مقام‌های سعودی، که نگران هستند دادگاه‌های آمریکا ریاض را به پرداخت غرامت به تمامی خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و ضرر دیدگان از این حادثه متهم کند، به دنبال یافتن جایگزینی برای انتقال دارایی‌های‌شان از آمریکا هستند.

آل‌سعود به دنبال جایگزینی برای ‌آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی به صورت فشرده پیامدهای منفی بر سرمایه‌گذاری‌های خود در خارج، آن هم‌ در صورتی‌‌که آمریکا این کشور را به حمایت از حملات 11 سپتامبر 2001، متهم کند، بررسی می‌کند.

مجلس سنای آمریکا، هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که به موجب آن، عربستان سعودی به دلیل ایفای نقشی نامعلوم در این حملات تروریستی محاکمه می‌شود. این مصوبه مجلس نمایندگان در انتظار قانونی شدن است.

نگرانی‌های عربستان سعودی از آینده خود چندین بعد دارد: نخست اینکه، «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا علاقه‌ خاصی به دوستی با ریاض ندارد و خواستار تجدیدنظر در روابط بین این دو کشور شده است. از سوی دیگر، «برنی ساندرز» و «هیلاری کلینتون» نامزدهای دموکرات‌ها در این انتخابات از هر تصمیمی که فاش کردن واقعیت انفجارهای 11 سپتامبر را هدف قرار می‌دهد، اعلام حمایت کرده‌اند.

در مواجهه با این جدیت آمریکایی‌ها در سنا علیه حامیان حادثه 11 سپتامبر و نیز انتظار کشیدن برای انتشار اسناد 28 صفحه‌ای که ارتباط ریاض با این حادثه را فاش می‌کند، عربستان سعودی از تهدیدهای خود مبنی بر خارج کردن دارایی‌هایش از آمریکا عقب‌نشینی کرده، در مقابل، بررسی جدی پیامدهای منفی بر سرمایه‌هایی خود در صورت محاکمه شدن در آمریکا را آغاز کرده است.

برخی ارزیابی‌ها حاکی است که در صورتی‌که عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر محاکمه شود، باید میلیاردها دلار به عنوان غرامت پرداخت کند که این مبلغ غرامت به صورت مستقیم از سرمایه‌گذاری‌های سعودی‌ها در بازار آمریکا برداشت خواهد شد.

خطر تنها به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی محدود نمی‌شود بلکه ممکن است دامنه آن تا پرداخت غرامت به تمامی ضرر کنندگانی، که در پی سقوط برج‌های تجاری طرح‌ها و پروژه‌های خود را متوقف کردند، گسترش یابد. در صورتی‌که، دادگاه آمریکا با درخواست ضرردیدگان موافقت کند، عربستان سعودی مقابل یک سناریوی بسیار وحشتناک قرار خواهد گرفت.

عربستان سعودی می‌داند که در این برهه دیگر لابی‌ها نمی‌توانند کارساز باشند؛ چرا که لابی‌ها نمی‌توانند حکم‌های دستگاه‌های قضایی در ارتباط با مسائل تروریسم را خنثی کنند.

در مقابل، برخی مقام‌های سعودی به دفاتر مشاوره بازاریابی بین‌المللی و مسئولان سابق به‌ویژه در فرانسه و انگلیس مراجعه کردند تا با آنها درباره نحوه حفاظت از دارایی‌های ریاض در خارج از هرگونه غرامتی که احتمال دارد دادستان آمریکا صادر کند، رایزنی کنند.

در راهروهای پاریس سخن‌ها درباره رغبت عربستان سعودی به انتقال بخشی از دارایی‌هاش به کشورهای غربی و شرقی مانند فرانسه و آلمان و حتی چین و هند شنیده می‌شود. بازارهای این کشورها به‌ویژه چین جز معدود بازارهایی هستند که از مبالغ هنگفت پولی در برابر پیگردهای دادستانی آمریکا، حفاظت می‌کنند. 

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که در جریان بررسی طرح برای پرداخت خسارت به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر در یک کمیته کنگره، شماری از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا، عربستان را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند.

طبق گزارش «هیل» نشریه کنگره آمریکا، عده‌ای از نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکرات به طور مشترک در نشست روز سه‌شنبه‌ یک کمیته فرعی از زیر مجموعه‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به انتقاد ازحکومت عربستان سعودی پرداختند.

«دارل ایسا» از نمایندگان جمهوری‌خواه، مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به حمایت چند صد میلیون دلاری عربستان سعودی از مساجد و مراکز مذهبی در سراسر دنیا، گفت: عربستان سعودی نمی‌تواند «ادعا کند که حامی تروریسم نیست» و در عین حال حامی کسانی باشد که در این مراکز «بذر تروریسم را می‌پاشند.»

«براد شرمن» نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا نیز گفت: آنچه مرا نگران می کند این است که (نمایندگان) دولت عربستان سعودی نزد ما می آیند و می گویند «شما دوستان ما هستید و می بایست ما در برابر این قانون محافظت کنید»، این در حالی است که علمای وهابی آنها به طور روزانه نه تنها در حال تبلیغ اسلام‌گرایی افراطی هستند ،که هر روز دارند از پیروانشان می خواهند تا کسانی که مخالف آنها هستند را بُکشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.