قدس آنلاین:امامان جمعه شیروان و فاروج در خراسان شمالی بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آب تاکید کردند و گفتند: روحانیت توان ایجاد جنبش اجتماعی و حرکت مطلوب برای حفظ و صیانت از منابع آب کشور را دارد.

روحانیت توان جنبش اجتماعی برای صیانت از منابع آب را دارد

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، امام جمعه شیروان در نشست سراسری تبیین نقش مبلغان دین در صیانت از منابع آب ، با اشاره به نقش بی بدیل روحانیت در جامعه، گفت: حیات جامعه به آب وابسته است و روحانیت این ظرفیت را دارد که جنبش و حرکت مطلوب را در جامعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد فرهنگ مصرف بهینه و حفظ و صیانت از منابع آب را به ویژه در بخش کشاورزی ایجاد کند.

حجت الاسلام کوثری افزود: کشور ما مناسبتها و ابزار مطلوبی برای اطلاع رسانی اجتماعی دارد که منبرهای سخنرانی و ماه مبارک رمضان یکی از این ظرفیتها است و هیچ کشوری چنین ظرفیتی ندارد.

وی تاکید کرد: تقویت فرهنگ و اقتصاد در جامعه با ترویج قناعت، زهد و پارسایی و ترویج کار و زحمت و تلاش امکانپذیر است.

امام جمعه شهرستان فاروج نیز در این نشست هشدار داد: اگر کشاورزان رفتار خویش با آب را تغییر ندهند آینده سختی در انتظار ما و فرزندان ما است.

حجت الاسلام قلیزاده با اشاره به آیه مبارکه قرآن کریم گفت: خداوند متعال آب را به اندازه معین از آسمان فرو فرستاده است و مصرف آن نیز باید با حساب و کتاب و متعادل باشد.

وی لازمه های ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در جامعه را یکی بودن حرف و عمل مسئولان در این زمینه، تذکر مصداقهای اسراف به مردم و اصلاح رفتار مدیران در این زمینه ذکر کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: وضعیت منابع آب در استان بحرانی است و رفع آن عزم همگانی و اقدام عاجل می خواهد.

مهندس رضا نعیمی با اشاره به هزینه های کلان انجام شده در بخش مدیریت سازه ای منابع آب گفت: چنانچه بخشی از این هزینه ها در بخش فرهنگ سازی و مدیریت غیرسازه ای منابع آب هزینه می شد امروز دچار این وضعیت نبودیم.

وی با بیان اینکه سطح آب زیرزمینی در دشت شیروان فاروج سالانه 92 سانتیمتر کاهش می یابد، هشدار داد: برداشت بیش از اندازه از منابع آب، فاجعه نابودی سفره های آب زیرزمینی را به دنبال دارد.

مهندس رضا نمازی سرپرست امور منابع آب شیروان نیز در این نشست معضل اصلی منابع آب این منطقه را برداشت بی رویه و غیرمجاز از منابع آب ذکر کرد و گفت: سطح آب زیرزمینی در این منطقه طی 22 سال اخیر 18متر کاهش یافته است.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.