قدس آنلاین/ سالانه نزدیک به ۵ هزار تن محصول باغی در باغ‌های آستان قدس رضوی تولید می‌شود.

  تولید سالانه ۵ هزار تن محصول در باغ‌های آستان قدس رضوی

این را سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی می‌گوید و این محصولات را شامل میوه‌های هسته دار مثل هلو، شلیل، آلبالو، زرد آلو، آلو و ... میوه‌های دانه دار مثل سیب و گلابی اعلام می‌کند.
«محمود صادقی» ادامه می‌دهد: تمامی گیاهان زینتی در گلفروشی آستان قدس رضوی عرضه می‌شود و گل‌های رز و لیلیوم را مؤسسه باغات آستان قدس رضوی تولید می‌کند؛ نیز گل‌های فوق ضریح حرم و فضاهای سبز اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی از سوی مؤسسه باغات آستان قدس رضوی تأمین می‌شود.
وی حفظ و نگهداری باغ‌های آستان قدس رضوی و انجام سالانه فرایند بازسازی و اصلاح این باغ‌ها را یکی از وظایف مؤسسه باغات عنوان می‌کند و می‌گوید: باغ
«ملک آباد» در حاشیه بولوار ملک آباد مشهد، باغ «امام رضا(ع)» در بولوار توس و باغ «بیلدر» در ابتدای جاده شاندیز که از جمله بزرگ ترین باغ‌های آستان قدس رضوی به شمار می‌روند در تأمین سبد کالایی مردم سهم به سزایی دارد.
صادقی ادامه می‌دهد: بر این اساس، حفظ و نگهداری باغ‌ها با انجام اقدام‌هایی همچون هرس و باز پیرایی درختان، اصلاح و بازسازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار، غرس نهال‌های مثمر و غیر مثمر، ریشه کنی علف‌های هرز، مبارزه با آفات و بیماری‌های نباتی و... توسط این مؤسسه انجام می‌شود.

  تأمین 35 درصد از فضای سبز مشهد
سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی در برنامه چشم‌انداز 20 ساله خود توجه خاصی به بهینه‌سازی منابع آبی دارد، گفت: با توجه به میزان تبخیر زیاد آب در مناطق شمال شرق کشور اجرای آبیاری قطره‌ای باعث بهینه‌سازی و صرفه‌جویی درصد بالایی از منابع آبی کشور می‌شود.
صادقی می‌گوید: احیا و نوسازی سیستم‌های آبیاری، توجه به تغذیه گیاهی، رعایت اصول گیاه پزشکی، کاهش کاربرد سموم شیمیایی و آموزش کارکنان برای اطلاع از آخرین تکنیک‌های مربوط به پرورش درختان میوه و گل و گیاه، موجب دستیابی به افزایش تولید کمی و کیفی شده است.
سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی به مشکل کم آبی که چند سالی است گریبان گیر باغ‌های آستان قدس رضوی هم شده اشاره می‌کند و می‌گوید: جلسات متعددی با سازمان آب داشته‌ایم تا بتوانیم از این باغ‌ها که ریه‌های تنفسی شهر مقدس مشهد محسوب می‌شود، حفاظت کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از700 هکتار از باغ‌های سطح شهر مشهد متعلق به سازمان باغات آستان قدس رضوی است و 35 درصد فضای سبز شهر را با هزینه‌های بالا تأمین می‌کند، می‌افزاید: برای آبیاری باغ‌ها بین 500 تا 600 لیتر آب در ثانیه نیاز است که در حال حاضر با 300 لیتر کار آبیاری انجام می‌شود و حداقل 200 لیتر کمبود آب داریم.
سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی می‌گوید: این باغ‌ها در درون مناطق شهری و حاشیه شهر مشهد با کاربرد فضای سبز و تولیدات اقتصادی، نقش مؤثری در ارتقای مسایل زیست محیطی و تولید اکسیژن برای شهروندان و زائرین بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) دارد.
صادقی ادامه داد: باغ‌ها، گیاهان و درختان در تلطیف هوا و ایجاد فضای سبز و مفرح برای زندگی انسان نقش اساسی و مهمی دارند و از این رو توجه به احیا و بازسازی باغ‌ها، جدای از نقش و ارزش اقتصادی آنان، اهمیت به‌سزایی در تصفیه هوا، ایجاد فضای سبز، زیبایی شهرها و آثار روحی و روانی مناسب در زندگی افراد دارد.

  حفاظت باغ‌ها برای نسل‌های آینده
صادقی به اهم برنامه‌های سازمان باغات اشاره می‌کند و می‌گوید: تغییر وضعیت باغ‌های فرسوده به باغ‌های جدید با کاشت درختانی با گونه‌های اصیل، ایجاد باغ‌های متراکم با کاشت 3 تا 4 هزار اصله درخت در هکتار و توسعه گلخانه‌ای از برنامه‌هایی است که با جدیت درحال پیگیری است.
سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی از کشت بیش از 125 هکتار محصول بهاره در زمین‌های کشاورزی این مؤسسه در سال زراعی جاری خبر می‌دهد.
محمود صادقی می‌گوید: کاشت این محصولات که تمامی مکانیزه است، از فروردین ماه آغاز شده و برداشت آن تا آبان ماه جاری ادامه می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: کشت نرسرینگ مزایایی ‌چون حفاظت گیاهان در برابر نوسانات دما و کاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه، کنترل راحت‌تر آفات و بیماری‌ها، کاهش مصرف آب، افزایش کیفیت محصول، مدیریت اصولی و علمی‌تر برای پرورش گیاهان و گل‌ها، سهولت و سرعت بیشتر در برداشت محصولات و همچنین کاهش درصد خطا با کمتر از یک درصد، دارد و به همین دلیل مؤسسه باغات آستان قدس رضوی توسعه این نوع کشت را جزو برنامه‌های اجرایی خود قرار داده است.
وی با اشاره به بذرهای استفاده شده در مؤسسه باغات خاطرنشان می‌کند: در کاشت این محصولات از بذرهای هیبرید مقاوم به انواع بیماری‌ها و متناسب با بازار هدف، استفاده شده است.
سرپرست مؤسسه باغات با بیان اینکه در آبیاری این مزارع، از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده شده و حتی کود و مواد مغذی نیز به این طریق به گیاه انتقال داده می‌شود، می‌گوید: مدیریت صحیح در آبیاری، ساماندهی اراضی کشاورزی و بهره‌گیری هرچه بیشتر از آب کشاورزی، از جمله مزایای استفاده از این نوع آبیاری است.
وی می‌گوید: یک چهارم درآمد سازمان از طریق تولید محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای و بادمجان تأمین می‌شود که این محصولات با کیفیتی بالا تولید می‌شود.
سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی می‌افزاید: در سال زراعی گذشته 300 تن گوجه فرنگی، 300 تن سیب‌زمینی، هزار و 600 تن ذرت علوفه‌ای، 350 تن گندم و بادمجان برای طبخ غذا در آشپزخانه مهمانسرای حرم مطهر رضوی برداشت کردیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    شماره میخواستیم ازاستان قدس رضوی برای میوه چینی