رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از توسعه همکاری و مراوده های تجاری بین این منطقه و استان بصره عراق خبر داد.

توسعه همکاری تجاری بین استانهای بصره و خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی این سازمان، ناصر بهزاد گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با محوریت استان خراسان رضوی از 29 اردیبهشت تا اول خرداد سال جاری، جلسات مختلف برگزار و طی آن توافقات ارزشمند در زمینه صنعت، معدن و تجارت انجام گرفت.
وی با اشاره به دیدار مسئولان خراسان رضوی با رئیس هیات سرمایه گذاری و رئیس اتاق بازرگانی بصره افزود: در این دیدار مقرر گردید ارسال کالاهای نیمه آماده از استان خراسان رضوی به ویژه در حوزه مواد غذایی، کاشی و سرامیک، ظروف اپال، سیم و کابل و فراورده های تبدیلی به بصره بررسی و عملیاتی گردد.
وی اظهار کرد: همچنین مقرر شد فراوری خرما، انتقال تکنولوژی و کیفیت بسته بندی و نوآوری های مورد نیاز در زنجیره تبدیل این محصول طی دو مرحله همکاری استان خراسان رضوی و بصره پیگیری شود.
بهزاد گفت: این دو مرحله شامل تهیه برنامه مطالعاتی تحقیقات کاربردی برای انتقال دانش فنی بسته بندی و فرآوری و افزایش کیفیت محصول خرما برای استان بصره و عقد موافقتنامه همکاری بین طرفین می باشد. 
وی ادامه داد: همچنین در این جلسه اجرای طرح های اولویت دار سرمایه گذاری استان خراسان رضوی در موضوعات دارای مزیت برای طرفین با تاکید بر فراوری باریت و بنتونیت به ارزش 200 میلیارد ریال مورد مذاکره قرار گرفت. 
وی افزود: به منظور توسعه بیشتر روابط بازرگانی و صنعتی، شناسایی مشکلات فراروی تجارت بین دو طرف، تلاش برای رفع موانع غیر تعرفه ای و اتخاذ تدابیر لازم با هدف ایجاد زیرساخت های تجاری، کمیته همکاری مشترک بین دو استان با محوریت اتاق بازرگانی مشهد و اتاق تجارت بصره تشکیل و زمینه های تقویت روابط بررسی می گردد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین با توجه به آمادگی خراسان رضوی برای ایجاد مرکز دائمی تجارت در بصره توسط بخش خصوصی بدون استفاده از اعتبار دولتی، مقرر شد واگذاری رایگان زمین از سوی مسئولین بصره پیگیری شده و این پروژه در صورت تخصیص زمین به مساحت 10 هزار متر مربع به ارزش سه میلیون دلار عملیاتی گردد.
وی گفت: فراهم شدن مقدمات انعقاد قرارداد 10 میلیون دلار صادرات مستقیم کالا توسط شرکت های ایرانی و ایجاد پنج نمایندگی مستقیم محصولات ایرانی در بصره عراق از مهمترین توافقات صورت گرفته در این بخش می باشد.
بهزاد افزود: براساس بررسی های انجام شده، بازار بصره به عنوان گلوگاه اقتصادی عراق مستعد حضور کالاهای ایرانی به ویژه با اولویت مواد غذایی، ابزار و قطعات، مواد شوینده و بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.