قدس آنلاین / علی پور: مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گفت: معماری و شهرسازی جامعه امروز، تجلی هویت هر شهر و بازتاب افکار، روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردمان یک کشور است. حمید عرفانیان در سمپوزیوم بین‌المللی بافت‌های فرسوده، معماری و شهرسازی که در مشهد برگزار شد، افزود: شهری که بدون بینش و ایده برایش مأموریتی تعریف می‌شود، به طور حتم مسیر رو به پیشرفت را طی نخواهد کرد.

 برج‌های بلندمرتبه  قداست حرم رضوی را مخدوش کرده‌اند

وی در سخنرانی خود با عنوان «بافت نوساز فرسوده»  به کاستی های طرح‌های توسعه ای در شهر مشهد اشاره کرده و گفت: شهری ایده آل است که در آن زیرساخت، مکان، عملکرد و دیجیتال مناسب وجود داشته باشد، اما متأسفانه شهر مشهد فاقد این ارکان است.
عرفانیان با تأکید بر نقش کارکرد شهرها در مناسبات ملی جوامع ادامه داد: در شهرهایی که متکی بر فعالیت‌های تجاری هستند، ساختمان‌ها مرتفع و در شهرهایی که  دارای کارکرد فرهنگی و اجتماعی هستند، ساختمان‌ها کوتاه و مسطح بنا می‌شوند. همچنین در شهرهایی که نقش سیاسی آن‌ها چشمگیرتر است، ساختمان‌های مرتبط با دستگاه‌های سیاسی مرتفع‌تر از دیگر بناهاست.  از این رو در آمریکا قانونی برای منع ساخت برج‌های بلندتر از ساختمان پارلمان این کشور وجود دارد. همچنین در سایر کشورها شاهد اعمال چنین قوانینی هستیم. این درحالی است که در اطراف حرم مطهر حضرت رضا(ع) که اصلی ترین عنصر مادی و معنوی در شهر مشهد به شمار می‌آید، برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه ای  بنا شده که احترام و قداست این فضای ملکوتی را تحت تأثیر قرارداده است.
مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصادیق مختلفی از اجرای غیرتخصصی برنامه های توسعه ای در بافت‌های تاریخی مشهد گفت: شواهد، حکایت از نبود تعامل بین دستگاه‌ها و مشاوران اجرای  این طرح‌ها دارد، حال آنکه  طراحی و تصمیم‌گیری برای کلانشهر مشهد، پشت درهای بسته و بدون توجه به هویت شهر امکان‌پذیر نیست.
عرفانیان با بیان اینکه عناصر شهری همانند اعضای بدن به شمار می‌آیند  که باید در تعامل و همسویی با هم باشند، اضافه کرد: برای جلوگیری از فرسودگی بافت شهری باید در ابتدا برنامه‌های پیشگیرانه را اجرا کرد، اما چنانچه شهری  دچار عارضه می‌شود و بافت‌های آن رو به فرسودگی می‌رود، باید به درمان اصولی آن پرداخت، چراکه قلع و قمع بافت‌های فرسوده یا تاریخی به منظور اجرای سیاست‌های نوسازی شهر، کار درستی نیست. وی همچنین با اشاره به ساخت موزه دفاع مقدس در بوستان کوهسنگی افزود: مکان‌های زیادی برای ساخت این موزه  در شهر مشهد وجود داشت، اما مسؤولان شهر بدون توجه به شرایط خاص بوستان کوهسنگی که تنها هویت و میراث طبیعی این شهر است، به احداث باغ‌موزه  پرداخته اند. شایان ذکر است، طی این نشست علمی و با حضور 200 نفر از مسؤولان شهری و متخصصان معماری، از دکتر یعقوب دانش‌دوست  ازچهره‌های ماندگارعرصه معماری و شهرسازی قدردانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.