رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظهور پدیده هایی مانند احمدی نژاد نیازمند تحلیل دقیق فرهنگی و پی بردن به چرایی نزول سطح توقع مردم و اعتماد به مدیران درجه چندم است.

ظهور پدیده هایی مانند احمدی نژاد نیازمند تحلیل دقیق فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا حسن بنیانیان روز چهارشنبه در نشست با فعالان فرهنگی استان گلستان در گرگان اضافه کرد: شرایط به گونه ای پیش رفته بود که مردم در برخی استان ها برای پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری به نذر و نیاز پرداخته بودند که باید بررسی شود علت سهل پذیر شدن مردم و فریفته شدن به ظاهر دینی برخی افراد چیست.
وی بیان کرد: مردم ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب، مسوولان تراز اول و دارای استانداردهای بالایی همچون امام خمینی (ره) را تجربه کردند ولی پس از چند دهه سطح توقع مردم به شدت افت کرده و افرادی مانند احمدی نژاد با شعارهای عوام فریبانه و پوپولیستی موفق به جلب آرای آنان می شوند. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بینش سیاسی مردم باید به گونه ای تقویت شود که افراد نتوانند با سر دادن وعده های تو خالی و بی سرانجام سبد آرای خود را لبریز کنند. 
بنیانیان همچنین برخی قوانین و اجرای نادرست آن را یکی از عوامل ایجاد گسست میان مردم و حاکمیت دانست و گفت: اجرای قانونی مانند منع استفاده از ماهواره در شرایطی که این وسیله مورد بهره برداری مردم است، تنها رابطه میان مردم و حکومت را خراب تر و آسیب پذیرتر می کند. 
وی همچنین عمر کوتاه دولت ها را یکی از عوامل بی میلی آنها به سرمایه گذاری در امور فرهنگی دانست و گفت: فعالیت های فرهنگی به زمان طولانی برای بازدهی احتیاج دارد و به همین دلیل اغلب دولت ها تمایلی به سرمایه گذاری در بخشی که امکان مشاهده بازدهی آن را ندارند، نیستند. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به هدر رفت فراوان منابع و بودجه ها در کشور نیز اشاره کرد و افزود: مهمترین دلیل این اتلاف سرمایه ها توجه دولت ها و مسوولان به جلب نظر موقت مردم برای کسب اعتماد و گرفتن رای بیشتر از آنها در زمان انتخابات است. 
بنیانیان همچنین افزود: دولت احمدی نژاد بی تعهد ترین دولت در نظام جمهوری اسلامی در اتلاف سرمایه ها بود که یکی از عوامل آن درآمد بیشتر این دولت در مقایسه با دولت های دیگر بود. 
وی ادامه داد: این سرمایه سوزی ها بیش از همه در سفرهای استانی مشهود بود، مسوولان که در جمع پرشور مردم حاضر می شوند برای جلب رضایت آنها اقدام به دادن وعده های کارشناسی نشده ای می کنند که نتیجه آن هدر رفت سرمایه ها و اجرای طرحی فاقد توجیه فنی و اقتصادی است. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به عنوان نمونه در میان بیش از هفتاد فرودگاه ساخته شده در کشور 30 فرودگاه تعطیل و فاقد فعالیت و توجیه اقتصادی است اما دهها و صدها نیروی انسانی بدون اینکه هیچ کاری انجام بدهند صرفا برای نگهداری آنها جذب شده و حقوق می گیرند.
بنیانیان بیان کرد: با این گونه تصمیم گیری ها و تخصیص بودجه نمی توان کشور را مدیریت کرد و برای حل این گونه مشکل ها چاره ای جز پناه آوردن به کارهای فرهنگی بصورت زیربنایی نداریم. 
