قدس آنلاین/ نجمه موسوی زاده : احداث شهر رؤیایی پدیده از سال ۱۳۸۸ در نزدیکی مشهد و در منطقه توریستی و ییلاقی شاندیز آغاز شد، شرکت پدیده که ساخت مجموعه گردشگری را در مدت شش ماه با وسعت ۱۰ هزار مترمربع و در سال ۸۴ در کارنامه خود داشت، با تبلیغات گسترده توانست، سرمایه‌گذاران زیادی را برای کلید زدن ساخت یک مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید جذب کند. البته این جذب سرمایه‌گذار ناشی از افزایش قیمت سهام پدیده در عرض پنج سال از ۲۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان بود.

 رمقی برای «پدیده» نمانده است

لذت 60 برابری قیمت سهام پدیده باعث شد تا شهر شاندیز به شهر رؤیایی اقتصادی سرمایه‌گذاران تبدیل شود؛ موضوعی که تاکنون هیچ بورسی در جهان تجربه نکرده و با توجه به اینکه قیمت سهام توسط شرکت پدیده مشخص می‌شد، رغبت سرمایه‌گذاران هیچ وقت باعث نشد تا از خود بپرسند که چگونه شرکتی خارج از بورس و اوراق بهادار می‌تواند، نرخ سهام تعیین کند؟

 بازدید مسؤولان عالی رتبه
از پروژه غیرقانونی!
در شرایطی که شرکت پدیده سهامداران را به سوی خود جذب می‌کرد، رئیس سازمان امور اراضی اعلام کرد که بخشی از زمین‌های در اختیار شرکت پدیده غیرقانونی و با کاربری کشاورزی است و پس از آن دستگاه قضا به موضوع ورود پیدا کرد، به طوری که حدود 17 ماه است که این پروژه عظیم خبرساز شده و بسیاری از جراید و رسانه‌ها تیترهای نخست خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند، اما در این بین پرسشی که برای عامه مردم و سرمایه‌گذاران باقی‌مانده، این است که چگونه با پروژه‌ای که تخلفات آن محرز بوده، طی این سال‌ها برخوردی انجام نشده و یا چرا مسؤولان عالیرتبه با سفر به مشهد از شهر رؤیایی پدیده بازدید می‌کردند؟ تمام این مسایل باعث شد تا برای پیگیری اینکه هم‌اکنون پدیده در چه وضعیتی به سر می‌برد، به شهر رؤیایی پدیده بروم و از نزدیک این پروژه را ببینم.

 دریغ از یک مشتری
وقتی وارد شهر رویایی پدیده شدم، نخستین چیزی که به چشم می‌خورد، تیرآهن‌هایی بود که قد کشیده بودند و انگار مدت طولانی بود که به حال خود رها شده‌اند، همچنین فضای سبز، مجسمه و... دیده می‌شد، اما با توجه به اینکه تا یک سال پیش شاپینگ یا قلب تپنده پدیده با خیل عظیمی از زائران و حتی مجاوران حضرت رضا(ع) مواجه بود، به این قسمت رفتم. در ساعت 10:30 صبح مغازه‌های زیادی از شاپرمال پدیده که دومین شاپرمال دنیاست، بسته و برخی از آن‌ها نیز خالی بودند. علاوه بر اینکه کسبه درب مغازه‌های خود را باز نکرده بودند، هیچ‌گونه مشتری نیز در این مرکز تجاری نبود.
با نگاهی به این مرکز تجاری بخوبی دیده می‌شد که با دقت و مهندسی کامل ساخته شده، اما در برخی از قسمت‌ها از سقف آب چکه می‌کرد و برخی از مغازه‌ها نیز تنها سیمان شده بودند که نشان از عدم بهره‌برداری داشت.

