۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 385064

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ باید بسترهای لازم برای هدایت دانش‌آموزان به سمت سایر زبان‌های خارجی فراهم شود هم‌اکنون دانش‌آموز گزینه دیگری جز انتخاب زبان انگلیسی ندارد.

دانش‌آموز گزینه دیگری جز انگلیسی ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ابراهیم سحرخیز  در رابطه با تنوع در آموزش زبان‌های خارجی در مدارس اظهار داشت: سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی دامنه انتخابی برای دانش‌آموزان در خصوص زبان‌های خارجی در نظر گرفته است و این اختیار به دانش‌آموز داده شده است تا زبان مورد علاقه خود را انتخاب کند.

وی افزود: برای آموزش زبان‌های متنوع در مدارس باید زمینه‌های لازم فراهم شود، در سال‌های گذشته در خصوص آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای نیز اعلام می‌شد، دانش‌آموزان از آن استقبال نمی‌کنند اما آموزش و پرورش موظف به سیاستگذاری و فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور دانش‌آموزان است.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ برای آموزش زبان‌‌های خارجی در مدارس باید نیروی انسانی لازم را تربیت کنیم و در کنار آن تولید محتوا صورت گیرد. هدایت و مسیریابی صحیح برای دانش‌آموزان نیز موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و تا به امروز آموزش و پرورش در این رابطه برنامه‌ای نداشته است و دانش‌آموز زمانی که مشاهده می‌کند راهی جز فراگیری زبان انگلیسی ندارد به سمت آن جذب شده و سایر علائق خود را نادیده می‌گیرد.

سحرخیز ادامه داد:‌ هم‌اکنون شاهد نگاه افراطی به موضوع آموزش زبان هستیم، آموزش زبان انگلیسی در مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها چه ضرورتی دارد؟

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر درس انشا در مدارس حذف شد و مشق دادن به دانش‌آموزان نیز منسوخ شد و به جای آن کتاب کار رواج یافت، گفت: فرصت تمرین و آشنایی با ادبیات فارسی از دانش‌آموز گرفته شده است و کنکور باعث شده درس ادبیات در حد تست و نمره آوری برای دانش‌آموز مطرح شود.

سحرخیز مطرح کرد: هم‌اکنون زمانی که دانش‌آموز یک متن فارسی را یادداشت می‌کند چند کلمه لاتین در آن نوشته است و اینگونه در جامعه فضاسازی شده است که هر فردی بیشتر انگلیسی بداند باسوادتر و دانش‌آموز مقهور فرهنگ غرب شده است.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:‌ در دوره پیش دبستانی و ابتدایی شاکله و هویت دانش‌آموز شکل می‌گیرد بنابراین باید تلاش شود تا دانش‌آموز با هویت ایرانی و اسلامی تربیت شود و نباید این دوره را آغشته به زبان انگلیسی کرد.

وی اظهار داشت: زمزمه‌هایی مطرح است که آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود و در این رابطه نظرات متفاوتی وجود دارد برخی می‌گویند دانش اموز در 6 سالگی آمادگی آموختن چند زبان را دارد در حالیکه در کشور ما بخش زیادی از دانش آموزان ر مناطق دو زبانه زندگی می‌کنند و زبان مادری آنها ممکن است کردی، عربی یا ترکی باشد و در کنار آن زبان فارسی را که مایه وحدت است باید فرابگیرد، این موضوع نباید تحت الشعاع زبان انگلیسی قرار بگیرد.

سحرخیز با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی در حالیکه دانش‌آموز باید شناخت خوبی از فرهنگ و زبان فارسی کسب کند، با آموزش زبان انگلیسی شیفته زبان و فرهنگ غرب می‌شود، ادامه داد:‌ شبه قاره هند سال‌ها مستعمره انگلیس بود اگر آموزش زبان انگلیس مایه مباهات و پیشرفت است چرا هند و پاکستان پیشرفته نیستند و اگر در هند پیشرفتی هم وجود داشته باشد مرهون رهبری افرادی مانند گاندی و تلاش اوست که سردمدار مبارزه با استعمار انگلیس بودند و بر اقتصاد ملی تاکید داشتند.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ هندی‌ها تمام مکاتبات و کتاب‌های درسیشان به زبان انگلیسی است و زبان هندی در مرحله دوم قرار دارد اما چرا آلمان و فرانسه اینگونه نیستند و هنوز بر روی زبان خود تعصب دارند؟

وی بیان کرد: آموزش و پرورش باید بستر لازم را برای هدایت دانش‌آموزان به آموزش سایر زبان‌ها فراهم کند یعنی باید به دانش‌آموز دوره متوسطه بگوییم زبان آلمانی زبان فلسفه است و زبان انگلیسی زبان اول علم نیست و زبان‌های متنوع را ارائه دهیم تا او خودش دست به انتخاب بزند،‌هم‌اکنون این اختیار فراهم نشده است بنابراین مسئولان آموزش و پرورش از کجا از کجا آمار آورده‌‌اند که 98 درصد انگلیسی انتخاب می‌کنند آیا نظرسنجی کرده‌اند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.