۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 386004

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: زنان به طور معمول تمایل دارند فکر کنند که تفاوتی با مردان ندارند، بنابراین باید از حقوق و فرصت‌های مساوی با آن‌ها برخوردار باشند. از سوی دیگر مردان نیز همیشه در برابر اینکه از آن‌ها تصویر افرادی ارایه شود که به نشستن پای تلویزیون و یا دیدن مسابقات فوتبال معتاد هستند، معترض بوده اند.

آیا مغز زنان و مردان متفاوت عمل می‌کند؟

کشمکش طولانی و سختی همواره در این زمینه وجود داشته است. با این حال و با وجود آنکه این تمایل در بیشتر زنان وجود دارد که از هر نظر مساوی با مردان قلمداد شوند، به نظر می‌رسد تفاوت‌هایی در مورد چگونگی عملکرد مردان و زنان وجود دارد. فراوانی مجله‌هایی که قول می‌دهند به ما بیاموزند با جنس مخالف چگونه رفتار کنیم و کتاب‌هایی مثل «مردان مریخی، زنان ونوسی» ثابت می‌کند که ما برای دانستن آنچه که در ذهن زنان و مردان می‌گذرد، نیاز به کمک و راهنمایی داریم.
با این حال شاید بهتر باشد برای پی بردن به تفاوت ذهنیت‌ها در مردان و زنان به جای پرداختن به مجلات و کتاب‌های جهان شمول، سری به علم عصب شناسی بزنیم. تحقیقات نشان می‌دهند که به طور قطع، تفاوت‌هایی میان ساختار مغزی زنان و مردان وجود دارد و آن‌ها به شیوه‌های متفاوتی از مغزشان استفاده می‌کنند.
محققان طی یک تحقیق، از تصویرسازی‌های مغزی برای ترسیم مسیرهای فکر در 949 فرد بین هشت تا 22 سال  استفاده کردند. نتیجه این تحقیق، تفاوت‌های مشخصی را میان نحوه پردازش اطلاعات در مغز زنان و مردان نشان داد. دکتر «راکوئل گور»، مدیر بخش عصب شناسی دانشکده طب دانشگاه «پنسیلوانیا» و از نویسندگان این تحقیق به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ داده است.

 از تفاوت‌هایی که به آن‌ها پی برده اید، برایمان بگویید؟
ما متوجه شدیم که اتصالات بسیار بیشتری میان دو نیمکره مغز، در مغز زنان وجود دارد و این نشان می‌دهد که زنان به اتخاذ رویکرد کلی تری در زمینه پردازش اطلاعات تمایل دارند. زنان همه اطلاعات را وارد مغز می‌کنند و آن‌ها را بین محدوده‌هایی از مغز که مربوط به درک مستقیم و استدلال گفتاری هستند، رد و بدل کرده و سپس تصمیم گیری می‌کنند. در مقابل، مردان ارتباطی قوی میان مراکز دیداری و ادراکی در پشت مغز  و  مراکز اجرایی و عملگرا در لب جلویی مغزشان نشان می‌دهند. این سبب می‌شود احتمال اینکه مردان واکنش‌های آنی و بی مقدمه از خود نشان دهند، افزایش یابد. البته به طور قطع این نتیجه کلی نیست و موارد استثنا وجود دارند.

 آیا این تفاوت‌ها از بدو تولد وجود دارند یا می‌توانند نتیجه شرایط اجتماعی باشند؟
چیزی که نتایج این تحقیق را ارزشمند می‌سازد این است که این نتایج نمی‌توانند فقط تحت تأثیر عوامل اجتماعی به وجود بیایند، بلکه عوامل زیست شناختی نیز در آن‌ها نقش دارند. زنان و مردان در چندین زمینه ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند که مغز و قشر خاکستری، از جمله آن هاست. در یک مطالعه که بتازگی انجام شد، ما پی بردیم که جریان خون در مغز زنان بیشتر از مردان است، بویژه در مناطقی از مغز که برای هوش عاطفی یا هیجانی(emotional intelligence) نقش محوری دارد. همچنین این مطالعات نشان می‌دهد، محیط بر ما تأثیر می‌گذارد، اما یک اساس زیست شناختی تیز برای رفتارهای ما وجود دارد که
 نمی توان آن را نادیده گرفت.

 آیا این یافته‌ها واکنش‌هایی هم درپی داشته اند؟
به طور قطع همین طور است. زنان نمی خواهند متفاوت از مردان تلقی شوند، اما این تحقیقات نشان می‌دهند که تفاوت‌های زیست شناختی به طور قطع وجود دارند.با این حال به نظر نمی رسد این یافته‌ها مشکل ساز باشند،مشکل اینجاست که جامعه  روی بهتر بودن برخی  ویژگی‌ها
 ارزش گذاری می‌کند.

 چه نتیجه ای می‌توان گرفت؟
درک این موضوع که مغز زنان و مردان متفاوت عمل می‌کنند، سبب می‌شود به برخی خصوصیات اخلاقی که اساس جنسیتی دارند، دقت بیشتری داشته باشیم. خانمی می‌گفت، «همسرم با احساسات من همراهی نمی کند.» آنچه می‌توان گفت، این است که افراد باید در مورد این موضوع با همسرانشان کار کنند. اگر ما به همدیگر کمی فرصت بدهیم، می‌توانیم بهتر با هم کنار بیاییم. تمرکز روی اینکه دانستن این تفاوت‌ها چگونه به ما کمک می‌کند، اهمیت زیادی دارد.
منبع: oprah.com

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.