وی در ادامه به تعداد فراوان پرونده های قضایی در کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل ورود چند میلیون پرونده قضایی در کشور و نیاز به هزینه های فراوان برای مختومه شدن آنها، نسبت این قوه با اقتصاد مقاومتی منفی است و این نهاد بزرگ به جای پرداختن به این طرح بزرگ و محوری، به دنبال دریافت بودجه های بیشتر در راستای رسیدگی به پرونده ها است. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مشاهده رفتار کارشناسان، مدیران و فعالان بخش های گوناگون نیز نشان می دهد که بخش عمده مشکلات کشور مرتبط با مباحث فرهنگی است.
بنیانیان با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مقابله با هجوم افکار و فرهنگ های غلط و انحرافی سخت ترین نوع جهاد است، گفت: اصلاح خویشتن، عامل اصلی در موفقیت فعالیت های فرهنگی است که متاسفانه آن را فراموش می کنیم. 
وی اضافه کرد: برای آسیب شناسی فرهنگی لازم است تلقی از فرهنگ و مدیریت فرهنگی را در ذهن نخبگان جامعه و در ذیل نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به هم نزدیک کرد. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مفهوم عینی تحقق مدیریت راهبردی فرهنگ در جامعه و نظام جمهوری اسلامی را در عدالت، رشد و تعالی اخلاق و معنویت و نیز پیشرفت مادی و ایجاد رفاه دانست و ادامه داد: اگر فرهنگ اصلاح شود یک مملکت اصلاح خواهد شد زیرا فرهنگ اساس یک ملت و استقلال آن است. 
بنیانیان در خصوص دلایل اهمیت مدیریت فرهنگی جامعه گفت: جاری سازی جهان بینی، اعتقادات، ارزش ها، الگوهای رفتاری و نمادهای مبتنی بر اسلام هدف غایی و لازمه تمدن سازی اسلامی است و در شرایط موجود جهان حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی عامل ماندگاری، ثبات و اقتدار نظام اسلامی است. 
وی با بیان اینکه دشمنان نظام کمر همت برای از بین بردن بنیان خانواده های ایرانی بسته اند، گفت: ضرورت حفظ اعتقادات و ارزش های اصیل فرهنگ اسلامی، مبارزه سازمان یافته و مستمر با آسیب های فرهنگی جهانی سازی و تهاجم فرهنگی استکبار جهانی است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: معضلات اجتماعی محصول بی توجهی و مدیریت نکردن در حوزه های فرهنگی است و برای رشد اخلاق و معنویت، رشد عدالت و افزایش رفاه و گسترش معیشت، همه باید تلاش کنند و کارکردهای فرهنگی را بشناسیم و اصلاح کنیم.
بنیانیان اضافه کرد: اصلاح فرهنگ به واسطه گسترش ارتباطات جهانی و آسیب های وارداتی با تاخیر بیشتری صورت می گیرد و آسیب شناسی صریح و صادقانه از مسائل فرهنگی و اجتماعی نباید موجب نادیده گرفتن پیشرفت های نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در سایر عرصه ها شود.
بنیانیان؛ جهانی سازی، جهانی شدن و تهاجم فرهنگی را از جمله آسیب های جدی فرهنگی ایران در مقابل توسعه کشورهای دیگر در سال های اخیر دانست و گفت: بستر تهاجم فرهنگی در جهانی سازی و جهانی شدن است و یکی از اهداف آنها از بین بردن ارزش های اصیلی مانند فرهنگ ناب عاشورا و خانواده است. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تهاجم فرهنگی به صورت مستقیم توسط صهیونست ها مدیریت می شود و دردمندانه باید پذیرفت آنها در رسیدن به برخی اهداف خود تا اندازه ای هم موفق بوده اند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    اين نظر ترد شده وعقب افتاده شماست مردم دنبال درجه نيستند دنبال كسي هستند كه از جنس خودشان باشند احمدي نژاد چنين فردي است اين اقا بهتر از همه ميداند كه كارشكني سرمايه داران دربحث دلار موجب رانت وفسادو تورم شداحمدي نژاد بهترين رييس دولت بود.