۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 386472

قدس آنلاین- تبریز: هر اثر هنری که به صورت تبلیغی درمی آید، اثرگذاری خاص خودش را دارد و هر کاری که اخلاق و رفتار شهروندی را در جهت درست آن تغییر دهد، مثبت و پر اهمیت است. بخصوص در شهرهای بزرگ که فرهنگ‌های مختلف و رفتارهای متفاوتی را شاهدیم.

تبلیغات محیطی ؛ باید ها و نبایدها

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، در واقع اگر روش‌های تبلیغی را بهتر تنظیم کنیم و حقوق شهروندی را با وسائل تبلیغاتی گسترش دهیم چرا که جز این چاره‌ای نیست، و فرهنگ سازی مناسب  آثار تبلیغی فاخر را می طلبد.

تبلیغات زمانی خوب است که زیرساخت‌ها و بسترهای اجرای آن نیز ایجاد شود تبلیغ باید مقدمه هر کاری در نظر گرفته شود چرا که تبلیغ وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف و باید زیرساخت‌ها به وجود آید تا جان کلام در دل مردم بنشیند.
منظر شهري یکی از ارکان مهم شهري است و باید دانست که يکپارچگي بخشيدن بصري و ساختاري به مجموعه ساختمانها، خيابانها و مکانهاي محيط شهري در قالب سيما و منظر شهري امري بسيار مهم تلقي مي شود. امروزه به دلیل رقابت شدید تولیدكنندگان كالا و خدمات، «تبلیغات محیطی به ویژه در شهرها» به عنوان یك صنعت مدیریتی به عاملی برای اطلاع رسانی و بازاریابی تبدیل شده است و در این راستا شركتهای تبلیغاتی از علوم ارتباطات و روان شناسی برای جلب توجه مردم و بازاریابی بی بهره نمانده اند.
از سویی دیگر با گسترش شهرنشینی و ماشینی شدن جوامع، پیام های تبلیغاتی یكی از مراجع فكری مردم به شمار رفته و بر همین اساس روزانه هزاران پیام تبلیغاتی صوتی- بصری، متفاوت و گاه متضاد، در معرض دید شهروندان قرار میگیرد. از همین رو، تأثیر عظیم تبلیغات بر شكلدهی افكار عمومی جوامع، ضرورت یكپارچگی نظام تبلیغات شهری، مدیریت واحد و سازماندهی این عرصه را دو چندان می كند.
رعایت حقوق شهروندی از ضوابط اصلی در امر تبلیغات است و تبلیغات محیطی نباید حقوق شهروندی مردم را تضییع كنند؛ علاوه بر آن به دلیل آنكه در تبلیغات شهری از فضاهای عمومی و حقوق مدنی شهروندان هزینه می شود، در نهایت باید به ارتقای محیطی و بهبود شاخص های زندگی مردم منجر شود.
پایبندی به اخلاق از معیارهای اصلی امر تبلیغات است و صرف سودآوری نباید بهانه ای برای انجام هر نوع تبلیغ دانست؛ بنابراین تبلیغات باید علاوه بر سودآوری برای صاحبان شركتها، منافع مادی، معنوی و زیبایی شناختی شهروندان را تأمین كند.
در نگاههاي سنتي شهرنشینی، پاكيزگي فقط در حد فضاي شهري مورد بحث قرار ميگرفت. اما امروز نگاهها عميق تر شده و پاكيزگي شهر شامل منظر هم مي شود به ويژه در حوزه روان شناسي و ارتباط آن با منظر كه در شهرسازي مورد بحث قرار مي گيرد.
يك نكته بسيار مهم آن این است که محيط شهر به دليل آنكه آنچه مي بينيم به طور مستقيم بر شرايط خلقي شهروندان اثر مي گذارد، بايد از يك انتظام و نظم و آرامشي برخوردار و براي شهروندان آرامش بخش باشد.
چنانچه تبليغات محيطي بخواهد در چهارچوب يك قانون مدون قرار گيرد، اين ضوابط قاعدتاً باید از باب اصول شهرسازي، گرافيكي، اصول ايمني و ترافيكي مورد بررسي قرار گیرد. در این شرایط، ضروری است متخصصانی شامل صاحب نظران علوم انسانی و متخصصان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و ایمنی نیز بر چگونگی و نیز محتوای تبلیغات محیطی نظارت كنند. بررسی چگونگی تبلیغات محیطی به لحاظ اصول شهرسازي از آن روست تا مشخص شود که بايد چه ضوابطي از لحاظ مكان يابي و جزييات نوع تبليغات رعایت شود. به عبارت ساده تر اينكه در چه نقاطي از شهر چه نوع تبليغي بايد انجام شود.گرافيستها نيز بايد تبليغات را از نظر زيبايي طراحي، ضابطه مند كنند.
مهمترين تبليغات محيطي موجود در محدوده شبكه معابري شهري انجام مي شود، خيابانها، بزرگراهها و شاهراهها معابري هستند كه اتومبيل با سرعت زيادي از ارتش بيلبوردها سان مي بينند اينجاست که ضوابطي بايد تدوین شود تا با استانداردهاي ترافيكي همخواني داشته باشد و ديد رانندگان را كاهش ندهند.
ايمني بيلبوردها هم نكته حائز اهميتي است چون ممكن است اين بيلبوردها به دلیل باد يا سوانح طبيعي سقوط كنند و برای شهروندان خطر آفرین باشد بنابراین باید اصول ایمنی برای استفاده از تبلیغات محیطی تدوین شود. همچنین در تبلیغات محیطی باید به شرایط محیطی و ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهر توجه شود. باید دانست که تبليغات محيطي منبع درآمد خوبي براي شهرداري هاست و بايد حفظ شود اما توجه به اين نكته ضروري است كه اين منبع درآمدي بايد با حفظ اصول شهرسازي و حقوق شهرنشينان به كار گرفته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.