سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: عربستان سعودی هیچ تضمینی در مورد سلامتی و امنیت حجاج ایرانی و حمایت کنسولی از آنها ارائه نکرده است و اگر حجاج ایرانی نتوانند در مراسم حج امسال شرکت کنند مسئولیت صددرصدی آن بر عهده عربستان سعودی است.

عربستان هیچ تضمینی در مورد سلامتی و امنیت حجاج ایرانی نداده است

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: عربستان سعودی هیچ تضمینی در مورد سلامتی و امنیت حجاج ایرانی و حمایت کنسولی از آنها ارائه نکرده است و اگر حجاج ایرانی نتوانند در مراسم حج امسال شرکت کنند مسئولیت صددرصدی آن بر عهده عربستان سعودی است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حسین جابری انصاری در برنامه‌ی "متن حاشیه" که از شبکه سوم سیما به صورت زنده پخش می شد، در مورد آخرین مذاکرات صورت گرفته بین ایران و عربستان سعودی در زمینه حج گفت: انجام مذاکرات در این زمینه بر عهده سازمان حج و زیارت بوده و هیات این سازمان تاکنون دوبار به عربستان رفته و برگشته است.

وی ادامه داد: عربستان بر خلاف شعارهایی که پیش از این مطرح می کرد و ادعا داشت موضوع حج را خارج از دعواهای سیاسی خود با ایران پیگیری می کند اختلافات و دعواهای خود با ایران را وارد موضوع حج کرد.

جابری انصاری با بیان اینکه عربستان سعودی در طی مدت اخیر سیاست خود را رویارویی با ایران تعریف کرده است و تلاش می کند که روابط تنش آمیزی را با ایران دنبال کند، در بخشی دیگر از صحبت های خود ادامه داد: مسئولیت حج بر اساس تصمیمات سطوح عالی در کشور بر عهده سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه در ریز مذاکرات مربوط به حج دخالتی ندارد اما به عنوان وزارت خارجه و عضو شورای عالی حج مواضع خود را در این ارتباط اعلام کرده است ولی همانطور که اشاره کردم مدیریت مذاکرات در این زمینه بر عهده سازمان حج و زیارت است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه عربستان برای انجام بدیهی ترین وظایف خود از جمله تامین امنیت و سلامت حجاج ایرانی و حمایت کنسولی از آنها هیچ تضمینی نداده است ادامه داد: برخی از مسائل مربوط حج، اجرایی است و در دور اخیر مذاکرات برخی از مسائل اجرایی را عربستان پذیرفته ولی در مورد دو موضوع اساسی ایران که مسئله امنیت حجاج ایرانی است و همچنین حمایت های کنسولی از آنها تضمینی نداده و سندی که باید با کشوری که حافظ منافع ایران و عربستان (سوئیس) است را به امضا برساند، امضا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان حج عربستان در این زمینه فرافکنی می‌کند و اعلام کرده که این گونه مسائل بر عهده وزارت خارجه عربستان سعودی است گفت: موضع آنها دفع وقت و طولانی کردن مذاکرات بوده تا به نوعی مسئولیت این موضوع را بر عهده ایران بیاندازند.

وی با بیان اینکه آنها ماه ها وقت تلف کردند و با توجه به این اتلاف وقت مسائل مربوط به حج از جمله مسائل اجرایی را با مشکل رو به رو کرده اند تصریح کرد: اگر زائران ایرانی نتوانند در حج شرکت کنند مسوولیت صد در صدی آن بر عهده عربستان سعودی است.

حسین جابری انصاری، در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه وزیر خارجه اعلام کرده اند که صبر و حوصله ما در ار تباط با عربستان اندازه دارد، ادامه داد: طبیعی است که صبر هیچ کسی بی منتها نیست و ما در طول سال های گذشته سعی کرده ایم حداکثر خویشتن داری را در برخورد های پرخاشگرانه سعودی ها داشته باشیم و البته این به این معنا نیست که نشسته ایم و دست بسته نگاه کرده ایم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به سیاست عربستان در حمایت از جریان های تکفیری و گروه های تروریستی افزود: طی مدت اخیر به صورت نسبی شاهد تغییر نگاه ها در عرصه بین المللی به عربستان سعودی هستیم و این تغییر نگاه به دلیل سیاست ها و نوع عملکردی است که این کشور در حوادث و تحولات منطقه داشته است.

