معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از گسترش همکاری‌های علمی بین ایران و استرالیا در زمینه آب خبر داد.

مذاکرات جدید آبی تهران-سیدنی/ همکاری مشترک در مدیریت آب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، رحیم میدانی در دیدار با "پال فلی" (Paul Foley) سفیر استرالیا در ایران با تاکید بر گسترش همکاري‌هاي علمي بين ايران و استراليا در زمينه آب گفت: شباهت‌های زیادی از نظر اقلیمی بین کشور ایران و استرالیا وجود دارد که می‌توان در خصوص رویکرد وزارت نیرو در مدیریت منابع آب از تجربیات کشور استرالیا استفاده کرد.

معاون وزیر نیرو اظهارداشت: باید به سمت بهره‌وری آب حرکت کنیم؛ زیرا این راه مطمئنی است که می‌تواند در آینده امنیت غذایی و محیط زیست را تأمین کند. وی با بیان اینکه برای ما ثابت شده که با منابع آبی محدودی که در اختیار داریم در آینده با مشکلات آبی مواجه خواهیم شد افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد تولید کشاورزی کشور از طریق کشت آبی تأمین می‌شود و این تهدید بالقوه‌ای است که آسیب جدی به محیط زیست و منابع آبی وارد خواهد کرد.

میدانی با اشاره به اینکه پس از انقلاب کارهای زیادی در زیرساخت‌های آبی کشور انجام شده که بخشی از آن مربوط به ذخیره آبی کشور در مقیاس‌های بالا است اظهارداشت: باید به سمت بهره‌وری آب حرکت کنیم؛ زیرا این راه مطمئنی است که می‌تواند در آینده امنیت غذایی و محیط زیست را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما دارای متخصصین تراز بالا در زمینه آبی است و از سوی دیگر کشور استرالیا نیز دارای متخصصان با تجربه‌ای در این زمینه است افزود: در آینده نزدیک نشست‌های مشترکی بین متخصصان موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و موسسه تحقیقات علمی آب کشور استرالیا برگزار خواهد شد تا راه‌های همکاری علمی بین دو کشور در زمینه آب بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: چنانچه استرالیا تمایل داشته باشد می‌تواند در فاینانس پروژه‌های آبی ایران نیز شرکت کند. وی با بیان اینکه وظیفه نگهداری و صیانت از آب فقط به دست وزارت نیرو نیست گفت: آب به مدیریت فرابخشی نیاز دارد و در همه جهان کشاورزی، صنعت، محیط زیست و سایر سازمان‌ها به آب وابسته‌اند، لذا تمام نهادها باید در صیانت از آب بکوشند.

در ادامه این دیدار سفیر استرالیا در ایران نیز با بیان اینکه استرالیا در زمینه حراست و نگهداری از آب دارای تجربیات ارزشمندی است گفت: تمایل داریم در زمینه‌های آبی و مدیریت آب با دانشمندان ایرانی تبادل اندیشه و همکاری داشته باشیم. "پال فلی" با اشاره به وجود موسسه تحقیقاتی و علمی آب در استرالیا، اظهار تمایل کرد گزینه‌های همکاری علمی دو کشور در این خصوص در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.