قدس آنلاین – سبزوار : مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال ۷۸۰ میلیارد ریال برای توسعه کشت مکانیزه این استان اختصاص یافت.

۷۸۰ میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون خراسان رضوی اختصاص یافت

علیرضا نیکپور در حاشیه اجرای طرح کشت پنبه نشایی در شهرستان سبزوار در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار افزود: سال گذشته نیز حدود 600 میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان این استان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه و حمایت از کشت های نشایی در کشور تاکید دارد افزود : در این راستا 30 درصد هزینه خرید تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی به صورت بلاعوض پرداخت می شود.

وی با اشاره به توسعه کشت های نشایی ادامه داد : کشت نشایی محصولاتی نظیر سبزی، خربزه، هندوانه، خیار و چغندر قند در این استان با استقبال مواجه شده است.

نیکپور با بیان اینکه تغییر شیوه کشت یکی از مهمترین برنامه ها در این استان است تصریح کرد : هم اکنون کشت محصول پنبه به صورت نشایی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت : هم اکنون پنج هکتار از اراضی شهرستان های سبزوار، گناباد و نیشابور با رقم ورامینی زیرکشت آزمایشی این طرح قرار گرفته است.

وی یادآورشد : از مزیت های اجرای این طرح کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری آب و خاک، افزایش تولید در سطح زیرکشت، کاهش مصرف آب تا یک چهارم، کاهش خاک ورزی و یک نواختی میزان کشت و تولید است.

وی با اشاره به علاقه مندی کشاورزان استان به کشت نشایی  اضافه کرد : در سال گذشته 20 هزار و 600 هکتار از اراضی این استان زیر کشت محصول پنبه بود که این رقم در سال زارعی جاری به 18 هزار هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه عمده رقم محصول پنبه کشت شده این استان از نوع ورامینی است خاطر نشان کرد : پیش بینی می شود امسال 38 هزار تن پنبه در این استان برداشت شود.

نیکپور با پیش بینی برداشت 650 هزار تن محصول گندم در استان خراسان رضوی اظهار داشت : هم اکنون 175 هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت محصول گندم آبی و 125 هزار هکتار زیر کشت محصول گندم دیم قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز هم به خبرنگار ما گفت: هم اکنون شش هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول پنبه قرار گرفته که پیش بینی می شود 18 هزار تن پنبه در این شهرستان برداشت شود.

منصور برغمدی در عین حال افزود: در سطح یک هکتار از اراضی دو بخش مرکزی و روداب این شهرستان محصول پنبه به صورت نشایی کشت شده که ثمرات خوبی برای کشاورزان خواهد داشت.

هم اکنون 18 هزار بهره بردار در بخشهای کشاورزی، باغداری و دامداری در شهرستان سبزوار فعالیت دارند. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.