قدس آنلاین/ آرزوجعفریان: پنجمین حراج تهران با فروش ۲۵ میلیارد و ۳۶۲میلیون تومانی بار دیگر هنرهای تجسمی‌را به صدر اخبار رسانه‌های ایران برد؛ این حراج در فرصت چهار روزه برگزاری‌اش میزبان چهره‌های بسیار متنوعی بود؛ از دو حضور وزیر ارشاد تا مدیران بانکی و چهره‌های پرشمار هنری.

 روزی که سینماگران هم تابلو خریدند

بخش نمایشگاهی حراج تهران هفته گذشته آغاز به کار کرد و علاقمندان فرصت داشتند تا پنجشنبه از 80 اثر پنجمین دوره این حراج دیدن کنند.
در ساعت نخست افتتاحیه، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با حضور در هتل پارسیان آزادی به تماشای این نمایشگاه آمد و با استقبال دکتر علیرضا سمیع آذر مدیر حراج تهران قرار گرفت؛ همزمان با حضور وزیر ارشاد، چهره‌هایی مانند آیدین آغداشلو، سید محمد احصایی، سید محمد بهشتی، مرتضی کاظمی، پری صابری، جلیل رسولی،  فرح اصولی، گیزلا وارگا سینایی، عاطفه رضوی،  مایکل جیها (رئیس بخش خاورمیانه کریستیز)،  مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی، ... از آثار حراج دیدن کردند.

  هنرمندان درباره حراج تهران
چه گفتند؟
حراج تهران هر چند با محوریت هنرهای تجسمی‌برگزار می‌شود اما نقطه هدف و انگشت اشاره‌اش به سوی راهی است که شاید بتواند الهام بخش دیگرهای عرصه‌های هنری کشور شود.
شهرداد روحانی و رهبر ارکستر که در روز حراج تهران به هتل آزادی آمده بود، شرکت در این حراجی را تجربه بسیار خوبی دانست و گفت: این اولین بار است که در حراج تهران شرکت دارم، از نظرم قیمت آثار در پنجمین دوره حراج تهران در مقایسه با حراجی‌های دیگر در خارج از کشور مناسب‌تر است. دیدن چنین حراجی‌هایی بسیار امیدوارکننده است زیرا سرمایه‌ها به سمت  خرید آثار هنری می‌رود و افراد تشخیص می‌دهند که نسبت به  آثار هنری می‌توانند دید اقتصادی داشته باشند .  
روحانی افزود: برگزاری چنین حراجی‌هایی برای جامعه تجسمی‌ تأثیر فراوان دارد، زیرا وقتی آرتیست‌های جوان می‌بینند برای آثار هنری چنین بازاری وجود دارد ترغیب می‌شوند که آثاری با کیفیت بالاتری ارایه دهند. درواقع  با برپایی حراج‌هایی از این دست می‌توان از هنر حمایت کرد تا  شاهد آثاری با تعداد و کیفیت بیشتر بود. عاطفه رضوی بازیگر و چهره‌پرداز سینما و تلویزیون با ابراز خوشحالی از برگزاری پنجمین دوره حراج تهران  و فروش آثار تجسمی‌گفت: من علاقه زیادی به حوزه تجسمی‌دارم و از نزدیک آثار هنری را دنبال می‌کنم، از این که در حراج تهران با تعداد بسیار زیاد جوانان که با آثار تجسمی‌ آشنا هستند و با علاقه آن را دنبال می‌کنند مواجه شدم متعجب و در عین حال بسیار خوشحال هستم.
او در مورد چکش زدن همسرش حسین پاکدل در پنجمین حراج تهران گفت: حسین  پاکدل تاکنون اجراهای زیادی در مراسم و جشنواره‌های مختلف داشته است، دور از انتظار نبود که او این حراج را به خوبی چکش زند.  با توجه به توانایی‌هایش توقع من همیشه از او بالا بوده  و به نظرم پاکدل به بهترین شکل ممکن اجرای حراج را انجام داد.

 یک بازیگر سینما، یک خریدار حرفه‌ای
الناز شاکر دوست، بازیگر سینما که نخستین اثر ارایه شده در پنجمین حراج تهران،  اثری از ناصر اویسی را خرید،  لحظاتی پس از پایان این رویداد  گفت: این نخستین بار است که خودم در «حراج تهران » حضور پیدا می‌کنم اما در ادوار گذشته، همیشه نماینده ای از طرف من در حراج حضور داشته است.  او گفت: ارتقای قیمت آثار بزرگان هنر ایران، مایه مباهات و افتخار ملی است و هر کس در حد توان خود باید از این فرایند حمایت کند. من هم هر سال به اندازه توانم سعی کرده ام در این کار خطیر مشارکت کنم.
او با ابراز رضایت از کیفیت برگزاری حراج تهران خاطر نشان کرد: ارایه مناسب و حرفه ای ویژگی مهم برای دیده شدن و فروش آثار
هنری است که در حراج تهران این اتفاق به خوبی سازمان دهی شده است.همه ما باید این دقت را داشته باشیم که آثار نخبگان هنری ما از منظر کیفیت خیلی بالاست و اگر درست معرفی شوند حتی در بازارهای بین‌المللی می‌توانند به موفقیت‌های بزرگ دست یابند. راستش خیلی خوشحالم که آثارهنرمندان عزیز کشورم در سرزمین مادری‌شان هم قدر و منزلت می‌بینند.
الناز شاکر دوست با ابراز خشنودی از اینکه نخستین کار پنجمین حراج تهران را خریداری کرده است گفت: هیجان‌انگیز بود که اولین چکشی که آقای پاکدل  برای یک اثر در حراج پنجم زد نصیب من شد و مقدمه خلق رکوردی به یاد ماندنی برای هنر ایران شد، من همیشه آثار استاد ناصر اویسی را دوست دارم و خوشحالم که این تابلوی زیبا و ارزشمند را به خانه می‌برم.
او در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره علاقه‌مندی هنرمندان دیگر رشته‌ها به هنرهای تجسمی گفت : من معمولاً به گالری‌های هنری سر می‌زنم و کار هنرمندان معاصر را دنبال می‌کنم،  تماشای آثار هنری یکی از کارهایی است که از آن لذت می‌برم.
او افزود: مجموعه کوچکی از آثار هنری برای خودم دارم، مرا  می‌توانید یک عضو کوچکی از مجموعه داران هنری بدانید.

 سهراب سپهری بازهم رکورد زد
شاکر دوست که در زمان چکش خوردن اثر سه میلیاردی سهراب سپهری در سالن حراج تهران حضور داشت. درباره این لحظه خاص گفت : باعث خوشحالی است گرانترین نقاشی ایران، با نام چهره گرانقدر و عزیز سهراب سپهری پیوند خورده است، در آن لحظه من هم مانند تمامی‌ حاضرین در سالن هیجان زده شدم و یاد اشعار زیبای این هنرمند افتادم و واقعاً حسرت خوردم که کاش در زمانی که ایشان در قید حیات بودند این لحظات را می‌دیدند و در حضور خودشان این اتفاق بزرگ رخ می‌داد،  سپهری برای همه ما چهره ای نوستالژیک و خاص است و طبیعی است مردم برای به دست آوردن آثارش با یکدیگر رقابت کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.