۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
کد خبر: 385084

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: پول و استرس همپای هم هستند. نتایج بررسی «انجمن روان‌شناسی آمریکا» نشان می‌دهد، پول همواره در صدر عوامل استرس زا قرار داشته است. براساس این تحقیق، والدینی که فرزندان زیر ۱۸ سال دارند، بیشتر از بزرگسالانی که فرزندی ندارند، دچار استرس‌های مالی شده و کمتراز نظر مالی احساس امنیت می‌کنند.

عادت‌های مالی خوب در خانواده ایجاد کنیم

این بررسی همچنین می‌گوید، بیشتر افراد، این نوع از استرس را در سکوت تجربه می‌کنند، زیرا 36 درصد افراد نمی توانند براحتی در مورد پول با فرزندانشان صحبت کنند و 18 درصد معتقدند، صحبت درمورد پول یک محدوده ممنوعه است. کارشناسان، حساسیت برانگیز بودن موضوع پول برای بیشتر خانواده‌ها را یک مشکل ارزیابی می‌کنند. به عقیده کارشناسان، صحبت در مورد پول و ایجاد عادت‌های مدیریتی خوب در بچه‌ها، آن‌ها را برای موفقیت‌های مالی در آینده آماده خواهد کرد.

 موضوعی انتزاعی
بیشتر افراد بحث در مورد پول را مهم می‌دانند. در بررسی انجمن روان‌شناسی آمریکا، 95 درصد افراد عنوان کردند که والدین باید درمورد پول با بچه‌ها صحبت کنند. کارشناسان معتقدند، امروزه، کمک به بچه‌ها در بالابردن دانش مالی آن‌ها بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. آنچه که شرایط را مشکل می‌سازد، این است که امروزه پول، بیش از گذشته به یک موضوع انتزاعی تبدیل شده و استفاده از انواع کارت‌های اعتباری به جای پول واقعی، درک پرداخت هزینه بابت کالا و خدمات را برای بچه‌ها مشکل تر ساخته است.
 گفت و گوی باز
با کمی برنامه ریزی، شما می‌توانید به شیوه ای سالم و مفید درمورد پول و مسایل مالی با فرزندانتان صحبت کنید.
شرکت همه اعضای خانواده در بحث‌های مالی: از واژه «بودجه» استفاده نکنید، این کلمه معمولاً یادآور کسری و کمبود است. در عوض به طور گروهی برای مصارف خانوادگی برنامه ریزی کنید. با تمرکز روی اینکه چه هزینه هایی برای خانواده اهمیت دارند، به طور طبیعی از هزینه مواردی که اهمیت کمتری برایتان دارند، خواهید کاست.
 محوریت دادن به اهداف: تابلوی اعلاناتی را درنظر بگیرید که اهداف مالی خانواده در آن ارایه می‌شوند.
یادآوری روزانه تعطیلاتی که می‌خواهید برای آن پس انداز کنید، یا خانه ای که قرار است خریداری کنید، هم به بچه‌ها و هم به بزرگ ترها کمک می‌کند هدف‌های مالی بزر گ خانواده را در شلوغی‌های زندگی روزمره گم نکنند.
ذخیره و مصرف گروهی: وقتی تصمیم می‌گیرید به عنوان یک خانواده برای چیزی مثل خرید یک رایانه جدید یا رفتن به یک پارک تفریحی پول کنار بگذارید، به بچه‌ها نشان بدهید که ذخیره پول واقعاً به چه معناست.
یک ظرف شیشه ای را انتخاب کنید و هرهفته مقادیری پول در آن بریزید تا بچه‌ها ببینند که ذخایر پولی چگونه افزایش پیدا می‌کنند. وقتی به اندازه کافی پس انداز کردید، گروهی به خرید بروید تا به بچه‌ها بیاموزید چگونه بهترین کالا را برای معاوضه با اندوخته شان بیابند.
دقت در عبارت ها: والدین اغلب عبارت «قدرت خرید آن را نداریم» را به کار می‌برند، اما این جمله یک پیام گیج کننده برای کودکان دربردارد. اینکه خانواده پول کافی برای خرید ضروریات را ندارد، شاید برای بعضی از بچه‌ها نگران کننده باشد، اما آن‌ها اغلب می‌دانند که شما در این مورد کاملاً صادق نیستید. گفتن جمله ای مثل «این، انتخاب خوبی برای هزینه کردن پولمان نیست» به بچه‌ها کمک می‌کند درباره چیزهایی که برای آن‌ها ارزش قایلند، فکر کنند. جمله «حالا نمی‌توانیم آن را بخریم، اما می‌توانیم درمورد ذخیره پول برای خرید آن صحبت کنیم» دو قطعه مهم از پازل سلامت مالی- اینکه رضایتمندی را به تأخیر انداخته و برای صرف پول برنامه ریزی کنند- را به بچه‌ها خواهد آموخت.

 پول توجیبی به عنوان یک ابزار
کارشناسان توصیه می‌کنند، والدین از پول توجیبی برای بالا بردن درک مالی بچه‌ها استفاده کنند. توصیه بسیاری از کارشناسان مالی، داشتن قلکی است که به چند بخش تقسیم می‌شود. با هربار دریافت پول توجیبی، بچه‌ها می‌توانند میزان معینی از آن را به هربخش اختصاص بدهند:
بخش مصرف: بخشی که می‌توانند آزادانه آن را مصرف کنند، بخشی که وقتی تمام شد، تمام شده است!
بخش ذخیره: بچه‌ها می‌توانند هدفی برای مصرف تعیین کرده و برای آن ذخیره کنند.
بخش اهدایی: با کنار گذاشتن مقداری پول برای کمک به دیگران، بچه‌ها ارزش نیکوکاری را خواهند آموخت.
بخش پس انداز: به کودکان کمک می‌کند بیاموزند که برای آینده ذخیره کنند. همه این‌ها، تمرینی برای مدیریت مالی خوب در آینده خواهند بود.
منبع: nvpsychology.org

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.