قدس آنلاین/ محمد سلیمانی مهر : موقعیت مناطقی از شیراز شرایط خاصی دارد، به طوری که از قدیم آب‌های سطحی در این منطقه‌ها بالا بوده و در سال‌های گذشته برای فرو رفتن آب‌های سطحی منطقه زهکشی کردند تا آب‌ها را به سمت خروجی شیراز هدایت کنند و زیر شیب شیراز از غرب به شرق است و همه رواناب‌ها و پساب‌ها به این سو کشیده شده‌اند و مجموعه همه آب‌های فاضلاب در منطقه پل فسا جمع می‌شود.

 ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر «گل و بلبل» ۷ ساله شد

اکنون پس از سال‌ها نیاز است که به وسیله کانال‌های سر پوشیده این گونه فاضلاب‌ها را به نقطه خاصی هدایت کرده و پس از تصفیه برای کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

 ورودی‌های شیراز را دریابید
شیراز به عنوان شهر «گل و بلبل» و شهر «شعر و شعور»، پنج ورودی اصلی دارد که شهرداری برای زیباسازی آن‌ها تلاش بسیاری می‌کند، از نصب المان‌ها و تابلوها تا گسترش فضای سبز هر کدام از این مبادی ورودی دارای نقاط ضعف و قوت است. به طور مثال ورودی شیراز به سمت شمال به برکت دروازه قرآن و تلاش مسؤولان زیباسازی شهری مطلوب است، ولی سال‌هاست وقتی مسافری از طرف شرق وارد شهر شیراز می‌شود، به هر اندازه هم که ورودی شهر زیبا باشد و پر از المان‌های معنادار، نخستین چیزی که خاطر او را می‌آزارد، بوی نامطبوع فاضلابی است که به مشامش می‌خورد، به طوری که مجبور می‌شود، شیشه‌های خودروی خود را بالا بکشد و با افزایش سرعت، از این منطقه عبور کند.

 تلاش‌های بی‌نتیجه
سال‌هاست، مسؤولان شهری و آب و فاضلاب شیراز در تلاشند تا با ساخت تصفیه‌خانه در جنوب شهر، لوله‌گذاری و تسطیح بستر رودخانه، به ورودی شهر شیراز سر و سامانی ببخشند، ولی کار با شیب ملایم به پیش می‌رود. سال گذشته، یک عضو شورای شهر شیراز با ابراز تأسف از بوی بد فاضلاب در جنوب شهر گفت: فاضلاب رها شده و بوی بد آن در جنوب و جنوب شرقی شیراز سبب آزردگی مردم محروم و مستضعف این مناطق شده است.
سیدکمال پاک فطرت با طرح این پرسش که چرا کانال‌های فاضلاب شهر شیراز در این نقاط باید بدون سرپوش و حتی لایروبی باشد، تصریح کرد: وجود فاضلاب و رها شدن آن در رودخانه در ورودی شرق شیراز سبب بروز آلودگی‌ها و بیماری‌های مزمن می‌شود که باید مسؤولان آبفای شیراز به عنوان مسؤول مستقیم در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل برنامه‌ریزی ویژه داشته باشد.
شهردار منطقه هفت شیراز در این باره می‌گوید: باید از مسؤولان شرکت آب و فاضلاب پرسید که چرا فاضلاب شهر را تصفیه نکرده و در رودخانه‌ها رها می‌کنند که سبب معضلات و مشکلاتی بشود.
معصومی می‌افزاید: به خاطر اینکه معضل بوی بد در ورودی شرق شیراز برطرف شود، سال 93 رودخانه چنار راهدار را تا دریاچه نمک لایروبی کردیم.
شهردار منطقه هفت شیراز افزون بر این از مسؤولان آب و فاضلاب می‌خواهد، در اجرای شبکه فاضلاب و تکمیل تصفیه‌خانه سرعت عمل داشته باشند.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر هم مشکل اصلی را کمبود اعتبارات برای تکمیل تصفیه‌خانه شیراز می‌داند و می‌گوید: حجم فاضلابی که در تصفیه‌خانه شیراز تصفیه می‌شود، حدود 20 میلیون مترمکعب است که باید نمایندگان مجلس و مدیران مربوط پیگیری و سماجت بیشتری برای اختصاص اعتبار مناسب برای ساخت و تکمیل تصفیه‌خانه شیراز انجام دهند.
رضا محمدیان با اشاره به اینکه فاضلاب هم از سمت بلوار مدرس و هم از سمت کمربندی ضلع جنوبی وارد زمین‌های فرودگاه می‌شود که به سمت پل فسا، رودخانه فصلی و در نهایت به دریاچه نمک هدایت می‌شود.
وی تأکید کرد: اداره آب و فاضلاب هم طی چند ماه آینده کار ساخت خط انتقال فاضلاب به تصفیه خانه را به طول حدود 20 کیلومتر آغاز خواهد کرد که اگر این خط لوله ساخته شود، فاضلاب به سمت رودخانه فصلی نمی‌رود، اما اگر تصفیه‌خانه تکمیل نشود، باز هم همین معضلات کنونی وجود خواهد داشت و فقط معضل را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال داده‌ایم.
وی تنها راه حل معضل بهداشتی جنوب شیراز را تکمیل تصفیه‌خانه شماره دو شیراز و بهره‌برداری از آن می‌داند.
عضو کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورا هم بر این باور است: به خاطر ناتمام بودن تصفیه‌خانه، فاضلاب‌ها آلودگی محیطی ایجاد کرده و بوی نامطبوع سبب سلب آسایش و رفاه مردم منطقه جنوب شده است.
محمد حق‌نگر به مصوبه شورای شهر درباره الزام شهرداری به مشارکت در تکمیل تصفیه‌خانه شماره دو شیراز اشاره کرده و می‌گوید: بین شهرداری و اداره آبفا تفاهمنامه‌ای بسته شده که شهرداری از آب تصفیه‌خانه شیراز برای فضای سبز استفاده کند و در تکمیل پروژه روی زمین مانده تصفیه‌خانه نیز مشارکت داشته باشد.
از طرفی اما مسؤولان آبفای شیراز می‌گویند: تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو شیراز، بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن اعتباری افزون بر 100 میلیارد تومان نیاز است، در حالی که ساخت این تصفیه‌خانه در دی ماه سال 88 با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد و قرار بود، سه ساله تمام شود، ولی اکنون پس از گذشت هفت سال در ایستگاه کمبود اعتبار توقف کرده است.

 تصفیه‌خانه فقط برای
400 هزار شیرازی
آن طور که مسؤولان محیط زیست می‌گویند، در شهر شیراز فقط برای 400 هزار نفر تصفیه‌خانه فاضلاب وجود دارد و از همین رو تصفیه‌خانه شماره دو نیز به طور کامل نمی‌تواند، فاضلاب شهر شیراز را تصفیه کند و تصفیه‌خانه شماره سه هم که سال‌هاست، رها شده، باید در دستور کار قرار گیرد. بنا بر گفته یک عضو شورای شهر شیراز در سفر سال گذشته هیأت دولت به فارس، تکمیل تصفیه‌خانه شیراز به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب بوده است که امیدواریم، مسؤولان آبفای شهری و شهرداری شیراز پیگیر جذب اعتبارات باشد و تا دست‌کم تصفیه‌خانه شماره دو شیراز زودتر تکمیل شود و مردم جنوب شهر و مسافرانی که از شرق شیراز وارد می‌شوند، از شر بوی فاضلاب خلاص شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.