وی در مورد حمایت برخی از دولت های منطقه از عربستان سعودی گفت: اکثر این دولت ها برای اینکه از خشم و غضب عربستان در امان باشند چنین سیاستی را در پیش گرفته اند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با اشاره به اینکه یکی از راهکارها جهت مقابله با عربستان سعودی و تبیین کردن حقایق موجود این است که ما شبکه روابط خود را با کشورهای منطقه و جهان گسترش دهیم و در راستای تبیین حقایق موجود تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: اکنون برای بخش اعظمی از افکار عمومی جهان روشن شده است که عربستان سعودی از جریانات تکفیری و تروریستی درمنطقه حمایت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ما نباید وارد میدان بازی عربستان سعودی شویم و بازی را به طرف مقابل بسپاریم، گفت: عربستان سعودی بر خلاف عقربه های زمان حرکت می کند و هیچ دولتی نمی تواند سیاست خود را در این راستا تنظیم کند. بیشتر مشکل عربستانی ها با خودشان است، با مشکلات و تحولاتی که با آن روبه رو است و تلاش دارد که روند برخی از این تحولات را به تعویق بیندازد، قدرت عربستان برای تخریب بالا است ولی قدرت سازندگی اش کم است.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه عربستان در جنگ با زمان به سر می برد، افزود: باید با این سیاست عربستان، با تدبیر، عقلانیت و بدون وارد شدن به زمین طرف مقابل عمل کنیم.

انصاری با اشاره به اینکه اولین برنده ی وضعیت کنونی منطقه رژیم صهیونیستی است و اکنون متاسفانه موضوع فلسطین در حاشیه قرار گرفته است، درمورد بحران سوریه نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران سوریه مواضع اصولی و اساسی داشته و آنچه که اتفاق افتاده است این است که در طی مدت اخیر دیدگاه تعدادی از بازیگران موثر در حل این بحران به دیدگاه ایران نزدیک شده است و انها نیز به گفت و گوی سوری-سوری و حل این بحران از طریق سیاسی تاکید دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه که پرسید از سوی مقامات ایرانی اعلام شده که خط قرمز ایران در مورد بحران سوریه ماندن آقای بشار اسد در قدرت است و آیا ممکن است زمانی ایران از این خط قرمزها عبور کند، اظهار کرد: خط قرمز اساسی ما این است که هیچ بازیگر بیرونی نباید برای سوریه تصمیم گیری کند بلکه باید روند توافق اساسی را جهت رجوع به آرای مردم سوریه تسهیل کند و ما با این موضوع مخالف هستیم که دولت های دیگر به جای مردم سوریه در مورد آینده این کشور تصمیم گیری کنند.

جابری انصاری در بخشی دیگر از این برنامه با بیان اینکه با موضوعاتی مثل برجام باید به شکل ملی برخورد کرد، به تاثیر برجام بر فضای سیاسی و اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: برجام می تواند مقدمه ساز تحرک در اقتصاد باشد ولی بنا نیست با صرف برجام اتفاقات عجیب غریبی در اقتصاد کشور رخ دهد.با توافق برجام فضای استراتژیک ایران در روابط بین المللی دچار تحولات بنیادین شد.

وی با اشاره به اینکه در برجام در مورد یک موضوع خاص توافق شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت تحولات در عرصه اقتصادی و همچنین مسائل بانکی یک شبه رخ نمی دهد و ما باید برای توانمندسازی اقتصادی کشور در مسیر صحیح حرکت کنیم. فرصت برجام یک فضای تنفسی برای اقتصاد کشور فراهم کرده ولی از دیگر سو این نکته نیز مهم است که در سطح سیاسی دشمنی دشمنان با ما پایان نیافته است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه در سیاست و اقتصاد بنگاه خیریه ای وجود ندارد و حق گرفتنی است، ادامه داد: ما در برجام تلاش کردیم که برنامه ی ملی کشور را در زمینه هسته ای دنبال کرده و قدرت هسته ای کشور را به اقتدار هسته ای تبدیل کنیم.

وی در مورد سخنان برخی از مقامات آمریکایی در مورد اجرای برجام و برخی شروط هایی که آنها در این زمینه مطرح کرده اند، گفت: برای ما آنچه که مهم و ملاک است عملکرد طرف مقابل در انجام تعهداتش در برجام است.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه با برجام ساختار تحریم ها علیه ایران فروپاشیده شد و آنها باید خیلی تلاش کنند تا آنچه را که باطل کرده اند و فضایی که قبلا وجود داشت را دوباره ایجاد کنند افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد که با اقتدار در راستای دفاع از منافع ملی کشور مسیر خود را طی کند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ترامپ یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات برجام را کنار خواهد گذاشت و یا حتی آن را پاره خواهد کرد افزود: معمولا آنچه که سیاست مداران در کمپین های تبلیغاتی می گویند با آنچه که یک دولتمرد عمل می کند متفاوت است.

وی در همین ارتباط گفت: اگر بر فرض مثال او در جریان این انتخابات، انتخاب شود با واقعیت های سیاسی مواجه می شود، واقعیت هایی که نمی تواند تغییر کند.

وی همچنین در بخشی از صحبت های خود در این برنامه با اشاره به پیچیده بودن موضوع سیاست ادامه داد: سیاست خارجی عرصه تناقض های منافع مابین بازیگران عرصه بین الملل و کشورها است و به همین بابت دارای پیچیدگی های بیشتری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    بابا نمی خواهیم برویم حج کی را باید دید؟