قدس آنلاین/ زهره کهندل: ساعات زیادی از زندگی یک دانشجوی شهرستانی و غیربومی در خوابگاه می‌گذرد. جایی که در دوره دانشجویی تبدیل به خانه او می‌شود. بهبود شرایط خوابگاهی از دغدغه‌های مسؤولان در دوره‌های مختلف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. در گفت‌وگو با «ذوالفقار یزدان‌مهر» رئیس صندوق رفاه دانشجویان به برنامه‌های پیش‌رو درباره بهبود شرایط خوابگاه‌های دانشجویی پرداختیم.

 تعیین اجاره‌بها بر اساس رتبه خوابگاه‌

وی با بیان اینکه در بدو ورود به صندوق رفاه دانشجویان سعی کرده‌ایم با کمک دبیران مناطق و دانشگاه‌ها، از وضعیت رفاهی صندوق آسیب‌شناسی کنیم، می‌گوید: با تکیه بر مدیریت مشارکتی و تبادل نظر با دانشگاه‌های مختلف، توانستیم گام‌هایی را برای بهبود وضعیت خوابگاه‌ها برداریم. یزدان‏مهر با اشاره به تدوین سند راهبردی- کاربردی که به تصویب شورای راهبردی صندوق رفاه دانشجویان رسیده، خاطرنشان می‌کند: در سند راهبردی-کاربردی، هم تکلیف ما و هم نقشه راه درباره درآمدزایی و سرمایه‌گذاری مشخص‌تر می‌شود و هم حرکتمان به سمت تسهیلات هدفمندتر و مؤثرتر. به گفته او رشد نامتوازن توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها برای بسیاری از بخش‌های وزارتخانه مصیبت‌بار بوده و مشکلات زیادی را برای صندوق رفاه ایجاد کرده است.
  ورود خیران به خوابگاه‌سازی
او با اشاره به ضرورت جلب حمایت نهادهای عمومی و خیرین در خوابگاه‌سازی خاطرنشان می‌کند: برای نخستین بار بنیاد 15خرداد به حوزه خوابگاه‌سازی ورود پیدا کرد و اکنون 13 خوابگاه  را در دست ساخت دارد. همچنین در جلسه‌ای که در مشهد با عنوان حامیان آموزش‌عالی برگزار شد، از سال گذشته تاکنون 8 خوابگاه در حال ساخت است و 2 خوابگاه هم افتتاح شده است.  یزدان‌مهر می‌افزاید: در بحث درآمدزایی با تکیه بر تجربیات گذشته، خوشبختانه سرمایه‌گذاری در صندوق رفاه دانشجویی با سیر صعودی خوبی همراه بود و این امیدواری را به ما داد که در کنار محدودیت منابع دولتی بتوانیم مؤثرتر ورود کنیم.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه حدود 400 هزار متر کمبود فضای خوابگاهی داریم، دلیل آن را منعی می داند که در برنامه پنجم توسعه بوجود آمده و ادامه می‌دهد: سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم 60 درصد از اجاره‌بهای خوابگاه‌ها را به دانشگاه‌ها برگرداندیم تا در راستای تعمیر و تجهیز هزینه شود.  
وی مشارکت خیرین را در بحث خوابگاه‌سازی خوب توصیف کرده و یادآور می‌شود: یکی از مشکلات اساسی ما، خوابگاه‌های غیردولتی بود. 320 خوابگاه غیردولتی داریم که متأسفانه ساماندهی خوبی برایشان صورت نگرفته است. خوابگاه‌داران، دغدغه‌ای را که آموزش‌عالی دارد، ندارند و به همین خاطر دستورالعمل
راه‏اندازی و اداره خوابگاه‌های غیردولتی را با دستور وزیر علوم ابلاغ کردیم.

