۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
کد خبر: 385735

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: ایستادگی ایران در برابر تکفیری‌ها مانع تشکیل حکومت داعش در سوریه شد.

سلیمانی : مانع تشکیل حکومت داعش شدیم

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: ایستادگی ایران در برابر تکفیری‌ها مانع تشکیل حکومت داعش در سوریه شد.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از  پایگاه خبری شبکه العالم ، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درجلسه هم‌اندیشی مجلس دهم که برای اداره بهتر مجلس تشکیل شد، ضمن تشکر از علی لاریجانی به‌ خاطر حمایت از بخش دفاعی و امنیت کشور، گفت : شرایط ما در منطقه مانند بعد از عملیات بیت المقدس است و تشابهات مهم سیاسی با آن دارد.
وی افزود: با تغییراتی که در جنگ صورت گرفت امام(ره) فکر انقلابی را بر جنگ حاکم کرد و باعث شد 15هزار کیلومترمربع از 20هزار کیلومترمربع کشور آزاد شود و این در حالی بود که از نیمه سال 59 تا زمان برکناری بنی‌صدر مشکلات زیادی داشتیم و حتی امیدی به پیروزی عملیات بیت المقدس با توجه به شکست‌هایی که پیش از آن متحمل شده بودیم، نبود.
تشکر از لاریجانی به‌خاطر حمایت از بخش دفاعی و امنیت کشور
وی با اشاره به تغییرات جدید در جنگ تحمیلی اظهار کرد: مجموعه جوانی روی کار آمد که کل کانون جنگ را تحت تأثیر قرار داد و منجر به تأثیرات بسزایی روی بسیج، ارتش و طراحیهای جنگ شد و پیروزی بیت المقدس به این خاطر بود که دشمن جمع‌بندی صحیحی از توانمندی جمهوری اسلامی نداشت. بعد از این عملیات(بیت‌المقدس) یک مرتبه 15هزار سرباز عراقی به اسارت درآمدند لذا بسیج امکانات و تجهیزات به لحاظ مالی و سیاسی علیه ایران اوج گرفت چرا که از ایران می‌ترسیدند.
برخورداری از منطق داخلی تفاوت ایران و آمریکا در قبال سیاست خارجی منطقه است
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه هر پیروزی فشار جدیدتری را در بر دارد و روز به روز حضور مستقیم و جدی دشمن را شاهد شدیم گفت: آمریکاییها با صدام مخلوط شدند و رقابت شرق و غرب و ارتجاع عرب برای اتحاد علیه ایران کنار گذاشته شد که امروز نیز شاهد چنین صحنه‌ای هستیم. علیرغم اینکه مثل آمریکا لشکرکشی نداریم و صرفاً کار محدودی می‌کنیم اما از یک منطق داخلی برخوداریم که نمونه آن راه افتادن حشدالشعبی بود.
وی افزود: این نیروهای مردمی عراق توانستند ظرف 3 روز در جنگ به پیروزی دست پیدا کنند و تکریت را تنها با 5درصد خسارت آزاد کنند در حالی‌که آمریکا رمادی را با 95 درصد خسارت آزاد کرد و صرفاً تلی از خاک از آن برجای گذاشت و فرق سیاستهای ایران و طرف مقابل در این اتفاقات است.
سرلشکر سلیمانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که آمریکا تصور می‌کرد گروه‌های سیاسی برآمده از ایران نمی‌توانند سهمی از عراق بگیرند مجلس اعلای عراق در رأس قرار گرفت و امروز فرمانده سپاه بدر بالاترین درصد محبوبیت بین عراقیها را دارد.
حزب‌الله از قدرت بازدارندگی جدی در منطقه برخوردار است
سرلشکر سلیمانی در ادامه به شرایط لبنان اشاره و بیان کرد: هدف دشمن در لبنان نابودی حزب الله بود اما هربار نتیجه عکس شد لذا امروز هر اعلامی که رهبر حزب الله می‌کند از سوی دشمن به صورت پیامی جدی دریافت می شود.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش حزب الله بر سه صحنه اثرگذار تصریح کرد: حزب الله بر 3 صحنه اثرگذار است: اول بر دشمن که تردیدی ندارد حزب الله می‌تواند بر آن غلبه کند، دوم در صحنه داخلی و سوم در صحنه عمومی و منطقه‌ای است که همین باعث افزایش فشارها بر آن نیز شده است؛ چنانچه حتی نمی‌توانند شبکه‌ای مثل «المنار» را ببینند و آن را از ماهواره‌ها حذف می‌کنند.
اگر ایستادگی ایران در برابر تکفیری‌ها نبود امروز داعش در سوریه تشکیل حکومت داده بود
سرلشکر سلیمانی به شرایط امروز سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدای بحران سوریه در ایران در تصمیم‌گیریها در خصوص سوریه اختلاف نظر بود تا میان شیعه و سنی تفرقه نیفتد اما در نهایت تصمیمات لازم گرفته شد که علی لاریجانی نیز در آن نقش بسزایی داشت.
وی با بیان اینکه اگر جمهوری اسلامی در برابر حمله تکفیریها ایستادگی نمی‌کرد امروز داعش در سوریه حکومت می‌کرد، گفت: اگر این ایستادگی نبود، لبنان را تحت تأثیر وضعیت دمشق قرار می‌داد؛ چنانچه امروز در عراق داعشی‌ها مناطق گسترده‌ای را تصرف کرده و اهالی روستاها را ذبح می‌کنند و در الانبار صدها نفر سنی را ذبح کرده‌اند که ممکن بود این طوفان قتل به لبنان نیز منتقل شود.
