۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 386478

قدس آنلاین/ حامد سبحانی: با کمک نرم‌افزارهای یادداشت‌برداری می‌توان تمام ایده‌ها، نوشته‌ها، عکس، فیلم و صدا را در یک جا جمع و بعدها در هر جایی به آن دسترسی داشت. در این بین دو نرم‌افزار EverNote و OneNote کاربران و امکانات بیشتری دارند، اما کدامیک برای شما مناسب تر هستند؟ اینجا قصد داریم مقایسه‌کوتاهی از این دو نرم‌افزار داشته باشیم .

کدام نرم‌افزار یادداشت برداری، بهتر است؟

 ۱. EverNote
نرم‌افزار یادداشت‌برداری و آرشیو نوشته‌های اورنوت در تمام پلتفرم‌های نرم‌افزاری حضور دارد، بنابراین می‌توان برنامه‌های خود را در رایانه شخصی تنظیم، بر روی گوشی همراه دنبال و از رایانه محل کار و به وسیله‌سرویس تحت وب دنبال کرد.
رابط کاربری این نرم‌افزار در ویندوز و مک از سه ستون اصلی تشکیل شده که حرکت بین بخش‌های گوناگون را آسان می‌کند. کارت‌ها یا نوشته‌های شما در قسمت میانی قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در دفترچه‌های گوناگون دسته‌بندی کرد. همچنین می‌توان برای هر کارت تگ‌های مشخصی را تعریف کرد تا بعد‌ها دسترسی به آن‌ها راحت انجام گیرد.
از طرفی دیگر اورنوت یک افزونه فوق‌العاده کاربردی برای مرور‌گرهای گوناگون دارد. وب کلیپر (Web Clipper،) ذخیره مطالب در اینترنت‌گردی‌های شما را آسان‌تر از قبل می‌کند و می‌توان با مشاهده‌مطالب، عکس‌ها یا فایل‌های جالب را خیلی سریع در دفترچه‌خود ذخیره کرد. اگرچه تمام این امکانات برای راحتی شما طراحی شده‌اند، اما پس از گذشت چند وقت استفاده از این نرم‌افزار، نوشته‌های شما در حجم بالای کارت‌ها و دفترچه‌ها گم می‌شوند.
از دیگر ویژگی‌های کاربردی این نرم‌افزار می‌توان به ایجاد میانبرها اشاره کرد. در ستون سمت چپ می‌توان کارت‌هایی را که از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنید، در قسمت میانبر قرار دهید. همچنین می‌توان به ایجاد Reminder برای نوشته‌ها نیز اشاره کرد که برای تنظیم برنامه‌های روزانه مفید به نظر می‌رسد. متأسفانه اورنوت بخوبی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. در نسخه رایگان این نرم‌افزار می‌توان تا ماهانه ۶۰ مگابایت، اطلاعات را در هر حساب کاربری ذخیره کرد.

 ۲. OneNote
وان‌نوت از سری محصولات آفیس شرکت مایکروسافت است. این نرم‌افزار را می‌توان بر روی تمامی پلتفرم‌های نرم‌افزاری دانلود و استفاده کرد.
با شروع استفاده از وان‌نوت باید برای خود یک دفترچه بسازید و پس از آن نرم‌افزار، هر برگ از این دفترچه را در اختیار شما قرار می‌دهد. خوبی نرم‌افزار مایکروسافت آن است که به شما یک صفحه‌ سفید می‌دهد و شما براحتی در هر کجای آن می‌توانید شروع به نوشتن کنید، با ابزارهای گوناگون نمودار و شکل بکشید و عکس و صدا و ویدیو به نوشته‌خود اضافه کنید. همچنین وان‌نوت یک صفحه در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید هرجای آن را خط خطی کنید و این مزیت بزرگ وان‌نوت نسبت به سایر رقبای خود است. خوشبختانه این نرم‌افزار پشتیبانی کاملی از زبان فارسی دارد.
برای دسته‌بندی نوشته‌های خود نیز مثل اورنوت می‌توانید از تنظیم دفترچه و برچسب گذاری صفحات بهره بگیرید. متأسفانه قدرت جست‌و‌جوی وان‌نوت برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی نوشته‌ها در برابر اورنوت ضعیف‌تر است. وان‌نوت برای یادداشت‌برداری‌های طولانی در جلسات یا حتی در سر کلاس فوق‌العاده به نظر می‌رسد و هر جای صفحه که خواستید، می‌توانید مطلب خود را اضافه کنید.
با این حال کاربری‌های اورنوت و وان نوت با هم متفاوت هستند. افزونه‌مرورگر اورنوت خیلی کامل است و تقریباً می‌توانید براحتی همه چیز را برای بعد ذخیره کنید. همچنین کاربران اورنوت می‌توانند مطالب کوتاه، یادداشت‌ها و ایده‌های خود را بسرعت بنویسند. در طرف مقابل وان‌نوت یک صفحه سفید در اختیار شما قرار می‌دهد و شما آزادانه با ابزار‌های گوناگون می‌توانید هر کاری انجام دهید، اما در مقایسه با اورنوت سامانه جست‌و‌جوی ضعیف‌تری دارد. بنابراین وان‌نوت برای جزوه نویسی، جلسات طوفان مغزی یا طراحی‌های اولیه خیلی خوب است و تمام خواسته‌های شما را برآورده می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    به نظر من keep گوگل از همه ساده تر روونتر و بهتره با تقويم گوگل هم سينك هست و كاربرد متنوع تري داره