 تعیین اجاره‌بها بر اساس رتبه خوابگاه‌ها
یزدان‌مهر خواستار جدی گرفتن جایگاه شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیردولتی شده و می‌گوید: اعلام کردیم که تا آغاز ترم آینده، کلیه خوابگاه‌داران باید از این شورا، مجوز بگیرند و خوابگاه‌دارانی که مجوز نگیرند به منزله خوابگاه‌های غیرمجاز تلقی شده و به نیروی انتظامی معرفی می‌شوند. همچنین اجازه حضور دانشجویان  به این خوابگاه‌ها داده نخواهد شد. وی با اشاره به رتبه‌بندی خوابگاه‌ها توضیح می‌دهد: سال گذشته رتبه‌بندی خوابگاه‌ها صورت گرفت و خوشبختانه فواید خیلی خوبی داشت. براساس این رتبه‌بندی توانستیم اجاره‌بهای خوابگاه‌ها را عادلانه سازی کنیم. با این رتبه‌بندی بانک اطلاعاتی را بدست آوردیم که توانستیم خوابگاه‌ها را به پنج رتبه تقسیم کنیم. بنا داریم با برنامه‌ریزی و سازماندهی، خوابگاه‌های رتبه 5 و پایین‌تر را با کمک دانشگاه‌ها و کمک صندوق، ارتقا دهیم.
او با بیان اینکه اجاره‌بهای خوابگاه‌ها بر اساس رتبه‌هایشان تعیین می‌شود ادامه می‌دهد: برای مثال خوابگاه حضرت مریم در یزد و خوابگاه سلامت در دانشگاه علامه تهران همان اجاره‌بهایی را می‌گیرند که خوابگاه رتبه پنج بیرجند. ما این را عادلانه نمی‌دانیم، امسال تصمیم گرفتیم که خوابگاه‌های رتبه پنج را با اعتباری که پیش‌بینی کردیم به سطوح بالاتر ارتقا دهیم و تغییرات اساسی داشته باشیم.
این مسؤول در وزارت علوم اضافه می‌کند: بدنبال این هستیم که برای خوابگاه‌های رتبه‌های سه و چهار با برنامه دانشگاه‌ها و مشارکت صندوق رفاه، تا 80درصد اجاره‌بها را به دانشگاه برگردانیم تا شاهد ارتقای سطح این خوابگاه‌ها باشیم.
یزدان‌مهر با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده خوابگاه رتبه پنج نداشته باشیم، در بحث اجاره‌بها می‌گوید: پیشنهاد ما این بود که خوابگاه‌های رتبه یک و دو، 15 درصد افزایش اجاره‌بها پیدا کند، خوابگاه‌های رتبه سه 10 درصد و خوابگاه‌های رتبه چهار و پنج 5درصد، که با این حساب، میانگین حدود 10درصد افزایش اجاره‌بهای خوابگاهی خواهیم داشت تا مراعات حال دانشجویان نیز شود.

 راه‌اندازی اتاق سلامت و تندرستی در خوابگاه‌ها
رئیس صندوق رفاه دانشجویان از راه‌اندازی اتاق سلامت و تندرستی در خوابگاه‌های دانشجویی خبر می‌دهد و می‌گوید: احساس کردیم در بخش سلامت و ورزش دانشگاه‌ها باید حرکت و اقدامی جدی صورت بگیرد.
در اولین گام تصمیم گرفتیم برای هر خوابگاه، یک اتاق سلامت و تندرستی داشته باشیم. به گفته وی، امسال مصوب شد که صندوق رفاه دانشجویی 100 اتاق سلامت و تندرستی را در خوابگاه‌ها به لوازم ورزشی تجهیز کند.
یزدان‌مهر با تأکید بر ساماندهی خوابگاه‌های غیردولتی خاطرنشان می‌کند: اگر دانشگاهی در این راستا اقدامی انجام داده به صندوق رفاه گزارش دهد و اگر اقدامی نکرده حتماً در بحث شورای نظارت خوابگاه‌ها ورود پیدا کند و مجوزهای لازم را از این شورا بگیرد.
وی از تعاونی خوابگاه‌داران تهران درخواست کرد که با توجه به دستورالعمل ابلاغی وزیر علوم، حتماً مجوزهایشان را از شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیردولتی بگیرند تا دیگر شاهد مشکلاتی که در خوابگاه‌های خودگردان بودیم، نباشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.