۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 385228

 عادل پیغامی با بیان اینکه یکی از اعمال بانک‌ها توزیع آگاهانه پول در اقتصاد است، گفت: این امر در حالی است که پول خلق شده می تواند به همه جا برود و تورم ایجاد کند در حالی که باید به مکان درست اقتصاد مریض تزریق شود تا از سفته بازی و ایجاد حباب جلوگیری کند.

همه صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، عادل پیغامی در نشستی با موضوع بانک در مرکز تربیتی امام سجاد (ع) اظهارداشت: یکی از اعمال بانک‌ها توزیع آگاهانه پول در اقتصاد کشور است در حالی که «مکانیسم انتشار» یکی از مشکلات بانکداری کشور به شمار می‌آید چراکه پول خلق شده می‌تواند به همه جا برود و تورم ایجاد کند اما با تشخیص درست اقتصاد مریض و گردش پول در آنجا می‌توان از سفته بازی و ایجاد حباب جلوگیری کرد.

* در تمام دنیا فقط بانک‌های سرمایه‌گذاری حق شرکت‌داری‌ دارند

وی با اشاره به انواع مختلف بانک، افزود: بانک مرکزی، بانک تجاری، بانک تخصصی، بانک توسعه‌ای، بانک سرمایه گذاری و بانک تعاونی از جمله انواع بانک‌ها هستند که البته فقط بانک سرمایه‌گذاری می‌تواند شرکت‌داری و سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهد، در حالی که این امر در تمام بانک‌ها ایران مشاهده می‌شود.

پیغامی تصریح کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های مستقیم، انجام کارهای غیربانکی نیز مشهود است و تمام این مشکلات به عدم نظارت بانک مرکزی و فقدان حکمرانی پولی برمی‌گردد.

* تعیین قانونی کلی برای همه بانک‌ها درست نیست

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) همچنین معتقد است که استفاده از کلمه «بانک» و در نظر گرفتن یک قانون کلی برای همه آنها درست نیست.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید بتوانند نرخ ذخیره قانونی متفاوتی را برای انواع مختلف بانک‌ها اعمال کنند اظهار داشت: بانک مرکزی با اعمال نرخ‌های ذخیره قانونی ویژه هر نوع بانک می‌تواند حکمرانی خود را بر روند فعالیت‌های بانک‌ها اعمال کرده و با داشتن مکانیزم انتشار صحیح به گردش پولی درست در اقتصاد کمک کند.

* سیستم بانکی ایران فاقد حکمران پولی است

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) مشکل اصلی سیستم بانکی ایران را فقدان یک حکمران پولی و عدم نظارت مناسب بر روند فعالیت بانک‌ها برشمرد و مطرح کرد: کارکرد بانک‌های کشور بر اساس اصطلاح «شتر، گاو و پلنگ» است چرا که تنها به سمت حوزه‌های سودآور حرکت می‌کنند و این امر مانع از انجام وظایف تخصصی آنها می‌شود.

* همه صندوق‌های بازنشستگی کشور ورشکسته‌اند

پیغامی بانک‌ها، بیمه، بورس و بازار سرمایه، تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی را خطرناک‌ترین و در عین حال سودآورترین و مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد برشمرد و تصریح کرد: تقریبا در تمام این نهادها مشکل وجود دارد و شکننده‌ترین بخش های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آیند.

به گفته وی هم‌اکنون تمام صندوق‌های بازنشستگی ما ورشکسته هستند که افتادن یکی از آنها مانند دومینویی به همه سرایت خواهد کرد.

این اقتصاددان «خلق اعتبار از هیچ» و «هرچه بدهکارتر، قوی تر» را از دیگر ویژگی‌های بانک بر شمرد و گفت: برخلاف سایر نهادها و بنگاه‌های اقتصادی، بانک هرچه بدهکارتر باشد قوی‌تر است و در حال حاضر نیز آمریکا یکی از قوی‌ترین بانک‌های دنیا به شمار می‌آید.

این کارشناس بانکداری اسلامی با بیان اینکه ادبیات حوزه پول و بانک یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین حوزه‌های علم اقتصاد است، گفت: دانش این حوزه در کشور ما بسیار عقب مانده و ضعیف است.

وی پس از تشریح مبانی ادبیات پول، فلسفه مالکیت و تاکید بر اصیل بودن هویت جمع در کنار هویت فرد افزود: ما در جامعه فقط با هویت فرد سر و کار نداریم و هویت جمعی هویتی اصیل است که اگر از بین برود تمام انسانیت یک فرد از بین خواهد رفت و در این میان هر چیزی که باعث از بین رفتن این هویت شود، گناه بزرگی به حساب می آید.

پیغامی ادامه داد: افراد به همراه پیوندهایی که در جامعه با یکدیگر دارند اجتماع را تشکیل می دهند که انواع تعاملات از جمله مبادله را می توان در شمار پیوندها قرار داد و هرچه این پیوندها قوی تر و ممکن تر باشد جامعه اسلامی‌تر خواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.