قدس آنلاین/ جلیل فخرایی: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در یک نشست خبری در مشهد از تأسیس ۸۵ مرکز رشد و ۷۱۲ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در واحدهای دانشگاه آزاد کل کشور خبر داد و گفت: ۵۰ درصد مراکز رشد و ۸۰ درصد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره مدیریت جدید تأسیس شده است.

حمایت از تأسیس و رشد شهرک‌های دانش بنیان

دکتر ابراهیم واشقانی که در حاشیه چهاردهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی  کشور سخن می گفت، با اشاره به رهنمودهای  مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، به برنامه‌های دانشگاه آزاد در راستای پیاده کردن این امر اشاره کرد و افزود : یکی از عواملی که این مهم را محقق می‌کند توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است که در همین راستا یکی از نخستین شوراهای راهبردی در مدیریت جدید دانشگاه، شورای راهبردی سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان است که  دانشگاه برنامه‌ریزی کرده است تا از وابستگی خود به شهریه‌ها بکاهد.

 رهایی از وابستگی به شهریه ها
وی با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری دانشگاه پیش‌بینی شده که دانشگاه 20 درصد از هزینه‌های خود را از محل فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان تأمین کند، بیان کرد: یکی از اقدامات ما جهت نشان دادن عزم دانشگاه در خصوص تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، برپایی نمایشگاهی در 3 هزار متر مربع بود که در آن نمایشگاه حدود 650 محصول پژوهشی و فناورانه را ارایه کردیم که  150 محصول آن تجاری شدند و مابقی محصولات، محصولات شاخصی بودند که قابلیت تجاری‌شدن را دارند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود : در این نمایشگاه تعدادی از کشورهای خارجی و تعدادی از مدیران دولتی و خصوصی جهت تجاری کردن این محصولات حضور داشتند.
 دکتر واشقانی به نحوه حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در این دانشگاه به دو دسته یک و دو تقسیم می‌شوند که نوع یک آنان در مراجع ذیربط به ثبت رسیده‌اند و نوع دوم شرکت‌هایی هستند که چنانچه استانداردهای لازم در حوزه علم و فناوری را کسب کنند از تسهیلات قانونی بهره‌مند می‌شوند.

 تأسیس صندوق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از تأسیس صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: سرمایه این شرکت پنج میلیارد تومان است که سقف و کف اعطای وام بر اساس قوانین این صندوق به نوع فعالیت شرکت‌ها باز می‌گردد.این صندوق با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری تأسیس خواهد شد و دارای شعب استانی نیز خواهد بود.
ابراهیم واشقانی ایجاد شرکت‌های فناوری آزاد را طرح دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در جهت حمایت از مراکز رشد و شهرک‌ها دانش‌بنیان دانشگاه عنوان کرد و افزود : قرار است در مراکز استان‌ها این شهرک‌ها ایجاد شوند که در حال حاضر زیر ساخت 15 نمونه از این شرکت‌ها آماده شده است.
وی با اشاره به این موضوع که دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در شهر جدید گلبهار دارای این شهرک‌های دانش‌بنیان است، در خصوص تفاوت این شهرک‌ها با پارک‌های علم و فناوری گفت: در پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد وجود دارند اما در این شهرک‌ها علاوه بر وجود شرکت‌ها و مراکز رشد، خدمات صنفی و تجاری و واحدهای صنعتی نیز حضور خواهند داشت تا به این ترتیب واحدهای صنعتی و مراکز رشد در کنار یکدیگر قرار گیرند.

 از مصوبه شورای عتف چه خبر
معاون دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به مصوبه بهره‌گیری از یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها در حوزه پژوهش اشاره کرد و بیان داشت: طبق آخرین مصوبه شورای عتف تمامی دستگاه‌ها موظف هستند حدود یک درصد از اعتبارات خود را به حوزه پژوهش اختصاص دهند که ارایه گزارش عملکرد در پایان هر سال، ضمانت اجرای این مصوبه است.
دکتر واشقانی به تسهیلات این دانشگاه به اعضای هیأت علمی اشاره و تصریح کرد: یکی از تسهیلات دانشگاه برای اعضای هیأت علمی حضور هدفمند و با برنامه آنان در گردهمایی‌های بین‌المللی است که بر اساس این طرح استادان رسمی و غیررسمی می‌توانند به مدت 9 ماه در این گردهمایی‌ها حضور یابند و هر ماه 2 هزار و 500دلار به آنان پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد :همچنین دانشجویان دکترای تخصصی نیز می‌توانند در صورت دریافت پژوهش از یک دانشگاه معتبر، حدود شش تا 9 ماه به آن دانشگاه بروند که در این مدت از پرداخت شهریه معاف خواهند بود و از وام 20 میلیون تومانی هم بهره‌مند خواهند شد.

 دستاوردهای پژوهشی
وی به دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش وفناوری اشاره کرد و گفت :در حال حاضرواحد قزوین طرحی به نام ماشین برقی را به مرحله اجرا درآورده است که این مورد حمایت شهرداری قرار گرفته و 250 دستگاه سفارش گرفته است. همچنین واحد اصفهان نیز بر روی طرح کلان و ملی تولید بذرهای هیبریدی فعالیت می‌کند که در صورت عملیاتی‌شدن این طرح، کشور از ورود این بذرها بی‌نیاز می‌شود و چنانچه زمینه فراهم شود،معاونت فناوری برای این طرح 12 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. وی اجرای طرح امحای زباله پلاسما را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه دانست و گفت : با حمایت معاونت علم وفناوری این طرح هم‌اکنون در شهر آمل در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.