۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲
کد خبر: 386177

محمد اسماعیلی دهقی

آیا «عربی»  هم زبان خارجی است؟

بعد از مطرح شدن بحث اهمیت یادگیری زبان خارجی در مدارس و اعلام این که از سال آینده زبان های آلمانی، فرانسه و روسی نیز در مدارس تدریس خواهد شد لازم است این مقوله بیش از گذشته مورد نظر مسؤولان ذیربط و رسانه‌ها قرار گیرد و در خصوص آسیب‌های موجود در سیستم آموزش زبان خارجی در مدارس و دانشگاه‌ها به نکاتی که تاکنون مغفول واقع شده توجه شود.
پیش از ورود به بحث، این پرسش را مطرح می‌کنیم که اساساً آیا زبان عربی در کشور ما یک زبان خارجی به شمار می‌آید؟ به نظر می‌رسد اگر ملاک ما برای خارجی بودن یک زبان، مرزهای جغرافیایی باشد با توجه به عرب بودن بخش قابل توجهی از شهرها و استان‌های جنوبی کشور، زبان عربی زبان خارجی به شمار نمی‌آید.
با در نظر گرفتن هویت ایرانی اسلامی کشورمان نیز زبان عربی یک زبان بیگانه نیست چرا که زبان عربی زبان وحی است و همه احادیث و ادعیه و همچنین متون برجسته فقهی و دینی ما به این زبان تألیف شده است.
از منظر سیاسی و راهبردی نیز لازم است به این نکته توجه شود که کشور ما در منطقه‌ای واقع شده که بسیاری از همسایگان ما عرب زبان هستند و ناآشنایی ما نسبت به زبان عربی باعث شده ما در برقراری ارتباط مفید و مؤثر با این همسایگان دچار مشکلات جدی شویم و نتوانیم آن طور که باید و شاید در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی ارتباط خوب و سازنده‌ای را با این کشورها داشته باشیم.
حال با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون اهمیت یادگیری زبان عربی وقتی به وضعیت آموزش زبان عربی در کشور نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم به دلیل تأکید بیش از حد بر روی یادگیری قواعد و همچنین کمبود معلمانی که خود بر این زبان مسلط باشند و بتوانند به آسانی به این زبان تکلم کنند وضعیت تأسفباری داریم و فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها با وجود گذراندن ساعت‌های متوالی در کلاس‌های درس زبان عربی قادر نیستند از عهده یک مکالمه ساده و یک احوالپرسی کوتاه برآیند.
 تأثیر ناگوار این سیستم مبتنی بر قواعد و گرامر بر روی آموزش مسایل مذهبی و دینی نیز مبحثی است که فرصت جداگانه‌ای می‌طلبد و امیدواریم در فرصت مقتضی به آن پرداخته شود.
آنچه که موجب نگرانی در مباحث اخیر است، این است که ارزیابی دقیق و درستی از اهمیت این زبان نسبت به زبان‌های دیگر نداشته باشیم و با پرداختن به آموزش زبان‌های آلمانی و فرانسه، عرصه را بیش از گذشته بر زبان عربی تنگ کنیم. امروزه در دنیا صدها شبکه عربی و میلیون‌ها کتاب و پایگاه اینترنتی به زبان عربی وجود دارد که متأسفانه به دلیل اشکالات موجود در سیستم آموزشی کشور، از آنها بی‌بهره‌ایم. ای کاش زمانی فرا می‌رسید که فرزندان ما به خوبی با این زبان شیرین و ادبی آشنا می‌شدند و می‌توانستند از همه منابع سرشاری که در جهان اسلام به این زبان وجود دارد استفاده کنند.
در پایان تعجب می‌کنیم از رئیس محترم جمهور که خود برآمده از نظام آموزشی حوزوی است که چگونه تنها زبان انگلیسی را زبان علم معرفی می‌کند و این در حالی است که هر ساله میلیون‌ها کتاب و مقاله در دنیا به زبان عربی منتشر می‌شود ولی در ارجاعات کتاب‌ها و پایان نامه‌های ایرانی ردپایی از این آثار وجود ندارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.