 حواشی پدیده
مغازه‌داران را ورشکسته کرد
سکوت مرگباری که بر مرکز خرید پدیده حاکم بود، باعث شد تا با چند نفر که در این مجموعه واحد تجاری داشتند، گفت‌وگو کنم. یکی از فروشندگان پوشاک با بیان اینکه وسعت مغازه‌اش به 3 هزار متر می‌رسد و چهار کارگاه تولیدی و 60 نفر را در زیرمجموعه خود به کار گرفته بود، اظهار می دارد: از بهار سال گذشته به خاطر حواشی که برای پدیده اتفاق افتاد، بسیاری از مردم مشهد و یا حتی زائران با تصور اینکه پدیده، منحل و بسته شده است، میزان مراجعه شان برای خرید بسیار کاهش یافت و این موضوع سبب شد تا میزان فروش ما بشدت پایین آید. در نتیجه کارگاه‌های تولیدی‌ خود را بستم و نیروهایم به هشت نفر کاهش می‌دادم.
وی تصریح می کند: سال گذشته به طور میانگین روزی 500 نفر از مغازه من بازدید و خرید داشتند، اما در چند ماه اخیر خرید روزانه مغازه به 10 نفر هم بسختی می‌رسد و تمام این مسایل باعث شد تا به بانک‌ها بدهکار شوم.
وی یادآور می شود: از زمانی که مشکلاتی برای شرکت پدیده پیش آمد، از حدود 200 مغازه تنها 20 مغازه در طی شبانه روز باز می‌کنند و بسیاری نیز واگذار کرده‌اند.
یکی دیگر از کسبه اظهار می دارد: سه مغازه در مرکز خرید پدیده داشتم که 650 میلیون تومان برای دکور آن‌ها هزینه کردم، اما با مشکلات به وجود آمده، یکی از مغازه‌ها را واگذار و نیروهای خود را تعدیل کردم و متأسفانه کسی نیست که جواب درستی به ما بدهد.
وی می گوید: نبود تبلیغات نیز به کسبه آسیب وارد کرد و اگر تا به امروز در اینجا باقی مانده‌ایم، فقط به این خاطر بوده که تکلیفمان مشخص شود، چون در یک سال اخیر کلی ضرر کرده‌ایم.
یکی از نگهبانان شرکت پدیده نیز اظهار
می دارد: هزینه زیادی برای سرپا نگه داشتن کل مجموعه با احتساب هزینه‌های برق، سیستم گرمایش و سرمایش و تأسیسات در این چند ماه اخیر به شرکت پدیده تحمیل شده است.
وی می افزاید: مشکلاتی که برای شرکت پیش آمد، باعث شد تا درصدی از مالکان واحدهای تجاری از تحویل آنها خودداری کنند و بخشی از هزینه آب و برق و گاز آن‌ها پرداخت شده، اما با این حال مبلغ زیادی به ادارات برق و آب بدهکار هستند.
وی می گوید: پاتیناژ، مجموعه ورزشی منحصر به فردی است که در یکی از ورودی‌های درب‌های تجاری پدیده دیده شده، اما بدون استقبال بوده و نگهداری این قسمت خود، هزینه‌ زیادی برای شرکت دارد.

 بیکاری 3 هزار نفر به صورت مستقیم
یکی از مهندسان مجموعه می گوید: شاپرمال پدیده 560 هزار مترمربع زیربنا و ظرفیت هزار و 500 مغازه دارد که تاکنون 240 واحد تجاری آن افتتاح شده است.
وی می افزاید: قبل از این اتفاقات ورودی ما بین 30 تا 40 هزار نفر در روز بود، اما هم‌اکنون پنجشنبه و جمعه ورودی 4 تا 5 هزار نفری داریم.
وی تصریح می کند: 17 ماه است که پروژه پدیده در کما فرو رفته و افرادی که در مجموعه باقی مانده‌اند، بسیار کاهش پیدا کرده‌اند، چون حقوق خود را بدرستی دریافت نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه 3 هزار نفر به صورت مستقیم و 50 هزار نفر به صورت غیرمستقیم بیکار شده‌اند، یادآور می شود: آپارتمان‌های مجموعه نیز از 30 تا 70 درصد ساخته شده و اگر این مشکلات اتفاق نیفتاده بود، حتماً تاکنون به بهره‌برداری رسیده بودند.

 پولی برای تعمیر نداریم
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه از برخی قسمت‌های سقف واحد تجاری آب چکه می‌کند، می گوید: البته پولی نیست که برای تعمیر آن هزینه کنیم، با شرایط به وجود آمده روشن نگه داشتن چراغ این مجموعه یک هنر است، چون می‌توانست، متروکه‌ای باشد که سهامداران نیز ضرر می‌کردند.
به گفته برخی از کارشناسان، شهر رؤیایی پدیده ظرفیت بزرگی در شرق کشور برای جذب گردشگر و توریست داخلی و خارجی است که می‌تواند، ارزش افزوده زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد و علاوه بر افزایش زمان ماندگاری زائران خارجی، زائر و مسافران داخلی را نیز جذب کند تا به جای سفر به کشورهای خلیج فارس و ترکیه از این مجموعه که تمام مسایل تفریحی، سرگرمی و تجاری را در خود جای داده است، در مدت اقامت خود در مشهد استفاده کنند.

 سرانجام چه خواهد شد؟
در این بین پرسشی که باقی می‌ماند، سرانجام پدیده و مالکان فروشگاه‌های تجاری است که تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند. سپرده‌گذارانی که سرمایه خود را گذاشته‌اند و افرادی که هنوز با امید اینکه بزودی پدیده سرپا می‌شود، در این پروژه باقی مانده‌اند. کی قرار است، دوباره شروع پروژه رقم بخورد؟

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    واقعا به مدیران و مسولانی که حرفشان حفظ حقوق سهامداران پدیده است باید تاسف خورد.چرا که حرف بدون عمل از این دولت زیاد شنیده شد و دیگر برای ما سهامداران این حرف زدنهای اقایان پشیزی ارزش نداردمتاسف هستم که در شهری متولد شده ام که مسولانش حرفشان در کشور اعتباری نداشته و بله قربان گوی دیگرانی شده اند که همه چیز رابه منفعت خود واطرافیانشان می می بینند.اقای رئیس دولت ما مردم سهامدار از عملکرد ضعیف دولتتان ناراضی هستیمچرا که ما سهامداران خراسانی را سخره گرفته اید