قدس آنلاین/ بهروز فرهمند: همه زندگی این مَرد در این چند واژه خلاصه می‌شود: سیاست، مقاومت، دولت و باز هم مقاومت و جنگ؛ آمد و شد در این سپهر، گویی سبک زندگی این روزهای مردان مقاومت شده، مردانی که یکی از سرشناس ترین ایشان، هادی العامری است. همان که در قامت رئیس سازمان بدر این روزها درگیر یکی از نفسگیرترین نبردها با تروریست‌ها در فلوجه است، همان جا که فرمانده العامری می‌گوید: مأموریت نیروهای «الحشد الشعبی» محاصره ۳۶۰ درجه فلوجه و آزادسازی آن است اما هرگز وارد فلوجه نمی شویم.

سلاح بر دوش

 در میانه سیاست ورزی و رزمندگی
«هادی فرحان عبدالله العامری» مشهور به «حاج العامری» زاده شده به سال 1954 در استان دیاله عراق است. نخست عضو جنبش اسلامی می‌شود و پس از چندی به حزب الدعوه الاسلامیه می‌رود. از دهه هشتاد میلادی مبارزه را با دیکتاتوری صدام آغاز می‌کند. صدام حکم اعدامش را می‌دهد و او برای سال‌ها از عراق می‌رود و در اردن، سوریه و ایران زندگی می‌کند.   ‌العامری در تبعید مبارزه با صدام‌ را ادامه می‌دهد. پس از سال 1991 مدیریت عملیات‌ نظامی در خاک عراق را عهده دار می‌شود. برخی درباره اهمیت نقش او در عراق پس از صدام می‌گویند که العامری از سال 2005 با همکاری همرزمانش توانست سازمان اطلاعاتی نوپایی را در عراق راه‌اندازی کند. وی به پارلمان عراق هم راه می‌یابد و سپس در دولت نوری مالکی، وزیر راه و ترابری می‌شود.  

 دوباره لباس رزم
داعش به استان دیالی رسیده است و می‌خواهد از آنجا یک محور مواصلاتی به سوی بغداد باز کند. داعشی‌ها اگر موفق به انجام این کار بشوند، عملیات علیه بغداد گام دوم آن‌ها خواهد بود. آیت الله سیستانی، فتوای تاریخی خود را صادر می‌کند که درپی آن، هادی العامری کت و شلوار وزارت را از تن بیرون کرده و یونیفورم جنگ می‌پوشد و برای نبرد به استان دیالی می‌رود و با 4 هزار نیروی مبارز خود در آن استان، پنجه در پنجه تروریست های نیابتی سعودی می‌اندازند.

 فتوای مرجعیت و نیروهای مردمی
در واپسین روزهای خرداد پارسال است که رئیس سازمان بدر از فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی و کمک‌ نیروهای مردمی به عنوان دو عامل اصلی نجات عراق از تکفیری‌ها یاد می‌کند. او اما به عامل سوم هم اشاره کرده می‌گوید: حمایت ایران از عراق را در مبارزه با داعش نباید فراموش کنیم. به گزارش تلویزیون الغدیر، هادی العامری همچنین به سقوط الرمادی و پالایشگاه بیجی به دست داعش اشاره می‌کند و ردپای بعثی ها را در این دو ماجرا می‌بیند. العامری وعده نبرد آینده را هم می‌دهد؛ «نبرد فلوجه».

 توطئه مساجد المقدادیه
دی ماه 94 است. عراق آبستن حادثه تازه ای است. ماجرا از این قرار است که پس از پاکسازی دیالی از داعشی ها، آتش سوزی های مشکوک در برخی از مساجد اهل تسنن در منطقه رخ می‌دهد و بی درنگ، برخی ها انگشت اتهام خودشان را به سوی شیعیان نشانه می‌روند. توطئه ای در کار است و رسانه های سعودی نیز آماده بهره‌برداری از ماجرا هستند. در همان روزها روزنامه سعودی عکاظ  در مقاله‌ای هتاکانه، از لفظ توهین‌آمیز «وحشی» برای هادی العامری، فرمانده نیروهای داوطلب مردمی استفاده می‌کند و او را پلیس ایران در عراق می‌نامد.
در همین معرکه، هادی العامری وعده مشت آهنین به فتنه افکنان را می‌دهد و می‌گوید: آنچه در المقدادیه و حمله به مساجد اهل تسنن رخ داد، توطئه وطرح کثیفی از سوی حزب بعث منحل برای کشاندن ما به سوی فتنه فرقه ای است. العامری اما به این سخنان اکتفا نمی‌کند و خودش، بانی بازسازی مساجد ویران شده اهل سنت می‌شود تا آتش تنش‌های فرقه‌ای را در دیالی خاموش کند.

