۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 385075

افغانستان به‌عنوان بخشی از سرزمین تاریخی ایران و همسایه‌ای در تاریخ معاصر ایران، همواره مورد حمایت و بهره‌مند از مهمان‌نوازی ایرانیان بوده و هست.

توجه ایران به امنیت افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران و دیدار او با رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیاناتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار بیان داشتند، ازجمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه و تحلیل قرار گیرد. افغانستان به‌عنوان بخشی از سرزمین تاریخی ایران و همسایه‌ای در تاریخ معاصر ایران، همواره مورد حمایت و بهره‌مند از مهمان‌نوازی ایرانیان بوده و هست. افغانستان که تا سال 1273 قمری (1236 شمسی) جزئی از ایران محسوب می‌شد، اکنون یکی از همسایگان شرقی ایران است. تاریخ ایران و افغانستان تقریباً قابل جداسازی نیست. بر اساس همین مشترکات و این تاریخ و فرهنگ مشترک است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، با اشاره به مشترکات اعتقادی، فرهنگی و تاریخی فراوان میان مردم ایران و افغانستان و مرزهای مشترک دو کشور تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران همواره اهتمام جدی به مصالح و امنیت افغانستان داشته و دارد و پیشرفت این کشور در همه‌ی زمینه‌ها را پیشرفت خود می‌داند.

افغانستان، همسایه‌ای نزدیک به ایران
افغانستان که تا سال 1273 قمری یعنی 1236 شمسی جزئی از ایران محسوب می‌شد، اکنون یکی از همسایگان شرقی ایران است. تاریخ ایران و افغانستان تقریباً قابل جداسازی نیست و برای فهم بهتر آنچه بر این کشور گذشته است، مطالعه گذشته تاریخی مناطق شرقی ایران و خصوصاً خراسان راه‌گشاست. اما اکنون افغانستان یکی از همسایگان ایران است که در دهه‌های اخیر همواره گرفتار جنگ و اشغال و ناآرامی و گرفتاری‌های دیگر بوده است. حمله شوروی سابق و اشغال افغانستان و پس از آن جنگ‌های آزادسازی و سپس جنگ داخلی و ظهور طالبان و اشغال افغانستان توسط آمریکا و... فقط مواردی از مصائب واردشده بر افغانستان است و از این‌رو ملت ایران به‌عنوان برادر دیرین و همسایه کنونی، همواره پذیرای بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور برادر بوده است. این کشور که به‌لحاظ وسعت، چهل و دومین کشور دنیا محسوب می‌شود (ایران تقریباً دو و نیم برابر افغانستان وسعت دارد) یک کشور محصور در خشکی محسوب می‌شود که به آبهای آزاد راهی ندارد. به‌لحاظ جمعیتی، افغانستان را دارای بالغ بر 30 تا 32 میلیون نفر جمعیت می‌دانند که البته در فقدان آمارگیری‌های رسمی، آمار دقیقی محسوب نمی‌شود. دیگر همسایگان افغانستان را پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و (مرز اندکی با) چین تشکیل می‌دهند. منابع طبیعی افغانستان غنی و دست‌نخورده محسوب می‌شود و این کشور دارای گاز طبیعی، نفت، زغال سنگ، مس، کرومیت، طلق (نوعی کانی شفاف به رنگ‌های سفید و سبز و خاکستری)، سولفات باریم، گوگرد، سرب، روی، آهن، سنگ‌های قیمتی، اورانیوم و... است.

فرهنگ، تاریخ و مشترکات اعتقادی، دو کشور را به هم پیوند می‌دهد
بر اساس همین مشترکات و این تاریخ و فرهنگ مشترک است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، با اشاره به مشترکات اعتقادی، فرهنگی و تاریخی فراوان میان مردم ایران و افغانستان و مرزهای مشترک دو کشور تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران همواره اهتمام جدی به مصالح و امنیت افغانستان داشته و دارد و پیشرفت این کشور در همه‌ی زمینه‌ها را پیشرفت خود می‌داند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مردم افغانستان را مردمی شجاع، غیور و با هوش خواندند و افزودند: افغانستان از دو نعمت بزرگ ثروت‌های طبیعی و ثروت انسانی برخوردار است که با بهره‌برداری مناسب از این ثروت‌ها، می‌تواند به پیشرفت‌های خوبی دست‌یابد.

مهمان‌نوازی ایرانیان
ایشان به مهمان‌نوازی مردم ایران از مردم افغانستان در سال‌های جنگ و بعد از آن اشاره و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی کشورها ازجمله آمریکا و انگلیس، همواره با مردم افغانستان با دید احترام، برادری و مهمان‌نوازی برخورد کرده است و از هیچ کمک فنی، مهندسی و زیرساختی برای بهره‌برداری افغانستان از منابع طبیعی خود دریغ نخواهد کرد.

لزوم حل موضوع آبهای مرزی
رهبر انقلاب هم‌چنین لزوم حل هرچه سریع‌تر موضوع آبِ رودخانه‌های مرزی دو کشور را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: چنین مسائلی نباید موجب نقار و گله‌مندی در روابط دو کشوری همچون ایران و افغانستان شود که مرز، فرهنگ و نیازهای مشترکی دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.