سرلشکر سلیمانی با تأکید بر اینکه جغرافیای سوریه و حاکمیت آن بسیار مهم است، بیان داشت: جمهوری اسلامی توانست طی سالها به مقاومت سوریه کمک کرده و مانع بروز حادثه خطرناکی شود در حالی که 40 کشور که 25 کشور آن قدرتمند و ثروتمند هستند با تشکیل ائتلاف علیه داعش هم نتوانستند کاری کنند؛ امروز 2 سال از حضور داعش در عراق می‌گذرد اما موصل هنوز در چنگ آنهاست البته جمهوری اسلامی ایران سهم مهمی در مقابله علیه داعش در عراق دارد و منجر به شکل‌گیری جریانهای مردمی بسیاری مثل حشدالشعبی شده است که به ایران دلبستگی دارند البته عبارت حشد ایرانی که گفته می‌شد صرفا یک اتهام است.
در حدی که نیاز باشد و مقامات عراقی اعلام کنند وارد عمل می‌شویم
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه وجود مبارک آیت‌الله سیستانی ما را از هر دخالتی بی‌نیاز کرده، عنوان کرد: ما زمانی وارد عمل می‌شویم که مرجعیت حاکم عراق نیاز سیاسی و بین المللی داشته باشد لذا باید به کلیات فلوجه هم اشاره‌ای کنم که عموماً خودروها با دو چهره مهم یعنی مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی آراسته می‌شوند در حالی که ما قصد نداشتیم این حملات به ما منتسب شود و این کار از روی علاقه بود.
سرلشکر سلیمانی در ادامه حمله به یمن را دیوانگی محض دانست و گفت: مطمئنا این حمله چیزی جز شکست برای سعودی ندارد و یکی از خطاهای بارز دشمن بود چنانچه پیش از آن کسی اطلاعی از زیدیها نداشت اما همین حملات موجب شد آنها رشد کنند.
وی افزود: این جنگ از الزامات منطقه بود مانند مستی صدام در حمله به کویت که منجر به سقوط وی شد. از طرف دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در این جنگ همکاری می‌کنند که اگر پیروز می‌شدند جنگ بزرگ‌تری در منطقه رخ می‌داد. با این حال نتیجه این جنگ جز آشوب در منطقه استراتژیک یمن که محل اتصال دریاهای بزرگ است چیزی نیست.
سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: باید گفت کمتر جامعه‌ای است که یک میلیون نفر رزمنده داشته باشد که امروز این تعداد مشتاق عبدالملک حوثی رهبر خود هستند.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان اینکه در نهایت سرنوشت یمن مثل افغانستان رقم خواهد خورد خاطرنشان کرد: پیش از شهادت احمدشاه مسعود و حادثه 11سپتامبر بود که به پاکستان رفتیم تا در خصوص طالبان صحبت کنیم اما جواب سربالا گرفتیم لذا امروز می‌بینیم که آنهایی که می‌خواستند رهبری عالم اسلام را داشته باشند، امروز وضعیت نابسامانی دارند و فلج شده‌اند.
وی افزود: وضعیت یمن نیز به همین ترتیب است و هرجا که با کمک آمریکا تخریب شد دیگر درست نمی‌شود. مانند چیزی که امروز در لیبی شاهد آن هستیم.
نقش بی‌بدیل مجلس در بسیج امکانات علیه دشمن
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آمریکا، سعودی و شرکای آنها امروز علیه ایران بسیج عمومی کرده‌اند، گفت: آمریکاییها معتقدند با پیروزی انقلاب اسلامی دچار شکستی در منطقه خاورمیانه شده‌اند لذا این تصور را دارند که باید برای بازسازی قدرت خود از نقطه‌ای آغاز کنند که در آن شکست خورده‌اند و آن غرب آسیاست.
سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: آمریکاییها در زمینه اعتمادسازی موفق بودند اما نتیجه‌ای نگرفتند. در زمینه فیصله دادن به امور هیچ موفقیتی نداشتند چنانچه 20 سال است قصد اشغال کامل فلسطین را دارند اما نتوانسته‌اند. همچنین به این نکته دست پیدا کرده‌اند که حوزه عربی حوزه وابسته‌ای است که امروز باید با جمهوری اسلامی ایران برای آن وارد مذاکره شوند.
مجلس دهم به قانونمند شدن بسیج امکانات علیه دشمن کمک کند
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تسهیل تصمیم‌گیری اثر جدی در بسیج امکانات دارد تاکید کرد: این مسئله عمدتاً برعهده ریاست مجلس است و به قانون شدن امور در این زمینه کمک بسزایی می‌کند و نقش خاصی دارد. همچنین نقش مجلس در قانونمند کردن بسیج امکانات و تجهیزات در راستای رسیدن به اهداف نظام اساسی است و هرجا ایستادگی کرده توانسته بر دولت تأثیر گذاشته و جهت دهی در مردم داشته باشد.
قدردانی سردار سلیمانی از حمایت‌های لاریجانی
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان با تشکر از حمایت‌های علی لاریجانی خاطرنشان کرد: از مجلس دهم خواهشمندم در جاهایی که باید به سیاست خارجی کمک شود این همکاری را داشته باشند چرا که نقش آنها گاهی از وزارت خارجه نیز مهم تر است. همچنین حضور مجلس در تشکلهای اسلامی بین‌المللی مانند اتحادیه بین المجالس اسلامی تقویت شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.