اختتامیه‌ی نخستین «سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران» با سخنرانی ایرج رامین‌فر، معرفی برگزیدگان و خبر ایجاد بانک اطلاعاتی سالن‌های و طراحان صحنه و لباس تئاتر، در مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار شد.

 بانک اطلاعاتی طراحان و سالن‌های تئاتر ایجاد می‌شود

اختتامیه‌ی نخستین «سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران» با سخنرانی ایرج رامین‌فر، معرفی برگزیدگان و خبر ایجاد بانک اطلاعاتی سالن‌های و طراحان صحنه و لباس تئاتر، در مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در این مراسم که پنجشنبه (ششم خرداد) در سالن کنفرانس مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار شد، ایرج رامین‌فر پس از مراسم تقدیرش در سخنانی ضمن قدردانی از این حرکت گفت: هنوز فکر می‌کنم دانشجوی هنرهای دراماتیک هستم که در حال درس خواندن و تجربه کردن است. این حسی است که متعلق به این رشته است و در نتیجه فکر می‌کنم که هنوز به مفهوم طراحی صحنه در تئاتر و سینما نرسیده‌ام. تأکید می‌کنم طراحی صحنه در تئاتر و بعد سینما، چون معتقدم هر چه در طراحی صحنه سینما وجود دارد از تئاتر گرفته شده؛ قبلاً در تئاتر تجربه شده و بعد به سینما رفته است.

این طراح صحنه و لباس باسابقه اضافه کرد: طراحی صحنه‌ی تئاتر جایگاه ویژه‌ای دارد و من از لحاظ فکری خودم را به طراحی صحنه در تئاتر وابسته می‌دانم و ایده‌آل‌هایی که در تئاتر داشتم و عملی نشد، بعداً به فیلم‌هایی که به خصوص در دوره‌ای با بهرام بیضایی کار کردیم، منتقل شد.

رامین‌فر تأکید کرد: در تئاتر تمامی فکرهای یک نمایشنامه برای اینکه شکل بصری و عینی پیدا کند نیازمند نزدیکی فکری طراح و کارگردان است و گرچه برخی کارگردانان ترجیح می‌دهند، کار طراحی را خود انجام دهند اما به هر حال این ارتباط باید به وجود بیاید.

او با اشاره به لزوم بهره‌گیری از تجارب استادان این رشته به عدم حضور استادان سوئدی که قرار بود در این سمپوزیوم حضور داشته باشند اشاره کرد و گفت: حضور این طراحان باتجربه خیلی مهم است و چقدر حیف که نتوانستند بیایند.

ایرج رامین‌فر در پایان گفت: گاه مثل دیوانه‌ها در خیابان راه می‌روم و به آدم‌ها و ساختمان‌ها و لباس‌ها نگاه می‌کنم؛ می‌دانم آدم غیرعادی‌ای هستم! اما در این حرفه زیاد دیدنِ فیلم، تئاتر، نقاشی و معماری خیلی مهم است؛ چرا که اینها در زمان کار، به ذهن آدم می‌آیند و به کسی که در این زمینه کار می‌کند کمک می‌کنند. این راه و روش این حرفه است که عین دیوانگان همه‌ چیز را با تصویر ببینید.

همچنین در این مراسم دبیر علمی این سمپوزیوم با بیان این که اتفاق‌هایی قرار بود در این سمپوزیوم بیفتد که به دلیل عدم حمایت مالی ارگان‌های مرتبط ممکن نشد، گفت: قرار بود بخشی از سمپوزیوم به بررسی طراحی صحنه‌های آثار آگوست استریندبرگ و برگزاری نشست‌هایی با حضور طراحان صحنه‌ آثار اینگمار برگمان اختصاص یابد و نمایشگاهی نیز در حاشیه‌ی این سمپوزیوم برگزار شود اما از آنجا که آنها قواعد خاص خود را دارند و باید همه‌ چیز از پیش تعیین شود تا همکاری کنند، در این دوره این اتفاق میسر نشد اما امیدواریم دور بعد باشکوه‌تر از این برگزار شود.

جواد عاطفه با بیان این که دور نخست این سمپوزیوم به عنوان آغاز یک حرکت برای آینده مهم بود، با اظهار تأسف از عدم اعتماد و همراهی برخی طراحان با این سمپوزیوم، اظهار کرد: امیدواریم این اعتماد حالا به وجود آمده باشد و در دور بعد دوستان طراح میدان‌دار این کار باشند.

پس از او اکبر جلیلی (دبیر اجرایی سمپوزیوم) نیز با بیان این که این رویداد فرهنگی با تحقیق درباره‌ی جشنواره‌های تخصصی طراحی صحنه و لباس در جهان آغاز و با توجه به کمبودهای داخلی این سمپوزیوم برپا شد، گفت: مهم‌ترین حرکت ما تلاش برای رسیدن به نگاهی علمی در اجرای یک اثر است و در این راستا دور اول سمپوزیوم با ارائه‌ی مقاله، طرح‌های متن تا اجرا، ایده تا اجرا، طراحی تا اجرا، سمینار و سخنرانی برگزار شد و برای دور دوم که فراخوان آن به زودی منتشر خواهد شد، طراحی صحنه و لباس سینما نیز در این سمپوزیوم گنجانده خواهد شد.

جلیلی در پایان از راه‌اندازی سامانه‌ی طراحی صحنه و لباس خبر داد و گفت: در این طرح یک بانک اطلاعاتی کامل از مشخصات و مختصات سالن‌های نمایش بصورت ماده‌ی خام و فرمت سه بُعدی برای استفاده طراحان ایجاد خواهد شد. همچنین بانک اطلاعاتی طراحان صحنه و لباس و نور سینما و تئاتر در سه گروه حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و آماتور نیز ایجاد خواهد شد.

در بخش دیگر تقدیر از چهره‌های اثرگذار در حوزه‌ی طراحی صحنه و لباس تئاتر، دکتر علی رفیعی نویسنده، کارگردان و استاد تئاتر نیز تجلیل شد که البته به دلیل مسافرت در این مراسم غایب بود اما با پخش کلیپی درباره او و تشویق حضار از فعالیت‌های او قدردانی شد.

در ادامه نیز از مریم مجد - مترجم کتاب «طراحی صحنه» - تقدیر شد که پس از دریافت لوح تقدیرش گفت: باعث افتخار من است که اسمم کنار بزرگانی چون دکتر رفیعی و ایرج رامین‌فر قرار می‌گیرد. هر آنچه در تئاتر یاد گرفتم از علی رفیعی در طول 10 سالی که دستیار او بودم ‌آموخته‌ام. 15 سال پیش که کتاب «طراحی صحنه» را در دست گرفتم بسیار شوق داشتم و دوست داشتم جلوی استادانم که امروز در مقابل ایشان ایستاده‌ام خودنمایی کنم! هرچند که پوستم بابت ترجمه آن کنده شد اما این کتابی است که به درد دنیا و آخرت طراحان صحنه می‌خورد.

در پایان برگزیدگان بخش مقاله و طراحی نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تهران معرفی شدند که در این بخش، علی تهرانچی با مقاله‌ی «مکان‌یابی تئاتر محیطی در فضای عمومی شهر تهران» و مهشید احمدیان با مقاله‌ی «بررسی مد مفهومی و نگاهی به جایگاه آن در تئاتر معاصر» بدون اولویت به عنوان مقالات برگزیده معرفی شدند.

همچنین در بخش طراحی، مریم برزگر و مریم قاسمی به طور مشترک به عنوان نفر دوم و الهام شیرانی به عنوان برگزیده‌ی رتبه اول معرفی شدند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.