاه از سوى حاكمان، يا ديگران اندوهى به تو رسيد، ذِكر «لاحول و لا قوّة الاّ باللّه (هيچ قوّت و قدرتى مگر به اتّكاى خدا نيست)» را فراوان بگو كه آن كليد گشايش است و گنجى از گنج هاى بهشت.»

و نیز از ایشان است که فرمودند: «هرگاه غم ها بر تو فرود آمد، بر تو باد گفتن ذِكر «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه»

علاوه بر این، امام كاظم (ع) می فرمایند: «بدان كه خداوند ... از غمزدگان به اندازه غم و اندوهشان گرهِ غم نگشود، بلكه به اندازه مهر و رأفت خود غمشان را زدود.»

و از رسول خدا (ص) است که فرموده اند: «جمله «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه » نود و نه درد را شفا مى دهد كه ساده ترين آنها اندوه است.»

امام علی (ع) نیز فرموده اند: «شستن جامه ها (نظافت لباس)، غم و اندوه را مى برد.»

علاوه بر این، امام صادق (ع) می فرمایند: «يكى از پيامبران از غم و اندوه به درگاه خداوند شِكوه كرد؛ خداوند به او دستور داد انگور تناول كند.»

و نیز از آن حضرت (ع) است که: «چون آب فروكش كرد و استخوان هاى مردگان نمايان گرديد و نوح عليه السلام آن صحنه را ديد، بسيار بيتاب شد و اندوهگين گشت. پس، خداوند متعال به او وحى كرد كه انگور سياه بخور، تا غمت زدوده شود.»

منابع:

مكارم الأخلاق: 2 / 334 / 2656 .

أعلام الدين: 294 .

تنبيه الخواطر: 2/154 .

بحار الأنوار: 78/201/29 .

الدعوات : 120/284، 120/284 .

تحف العقول : 399 .

المحاسن: 2/362/2262، المحاسن: 2/363/2264 .

الخصال: 612/10 .

قرب الإسناد: 76/244 .

انتهای خبر/

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.