قدس آنلاین/مهدی توحیدی: عضو هیأت مدیره بنیاد بزرگ دایره المعارف اسلامی گفت: اگرچه درخصوص مباحث طبقه بندی علوم مطالعات فراوانی انجام شده، اما جایگاه دانش پزشکی اسلامی در تاریخ علوم به درستی روشن نشده است.

 جایگاه دانش پزشکی اسلامی در تاریخ علوم بدرستی روشن نشده است

به گزارش خبرنگار ما، دکتر فرید قاسملو در «همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران» با هدف بازشناسی تاریخ پزشکی ایران که با همکاری کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره به اینکه هرگونه فرصت برای پرداختن به بحثهای نظری درخصوص تاریخ پزشکی ایران را باید به فال نیک گرفت، گفت: درخصوص طبقه بندی دانش پزشکی، مهم‌ترین بخش تعیین تکلیف درخصوص دانش پزشکی و تاریخ پزشکی دوره اسلامی است.
وی با تأکید بر جایگاه دانش پزشکی و ارتباط آن با پزشکی در دوره اسلامی گفت: ما هنوز روی یکی از مهم‌ترین ارکان پژوهش و اینکه عرصه پژوهش را چه بنامیم اختلاف نظر داریم.
وی نامیدن طب سنتی را به این نام یکی از اقدامات ناصواب در این عرصه دانست و افزود: استفاده از اصطلاح طب سنتی به دانشی اطلاق می‌شود که برای درمان در عرصه امروز نیز استفاده می‌شود.
این مورخ و تاریخ نگار، مطالعاتی را که درباره تاریخ پزشکی علوم اسلامی انجام شده مبتنی بر سه عرصه عنوان کرد و اضافه کرد: پزشکی به منزله دین، ادبیات ارتباط بین پزشکی و دانش‌های الهی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی افزود: پزشکی به منزله مردم اصلاً مطالعات نظری و بحث‌های نظری ندارد و همان طب سنتی یا طب مادر بزرگ‌هاست.
این استاد دانشگاه، پزشکی به منزله دانش را شامل طب نظری و طب عملی عنوان کرد و افزود: طب نظری دلایل و علایم صحت و مرض و بیمارشناسی در پزشکی دوره اسلامی و ارتباط بین بیماری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
قاسملو درخصوص پزشکی سنتی و مردمی یا طب سنتی با اشاره به اینکه در هر کشوری که سابقه‌ای از تمدن و استفاده از کنش‌های طبیعی برای درمان وجود داشته، طب سنتی هم وجود داشته، تصریح کرد: در این عرصه از دانش پزشکی موضوع پژوهش، نوع و نگرش مردمان عامی به بهداشت و درمان با استفاده از جغرافیای مردم به نام‌های گوناگون شناخته می‌شود. وی با اشاره به اینکه عدم انتقال این دانش به صورت کتبی مهمترین اشکال طب سنتی است، خاطرنشان کرد: در عرصه دانش پزشکی دوره اسلامی برخلاف سرمایه‌گذاری‌های فراوان دولت، هنوز بحثهای نظری کافی و از سوی دیگر ساختار دانش مورد بررسی قرار نگرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در این همایش با اشاره به اینکه تاریخ، هویت ملت‌هاست گفت: اگر ملتی به تاریخش احاطه نداشته باشد و تاریخ خود را نشناسد، ملت پیشرفته  نیست.
دکتر شیخ الاسلامی افزود: اگر ما بخواهیم مبانی در تاریخ پزشکی داشته باشیم باید آن را از تاریخ پزشکی اسلامی بیرون بکشیم.
وی با بیان اینکه ما تاریخ بسیار غنی هم در اسلام و هم در ایران داریم که باید این تاریخ را به نسل‌های آینده بشناسانیم، اظهار داشت: معادن و مؤاخذ بسیار غنی مثل مرکز اسناد آستان قدس رضوی برای پیدا کردن و شناساندن هویت و تاریخ پزشکی و اسلامی به آیندگان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ما برای تاریخ مان کار زیادی انجام نداده‌ایم افزود: دانشجویان پزشکی خیلی با اسناد و تاریخ پزشکی کشور آشنا نیستند.
رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اگر پزشکی پیشرفت‌های روز افزونی داشته باشد،  اما روح پزشکی از مهر و محبت خالی باشد، دارای ارزش واقعی نخواهد بود، افزود: پیشرفت‌های پزشکی نباید فقط در خدمت طبقه ثروتمند باشد  و این پیشرفت‌ها بدون داشتن ترحم نسبت به قشر بی‌بضاعت و کم بضاعت، ارزشی نخواهد داشت.
آیت الله معصومی اظهار داشت: باید در بیمارستان‌ها قسمتی به افرادی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند اختصاص یابد و در آن صورت این خدمات مورد رضایت خداوند خواهد بود.
وی افزود: یکی از خیراتی که در این گونه همایش‌ها باید جلوه کند، این است که در جهت نهادینه سازی مهر و محبت پزشکی گام برداشته شود.
گفتنی است، همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران امروز پنجشنبه نیز در مشهد ادامه خواهد داشت.
همچنین 76 مقاله و 10 پایان نامه به این همایش ملی ارسال شده که 14 مقاله برگزیده شده است و نیز رونمایی از کتاب دارالشفاء امام رضا(ع) در این مراسم برگزار خواهد شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.