اسقف منیر حنا انیس گفت: به «الله اکبر» اذان مسلمانان علاقه بسیاری دارم . وقتی «الله اکبر» را به زبان می‌آوریم؛ یعنی اینکه خداوند بزرگ‌تر از همه ماست و هیچ کس مانند او نیست و ما مخلوقات او هستیم و کسی نمی‌تواند جای او را بگیرد.

علاقه بسیاری به «الله اکبر» اذان مسلمانان دارم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اسقف منیر حنا انیس (از مصر)، رییس منطقه قدس و خاورمیانه کلیسای کانتربری، عصر روز گذشته (چهارشنبه 5 خرداد) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی و سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان، دیدار کرد.

 

در این دیدار، اسقف منیر حنا انیس، در سخنانی با اشاره به وضعیت خاورمیانه، گفت: کلیسای کانتربری بخشی از کلیسای انگلیکن است که به طور مستقل کار می‌کند و در حوزه گفت‌وگوی بین ادیان هم فعالیت دارد و کمیسیون گفت‌وگوی بین‌الادیانی این کلیسا قرارداد گفتمانی با دانشگاه الازهر مصر منعقد کرده و بر اساس آن فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهد.

وی افزود: کلیسای کانتربری خیلی جدی و راسخ معتقد به گفتمان است و این اعتقاد را از مسیح (ع) آموخته‌ایم.

اسقف منیر حنا انیس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به واژه «الله اکبر» اذان مسلمانان علاقه بسیاری دارد، گفت: این واژه تمامی ما را به چالش می‌کشاند. وقتی «الله اکبر» را به زبان می‌آوریم؛ یعنی اینکه خداوند بزرگ‌تر از همه ماست و هیچ کس مانند او نیست و ما مخلوقات او هستیم و کسی نمی‌تواند جای او را بگیرد.

وی همچنین گفت: با گفت‌وگو می‌توانیم همدیگر را درک کرده و سوءتفاهمات بین خود را رفع کنیم. سوءتفاهماتی که به مشتعل شدن خاورمیانه دامن زده است و متأسفانه بسیاری از این کارهای ناشایست هم به نام دین انجام می‌شود.

رییس منطقه قدس و خاورمیانه کلیسای کانتربری ادامه داد: ما هم معتقدیم که برای فائق آمدن به این آتش، باید از گفت‌وگو بهره ببریم. با استفاده از همین گفت‌وگو با همکاری‌هایی که با الازهر داریم، به دنبال ترمیم چهره‌ اسلام نزد مسیحیان هستیم که با اعمال خشونت‌بار در خاورمیانه، مخدوش شده است.

قهرمان سلیمانی در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران، خانه همه معتقدان به خدا و پیروان ادیان ابراهیمی است، گفت: معتقدیم که پیروان ادیان ابراهیمی در هر لباس و هر دینی و در هر حوزه جغرافیایی، دیدگاه‌های مشترکی با ما دارند.

وی در ادامه ضمن معرفی ساختار و مأموریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بیان فعالیت‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان، گفت: این مرکز از 25 سال پیش در ایران فعال است و مسئولیت ارتباطات دینی رسمی جمهوی اسلامی ایران با دیگر کشورها را به عهده دارد و با همه حوزه‌های ادیان ابراهیمی و حتی برخی آیین‌های غیرابراهیمی، گفت‌وگوهایی انجام داده که در برخی از حوزه‌ها، گفت‌وگوهای اینمرکز به بیش از 9 و 10 دور می‌رسد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با اظهار اینکه مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها علاقمند به برگزاری گفت‌وگوهای دینی با کلیسای کانتربری است، افزود: آنچه در ایران در خصوص اقلیت‌های دینی می‌گذرد، در تمام منطقه خاورمیانه استثنایی است.

وی ادامه داد: مبارزه با خشونت و افراطی‌گری را وظیفه خود می‌دانیم و برای این مهم، دست دوستی افرادی را در دنیا می‌فشاریم که ما را یاری می‌رسانند. تردید نداریم که کلیسای کانتربری هم در این مسیر، همراه ماست.

قهرمان سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز نگرانی از وضعیت اقلیت‌های دینی در خاورمیانه، تأکید کرد: فشارهایی که به اقلیت‌های دینی در خاورمیانه تحمیل می‌شود، قابل قبول ما نیست؛ به ویژه اینکه این فشارها به نام خدا اعمال می‌شوند.

وی همچینن با نقل قول فرمایشی از امام راحل (ره) که اختلافات دینی را ناشی از پیروان زیاده‌خواه ادیان عنوان کرده بودند، گفت: وظیفه ماست که تلاش کنیم تا تصویری روشن و امیدبخش از خداوند به مردم ارایه شود تا مردم نیز بتوانند با خداوند ارتباط داشته باشند.

سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها ادامه داد: اتفاقی که در حال حاضر در حوزه دین رخ می‌دهد، اتفاقات سودمندی نیست. این اتفاقات می‌تواند وجوه مختلفی داشته باشد، مانند آتش زدن قرآن توسط یک کشیش‌نما در آمریکا و یا به آتش کشیدن کلیساها در عراق و سوریه.

وی در تأکیدی دوباره اظهار کرد: گفت‌وگو، تنها راه همزیستی مسالمت‌آمیز است. بر این اساس دیدار شما از ایران را آغازی برای گفت‌وگوهای بین‌الادیانی با کلیسای کانتربری تلقی می‌کنیم و برای شروع می‌توانیم، امسال گفت‌وگوهای مقدماتی را برگزار کنیم که به گفت‌وگوهای جدی در سال‌های آینده تبدلی شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رهگذر IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    اسلام تمام ادیان پیامبران گذشته را قبول دارد و می خواهد خرافات و تحریفات آنها را پاک کند. برای دیگر ادیان و انسانهای لائیک که بعضا از ادیان قبلی خود متنفر شده اند ارزش دارد در مورد اسلام پاک تحقیق کنند. عقل حکم می کند باید خطر را پیش بینی کرده و راه چاره کرد!!!!