«اندرو بریجن» نماینده حزب محافظه کار از منطقه « نورث وست لسترشایر» روز یکشنبه به صراحت تهدید کرد که فارغ از نتیجه همه پرسی خروج انگلیس در اتحادیه اروپا در ۲۳ ژوئن، دیوید کامرون از مقام نخست وزیری کنار گذاشته خواهد شد.

تهدید علنی به برکناری دیوید کامرون در ارتباط با برگزیت از سوی هم حزبی هایش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «اندرو بریجن» در گفت وگو با شبکه رادیویی 5 گفت: درصورتی‌ که مردم انگلیس در همه‌پرسی در پیش رو، رأی به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا بدهند نخست وزیر کنار گذاشته خواهد شد؛ و چنانچه انگلیس در اتحادیه اروپا بماند، احتمال انتخابات درون حزبی زودهنگام «بسیار زیاد» است. 
وی اضافه کرد: دست کم 50 نفر از همکاران من [در پارلمان] از اینکه نخست وزیر شخصا هدایت کارزار تبلیغاتی ماندن در اتحادیه اروپا برعهده گرفته است، ناراضی هستند. آنها از عملکرد کامرون ناراضی اند.
براساس یک‌رویه قانونی در حزب محافظه‌کار، اگر 50 تن از نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام، درخواست برکناری رهبر این حزب را مطرح سازند، این مساله به بحث گذاشته خواهد شد.
بریجن همچنین اظهار داشت: حتی اگر انگلیس در اتحادیه اروپا بماند، نمایندگان پارلمانی شورشی حزب محافظه کار درصدد هستند تا از طریق ایجاد اختلال در تصویب قوانین، دولت کامرون را فلج کنند. 
وی افزود: 'طی شش ماه گذشته دولت محافظه کار کامرون به صورت موثر از اکثریت آراء در مجلس عوام برخوردار نبوده است. من فکر نمی کنم که این مساله رو به بهبود باشد .
این نماینده انگلیسی گفت: بایستی تا پیش از پایان سال جاری انتخابات عمومی برگزار شود و اهداف جدید [دولت] بازتعریف شود. 
روزنامه ساندی تایمز نیز در گزارشی روز یکشنبه در این خصوص نوشت: دو تن از نمایندگان پارلمانی شورشی حزب محافظه تاکنون در نامه ای خواستار برگزاری انتخابات درون حزبی زودهنگام شده اند. هفته گذشته نیز پنج تن دیگر به کمپین نمایندگان شورشی حزب محاظه کار پیوستند و اعلام کرده اند که نامه شان را برای تاریخ 24 ژوئن ( یک روز پس از برگزاری همه پرسی) آماده کرده اند.
این روزنامه به نقل از یک نماینده شورشی نوشت: من نمی خواهم که از پشت به نخست وزیر خنجر بزنم. می خواهم از روبرو ضربه بزنم و آثار ناراحتی را در چهره کامرون مشاهده کنم.
ساندی تایمز افزود: 'استیو بیکر'، رییس گروه «محافظه کاران بریتانیا» نیز گفته است کامرون سیاست «زمین سوخته» را در پیش گرفته که در دراز مدت به نفع حزب محافظه کار نیست.
سیاست زمین سوخته یک استراتژی نظامی است که به معنی از بین بردن تمامی منابع در دسترس نیروی دشمن است.
ساندی تایمز همچنین به نقل از «اون پاترسون» وزیر پیشین محیط زیست انگلیس نوشت: دولت کامرون چهار هفته تا زمان برگزاری همه پرسی فرصت دارد تا رفتارش را اصلاح کند. در غیر این صورت حزب محافظه کار به شدت آسیب خواهد دید. 
پیش از این نیز روزنامه دیلی میل روز سه‌شنبه در گزارشی نوشته بود: شماری از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار از نقش رهبری کامرون در کمپین حامی حضور انگلیس در اتحادیه اروپا و نیز حمایتش از گزارش اخیر وزارت دارایی این کشور که به نفع این کمپین تمام شده است، به‌شدت عصبانی هستند.
دیلی میل نوشت: هم‌حزبی‌های کامرون به وی هشدار داده‌اند، پیش از آنکه نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام وی را کنار بگذارند، باید خودش تاریخی را برای ترک رهبری این حزب و مقام نخست‌وزیری تعیین کند.
دیوید کامرون پیش ‌از این گفته است که تنها قبل از انتخابات عمومی سال 2020 میلادی که مصادف با پایان دومین دوره نخست‌وزیری اش است، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
در حال حاضر از «بوریس جانسون» شهردار سابق لندن و از حامیان برگزیت، جورج آزبورن وزیر دارایی و 'ترزا می ' وزیر کشور انگلیس که از حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا شمرده می شوند به عنوان جانشینان احتمالی کامرون نام برده می شوند.
دیوید کامرون برای اولین بار در سال 2013 خواهان برگزاری همه‌پرسی خروج یا ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا شد و در آن زمان وی اعلام کرد که تنها در صورتی از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد که شرایط مربوط به عضویت این کشور در این نهاد تغییر کند. 
وی در ماه فوریه گذشته موفق شد که با رهبران 27 کشور اروپایی در جریان نشست بروکسل بر سر مفادی که به این کشور همچنان 'موقعیت ویژه‌ای' را در این اتحادیه می‌دهد، به توافق برسد. 
توافق دیوید کامرون با رهبران اروپایی و اعلام برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژوئن آینده، سبب آشکار شدن شکاف و دودستگی عمیق در میان اعضای کابینه و حزب محافظه‌کار انگلیس بر سر ادامه حضور این کشور در این اتحادیه شده است. 
همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت قرار 23 ژوئن در لندن برگزار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.