قدس آنلاین/حسین رسول زاده : تولید سالانه ۶ هزار تن سنگ مرمریت تنها یکی از فعالیت‌های شرکت معادن قدس رضوی است. بیشترین کاربرد این سنگ در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی است.

   حضور فعال آستان قدس رضوی در صنعت سنگ

به این مجموع باید تولید ده ها هزار تن سنگ گرانیت، سنگ کوپ، سنگ پلاک و سنگ لاشه را هم اضافه کرد که تولیدات مهمی در صنعت ساختمان محسوب می‌شود.   این شرکت دو کارخانه در بخش صنعت و معدن و 10 معدن سنگ گرانیت دارای پروانه بهره برداری دارد که در حال حاضر تنها بخشی از این معادن فعال هستند.

 احیای معادن خلج و گرانیت ده‌غیبی در سال 94
سرپرست شرکت معادن قدس رضوی یکی از اقدامات مهم شرکت معادن قدس رضوی در سال 94 را راه اندازی معادن مرمریت خلج و ده غیبی می‌داند.
معدن مرمریت خلج یکی از چهار معدن فعال شرکت معادن قدس رضوی است که در کوه‌های خلج و 6 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است. معادن گرانیت ده مرغ نهبندان، گرانیت چاه وک نهبندان و معدن گرانیت ده غیبی دیگر معدن هایی است که پروانه بهره برداری شان متعلق به شرکت معادن قدس رضوی است.
محصولات معدن سنگ مرمریت خلج مشهد، انواع مرمریت درجه یک و دو است. محصولات سنگ این معدن به علت خاص بودن بیشتر در حرم مطهر رضوی و بناهای قدیمی همچون میراث فرهنگی و اماکن قدیمی استفاده می‌شود.
محمد عارف عارفی می‌گوید: این معدن امکانات بسیاری دارد که از جمله اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در آن می‌توان به احداث جاده آسفالت تا 2 کیلومتری معدن، احداث جاده‌های شوسه و خاکی بین پیشکارها، انتقال برق منطقه تا نزدیکی معدن، احداث ساختمان ویژه کارگران و همچنین اتاق میهمان و انبار اشاره کرد.
سرپرست شرکت معادن قدس رضوی به بهره برداری از معدن گرانیت ده غیبی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: معدن گرانیت ده غیبی(مروارید) که در کوه‌های خلج و 6 کیلومتری جنوب شرقی مشهد مقدس واقع شده، هم اکنون بخش لاشه برداری آن فعال است. محصول این معدن، سنگ گرانیت است که برای ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 حضوری پویا
در صنعت تولید سنگ پلاک
«سنگ بست» یکی از دو کارخانه فعال شرکت معادن قدس رضوی در بخش صنعت است که حضور فعالی در حوزه تولید سنگ پلاک در کشور دارد. این کارخانه در کیلومتر 35 جاده مشهد به فریمان واقع شده است.
محصولات اصلی این کارخانه برش انواع سنگ‌های گرانیت ساختمانی، جداول، کوبیک و مالون است.
سنگ‌های جداول، کوبیک و مالون که از ضایعات دیگر سنگ ها به دست می‌آیند، در پارک ها و معابر عمومی و... استفاده می‌شوند.
طی 6 ماه ابتدایی سال گذشته، کارخانه گرانیت بری سنگ بست 13 هزار و 300 متر مربع انواع سنگ‌های گرانیت ساختمانی و جداول تولید کرده است.
سال گذشته همچنین عملیات جانمایی و نصب خط برش جدید سنگ در کارخانه سنگ بست آغاز شد که با نصب و راه اندازی این خط جدید، قابلیت برش سنگ گرانیت، مرمریت و تراورتن نیز در این کارخانه فراهم می‌شود.
سنگ کوپ دیگر محصولی است که در معادن قدس رضوی تولید می‌شود. ساخت مصنوعات سنگى، سنگ‌های ساختمانی، تزئینات، مصنوعات هنرى، مجسمه سازى، یادبود ها، پودر سنگ، خرده سنگ و ... را از جمله مصارف این محصول عنوان کرد.

  کارخانه گرانیت بری؛ایجاد  اشتغال در منطقه محروم
کارخانه گرانیت بری نهبندان دیگر بخش فعال شرکت معادن قدس رضوی در بخش صنعت است که با هدف ایجاد اشتغال در منطقه محروم نهبندان احداث شده است.
این کارخانه در شهرک صنعتی شهرستان نهبندان به مساحت حدود 2 هکتار واقع شده و عمده تولیدات آن، برش سنگ‌های مختلف گرانیت گل پنبه ای، خاکستری، کرم، سبز و... است که از ابتدای سال 1394 در کارخانه گرانیت بری به صورت شبانه روزی و در قالب سه نوبت هشت ساعته تولید می‌شود.
کارخانه گرانیت بری نهبندان طی 6 ماه ابتدایی سال گذشته 13 هزار و 100 متر مربع سنگ هایی همچون گرانیت گل پنبه ای، خاکستری، کرم، سبز و... تولید کرده است.
محمد عارف عارفی می‌گوید: در حال حاضر کارخانه گرانیت بری نهبندان باوجود رکود حاصل بر بازار محصولات، به لحاظ تولید و فروش در وضعیت مناسبی قرار دارد.
سرپرست شرکت معادن قدس رضوی مهم ترین و اصلی ترین مشکل کارخانه گرانیت بری نهبندان را عدم همراهی مناسب مسؤولان استان خراسان جنوبی و کمبود امکانات صنعتی در این استان عنوان کرد و افزود: این موضوع یکی از عوامل مؤثر در فرار سرمایه گذاران برای کار در این مناطق است.

 نوسازی کارخانجات و معادن
سرپرست شرکت معادن قدس رضوی از تولید بیش از  15 هزار و 500 متر مربع سنگ پلاک در کارخانه‌های گرانیت بری نهبندان و گرانیت بری سنگ بست در 6 ماهه سال گذشته خبر می‌دهد.
«محمد عارف عارفی» تجهیز و نوسازی ماشین آلات کارخانجات و فعال سازی معادن غیرفعال را از جمله اهداف و راهبرد شرکت معادن قدس رضوی عنوان می‌کند.
سرپرست شرکت معادن قدس رضوی می‌گوید: جذب معادن جدید و محدوده‌های فلزی و نیمه فلزی نیز یکی دیگر از برنامه‌های شرکت در سال جاری است که در حال رایزنی و پیگیری آن هستیم.
وی با اشاره به در حال انجام بودن مراحل دریافت پروانه اکتشاف و پروانه بهره برداری سه محدوده معدنی شرکت در ناحیه کردستان، می‌گوید: با توجه به اینکه هنوز پروانه اکتشاف صادر نشده و در مرحله اکتشاف نیز به مقدار محدود اجازه برداشت داده می‌شود، اصل تولید بعد از صدور پروانه بهره برداری انجام می‌گیرد. عارفی معتقد است در صورت صدور پروانه اکتشاف عملیات فنی و اداری، این شرکت گام‌های مهمی در عرصه تولید بر خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.