قدس آنلاین/ هنگامه طاهری : كمبود تخت‌هاي بيمارستاني و ازدحام بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي انگار يكي از دردهای بی‌درمان است. نبود تخت براي بيماران اورژانسي، بيمارستان‌ها را مجبور می‌کند بيماران را در راهروها بستري كنند.مگر می‌شود بیماری بیاید و بدحال هم باشد و بیمارستان پذیرشش نکند؟

 راهرو  بیمارستان ها؛ محل بستری و درمان بیماران!

حال و روز این روزهای اورژانس‌های بیمارستان‌های مشهد انگار بدتر از حال بیماران اورژانسی است.
به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، نسبت به استانداردها در مجموع سه هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد که از این میزان هزار تخت فرسوده شده و 2 هزار تخت هم کمبود دارد.
دکتر محمد رضا داوودآبادی  بهمن ماه گذشته در همین راستا اظهار داشت، سرمایه‌گذار در این زمینه اعلام آمادگی کرده تا در سه نقطه مشهد 2 هزار و 500 تخت ایجاد کند و پس از آن بیمارستان قائم(عج) که 850 تخت دارد به یک بیمارستان هزار تختخوابی منتقل شده و هزار و 500 تخت دیگر هم در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر ایجاد می‌شود.
براساس توافقی که بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یک شرکت ایتالیایی صورت گرفته قرار است در مشهد بیمارستان هزار تختخوابی ساخته بشود.

450 میلیون تومان هزینه
   هر تخت بیمارستانی
اما مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: افزایش تخت یک فرایند طولانی مدت است و باید برای افزایش آن‌ها فضا گسترش پیدا کند.
دکتر طالبی می‌افزاید: ساخت تخت بیمارستانی مقوله هزینه‌بری است، چنانکه هر تخت حدوداً450 میلیون تومان هزینه دارد و جبران کمبود آن از سیاست‌های وزارت بهداشت است.
او خاطر نشان می‌کند: ما برای جبران کمبود تخت‌ها در بیمارستان‌های طالقانی، هاشمی‌نژاد و امداد طبق طرح وزارت بهداشت پروژه‌های اورژانس‌های تروما با تخت‌های ستاره‌دار و گسترش زایشگاه‌ها را در حال اجرا داریم، ضمن اینکه بیمارستان علوی با 128 تخت نیز وارد مدار بهره‌برداری شده است.
با این همه هنوز مشهد با کمبود تخت‌های بیمارستانی روبه‌روست به طوری که با وجود برخورد وزیر بهداشت با مسؤولان مشهد به خاطر بستری شدن بیماران کنار راهرو هنوز هم ما با همین وضعیت روبه‌رو می‌شویم.
40 سال انتظار برای تخت
به گفته یکی از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طی 40 سال گذشته به بیمارستان‌های دولتی مشهد هیچ تختی اضافه نشده، در حالی که همه از ارایه نشدن خدمات مناسب برای بستری شدن بیماران در بیمارستان‌های دولتی گلایه دارند.
یک مقام آگاه به خبرنگار ما می‌گوید: سال 1307 که مشهد کمتر از 100 هزار نفر جمعیت داشت بیمارستان امام رضا(ع) احداث شد، حالا جمعیت مشهد 33 برابر شده و هنوز امکانات این بیمارستان فرقی نکرده، همان طور که بیمارستان‌های قائم(عج) و هاشمی‌نژاد هم مانند زمان افتتاح هستند!
علاوه بر این، طبق سخنان قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم‌اکنون کلانشهرها بخصوص تهران، مشهد، تبریز و اصفهان در بدترین وضعیت از لحاظ شمار تخت‌های بیمارستانی نسبت به تقاضا قرار دارند.
دکتر ایرج حریرچی، نیاز پنج سال آینده کشور را 100 هزار تخت بیمارستانی عنوان کرده، این در حالی است که طی 20 سال گذشته دولت سالانه بین هزار و 300 تا هزار و 700 تخت بیمارستانی راه اندازی کرده است.
با وجود این، گرچه گفته می‌شود هم اکنون 90 هزار تخت بیمارستانی داریم،  اما همچنان با کمبود 35 درصدی تخت‌های بیمارستانی مواجهیم که مشهد هم در این بین از این کمبود مستثنا نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.