قدس آنلاین –اراک: دکتر طاهراحمدی خطای پزشکی را مشکل جهانی دانست و گفت: آمارها بیانگر آن است که خطاهای پزشکی در بیمارستان های آمریکا سومین علت مرگ و میر افراد بوده است و سالانه ۲۲۵ هزار نفر در آمریکا به دلیل خطاهای پزشکی فوت می کنند که عامل هشت هزار مرگ تجویز اشتباه دارو است.

    قصور پزشکی در استان مرکزی بزرگنمایی می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با انتقاد از بزرگنمایی برخی خطاهای پزشکی در استان مرکزی گفت: قصور پزشکی به خطا و یا کوتاهی سهوی و یا عمدی از سوی پزشک و یا اعضای کادر درمانی اطلاق می شود که در مراحل تشخیص، درمان، اعمال جراحی، مراقبت های بیمارستانی، خدمات با تجهیزات پزشکی،تجویز دارو و یا تفسیر آزمایش ها برای بیمار مرتکب شوند.

دکتر حسن طاهراحمدی افزود: پزشکی که مسئولیت بیماری را می پذیرد با اخلاق و تعهد در کار وارد می شود اما ممکن است از سر بی مبالاتی در انجام وظیفه از اقدام تشخیصی یا درمانی برای بیمارغافل شود و یا در برخی موارد به دلیل ضعف مهارتی برای بیمار مشکلاتی ایجاد شود.

وی توضیح داد: در هر حرفه ای درصدی از خطا انکارناپذیر است اما مسئله مهم در مدیریت ها این است که باید با روش های هدفمند در ارتقای مهارت و حساسیت های شغلی و اخلاقی این آسیب ها و خطاها به حداقل ممکن برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خطاهای شغلی در سایر مشاغل را یادآور شدو گفت: در سال گذشته در دو نوبت خطای شغلی باعث شد کارگران پالایشگاه شازند دچار سانحه جدی شوند که علاوه بر فوت هفت نفر عده ای نیز معضلاتی در سلامت را تجربه کردند، این خطاها در حرفه پزشکی نیز ممکن است رخ بدهد اما همه تلاش این است که با توجه به ارتباط پزشک با حیات بیمار، قصور پزشکی در نازل ترین سطح باشد چرا که ممکن است آسیب هایی چون نقص عضو، و حتی مرگ بیمار را در پی داشته باشد که پیامد آن دامنه ای از مسایل روحی و اجتماعی برای خانواده بیمار را نیز ایجاد می کند.

وی گفت: اگرچه این آمار مربوط کشوری با پیشرفته ترین تجهیزات و علوم پزشکی روز است اما دلیل نمی شود که در کشورهای در حال رشد قصور پزشکی کم اهمیت جلوه داده شود و باید با روش های موثر آموزشی و نظارت های اصولی مسئله قصور پزشکی در نظام سلامت رصد شود. وی توضیح داد: در گزارش قصور پزشکی بیمارستان های آمریکا، ۱۲ هزار مرگ به علت جراحی های غیرضروری و ۸۰ هزار مرگ به دلیل عفونت های بعد از عمل جراحی رخ داده و تداخل دارویی و ضعف در مراقبت های بعد از عمل از مسایل مهم در این مرگ و میرها عنوان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: این گزارش ها حاکی از آن است که ۱۱ درصد قصور پزشکی آمریکا، به دلیل اشتباه در تشخیص عضو بیمار و مشکل دار است و این اشتباهات ممکن است به دلیل تراکم کاری و خستگی رخ بدهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.