رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، بر لزوم تسهیل روند صادرات به کشورهای حاشیه خزر و از دست ندادن بازار کشورهای همسود (CIS) تاکید کرد.

برای حضور موفق در بازار کشورهای حاشیه خزر باید تلاش کنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، محمود واعظی عصر پنجشنبه در نشست شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: به اعتقاد دولت اگر قرار است اقتصاد کشور شکوفا شود و رونق اقتصادی و اشتغال زایی صورت گیرد، باید با کاهش تصدی گری بخش دولتی، زمینه های واگذاری امور به بخش خصوصی فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نیز باید حرفه ای شود و با کمک دولت بتواند در یک بازه زمانی، روی پای خود بایستد و به عنوان بازوی اقتصادی دولت عمل کند.
واعظی با اشاره به این که گیلان استانی توانا ، مستعد و بهره مند از نیروی انسانی تحصیل کرده و نعمات خدادادی بسیار است، متذکر شد: باید با همت و عزم جدی از ظرفیت های این سرزمین استفاده و موجبات افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی را فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی انزلی و گیلان، مزیت است چراکه درکنار بازار کشورهای همسود قرار گرفته که بازار بسیار مناسبی است .
وی متذکر شد: از سوی دیگر با توجه به شرایط جدید و قطع ارتباط کشور روسیه و ترکیه، بازار روسیه ظرفیت مناسبی برای حضور کالاهای ایران ازجمله صیفی جات، میوه جات، آبزیان و لبنیات است .
واعظی خاطرنشان کرد: برای نفوذ در بازار روسیه، پیشنهاد می کنم یک هلدینگ با نشان مشخص مخصوص صادرات در استان راه اندازی شده و همه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فعال در بازار در آن مشارکت داشته باشند و دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی حمایت لازم را انجام دهند.
وی یاد آور شد: با دولت روسیه در یک سال گذشته، مذاکرات مناسبی برای کاهش تعرفه های کالاهای صادراتی ایرانی داشته ایم که در بسیاری موارد، منجر به کاهش مالیات و عوارض بر کالاهای ایرانی شد.
واعظی با بیان اینکه توافق های خوبی برای توسعه همکاری های بانکی و حل مشکلات فی مابین دراین حوزه داشته ایم، افزود: از سوی دیگر درخصوص تسهیلات روادید برای بازرگانان در آینده نزدیک فضای جدیدی به وجود خواهد آمد. 
وی تاکید کرد: باید توسعه همکاری در زمینه هایی نظیر پرورش ماهی در قفس و بسته بندی فرآورده های کشاورزی در گیلان انجام شود.
وی تصریح کرد: درخصوص عوارض ورود و خروج کالا پس از مذاکرات رئیسان جمهوری دو کشور ایران و روسیه، کارگروهی تشکیل شد تا عوارض کاهش پیدا کند.
وی با بیان این که اکنون با مجموعه کارهای صورت گرفته صادرات انجام می دهیم، اذعان کرد: هنوز درخصوص جذب حداکثری بازار روسیه تلاش ما ناچیز است.
وی از رئیسان ادارات کل ایران خواست به جای گله مندی و انتقاد، راهکار ارائه کنند تا در سفر رئیس جمهوری به باکو اقدامات لازم انجام شود.
رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: قول می دهم مسائل بانکی هرچه سریعتر حل شود تا از بازار ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، اوکراین و گرجستان که بازار های بسیار خوبی هستند، جا نمانیم. 
وی متذکر شد: آنچه دولت یازدهم به آن اعتقاد دارد؛ واگذاری اکثر امور به بخش خصوصی است چراکه این کار در اروپا جواب داده و بخش خصوصی ایران باید از بخش خصوصی اروپا الگوبرداری کند.
محمود واعظی رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و «شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، عصر امروز (پنجشنبه) پس از بازدید از پروژه های عمرانی منطقه آزاد انزلی، در نشستی در مورد فرصت های همکاری فی مابین به بحث و تبادل نظر پرداختند.
این دیدار با توجه به سیاست منطقه آزاد انزلی در راستای تبدیل به کانون داد و ستد تجاری و اقتصادی حاشیه خزر و همچنین برگزاری نشست های مختلف از سوی هر دو کشور شکل گرفته است. منطقه آزاد انزلی تابستان امسال میزبان اولین نشست شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای حاشیه خزر خواهد بود.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب ، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب ، به بازارهای مصرف کشورهای همسود ( CIS ) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.