 شانه به شانه ... با فرمانده حاج قاسم
عراق شاهد بزرگ‌ترین موفقیت‌ نیروهای مردمی در اوایل محرم‌ امسال است، آنجا که عملیات استراتژیک جرف الصخر در استان بابل با همکاری گروه‌های مقاومت و کمک مستشاری سپاه قدس انجام می‌شود. پس از آن عملیات است که عکس های العامری در کنار سردار قاسم سلیمانی، دست به دست می‌چرخد و پایگاه های خبری از رفاقت دیرینه این دو می‌نویسند.  ‌العامری بعدها در مصاحبه با یک روزنامه ایرانی می‌گوید: اگر حاج‌قاسم و امثال او نبودند هم‌اکنون نه اثری از حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها بود و نه اثری از سامرا و حرم عسکریین -سلام‌الله علیهما- .

 به نخست وزیر گفتم ...
هادی العامری در دولت حیدر العبادی، گزینه پیشنهادی برای وزارت دفاع است اما دخالت‌های آمریکا و سعودی، مانع این انتخاب می‌شود، هرچند او در چارچوب سازمان بدر، عملیات ضدتروریستی را گسترش می‌دهد.
در آن روزها او با نخست وزیر عبادی وارد اختلاف نظرهایی نیز شده است.   اختلاف هایی که بعدها درباره اش به مجله فارین پالیسی می‌گوید: من به نخست وزیر العبادی گفتم که اگر دوست دارد ما همه سلاح‌های خودمان را تحویل می‌دهیم و در خانه‌هایمان می‌نشینیم، اما اگر تروریست‌های داعش بر بغداد مسلط شوند، این دیگر مشکل تو خواهد بود.

 خط قرمز او
خط قرمز برای چریک کارکشته ای که در سیاست ورزی نیز بی تجربه نیست، سخن گفتن درباره تجزیه سرزمین آبا و اجدادی اش است.  همین چندی پیش، وقتی خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه کنگره آمریکا می‌خواهد طرحی را تصویب کند که کاخ سفید می‌تواند، بدون مجوز دولت مرکزی عراق، کردها و اهل تسنن را مسلح کند، هادی العامری یکی از بلندترین فریادهایی بود که نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گفت:هرگز اجازه تجزیه سرزمینش را نمی دهد و دستانی را که برای این کار دراز شده باشد، قطع می‌کند.

 هوشیاری به توان بی نهایت
دولت و ارتش و نیروهای مردمی در آستانه برنامه‌ریزی برای شروع نبرد فلوجه هستند که ناگهان یک بمب خبری درعراق می‌ترکد. این بار اما از سوی نیروهای مقتدا صدر که با انگیزه اعتراض سیاسی وارد پارلمان و منطقه سبز بغداد شده اند. سومریه نیوز درباره آن ماجرا می‌نویسد: فرمانده العامری هشدار داده است، برخی تلاش دارند ما را به سوی کشمکش شیعی-شیعی بکشانند و این ممنوع است. فرمانده العامری می‌گوید: اینک همه باید مهیای نبرد فلوجه باشیم.

 توطئه طوزخورماتو
در ششم اردیبهشت امسال، بار دیگر نام هادی العامری بر سر زبان ها می‌افتد.  آنجا که در طوزخورماتو از استان صلاح الدین، درگیری‌هایی میان نیروهای تندرو از حشد الشعبی‌ها و از پیشمرگه های کرد رخ می‌دهد. العامری اینجا نیز پادرمیانی می‌کند و یک نشست امنیتی در طوزخورماتو با حضور استاندار کرکوک و صلاح الدین و رهبران گروه‌های مردمی و پیشمرگه برگزار می‌شود و همه طرف ها برای آتش بس توافق می‌کنند و غایله می‌خوابد.

 سال نابودی داعش
در فروردین ماه امسال بود که فرمانده العامری به یک خبرنگار عراقی گفت: دولت امکانات بدهد، امسال شاهد نابودی داعش خواهیم بود.  العامری که در ذی قار سخنرانی می‌کرد، یادآوری کرد: تا امنیت اهل تسنن تأمین نشود، شیعیان نیز ایمن نیستند و برعکس.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.