۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 386483

قدس آنلاین/ مسعود عتیقی: چند روز از اردیبهشت ماه می‌گذرد. این ماه را با وجود گذر تاریخی سیاره تیر و هفته و روز جهانی ستاره شناسی و فعالیت‌های ترویجی بسیار پشت سر گذاشتیم و اینک در روزهای گرم خرداد ماه بد نیست به بررسی برخی از رویدادهای این ماه بپردازیم.

رویدادهای آسمان خرداد ۹۵

جمعه 14خرداد: سیاره کیوان با حلقه‌های زیبای اطرافش، نقش اصلی اجرام آسمانی در تابستان امسال است، زیرا در این تاریخ سیاره کیوان در ساعت 10 و 30 دقیقه به وضعیت مقابله رسیده و زمین بین این سیاره و مهرتابان خواهد بود و طی روزها وماه‌های آینده بهترین شرایط رصدی را داراست. در بامداد همین تاریخ، کره ماه با چهار درصد درخشش کمی بالاتر از سیاره تیر در برج فلکی بره قرار دارد. ساکنان جزایر فاکلند شاهد اختفای تیر در پشت ماه در این زمان خواهند بود.
یکشنبه 16 خرداد: سیاره تیر با 24.2 درجه زاویه از خورشید به بیشترین کشیدگی شرقی خود در ساعت 14 و 30 دقیقه می‌رسد.
همچنین در ساعت هفت و 29 دقیقه این روز ماه به وضعیت ماه نو می‌رسد و بین زمین و خورشید است. از این لحظه که از آن به عنوان مقارنه یاد می‌شود، با توجه به نخستین غروب خورشید پس از مقارنه، این هلال در کشورمان در شامگاه یکشنبه حتی با قوی‌ترین ابزارها قابل رصد نیست، بنابر این در شامگاه روز بعد، یعنی دوشنبه 17 خرداد که لحظه غروب خورشید 19 و 56 دقیقه است، سن هلال بیش از 36 ساعت است و این هلال با چشم غیر مسلح در سراسر کشور، بویژه نقاط دور از آلودگی قابل مشاهده است. از مرکز ایران به سمت جنوب و غرب کشور، شرایط رصد هلال به مراتب بهتر می‌شود. اطلاعات کامل این هلال در بخش رؤیت هلال وبگاه انجمن نجوم آماتوری ایران به آدرس www.IAAS.ir به نظر شما علاقه‌مندان می‌رسد.
شنبه 22 خرداد: کره ماه همنشین سیاره برجیس در برج آسمانی شیر می‌شود و بسیار به آن نزدیک است ( به اندازه یک بند انگشت در فاصله یک دست کشیده در راستای چشم که تقریباً برابر دو درجه است) تا غروب این اجرام که حدود نیمه شب است، ماه پایین تر از برجیس خواهد بود.
جمعه 28 خرداد: سیاره سرخ پایین ماه، در برج ترازو قرار می‌گیرد.
یکشنبه 30 خرداد: بامداد این روز و در برج کژدم، ماه همدم سیاره کیوان خواهد بود. در ساعت غروب این اجرام(حدود چهار صبح) کمترین فاصله بین آن‌ها را شاهد هستید. دو درجه جدایی این اجرام است که جدایی کمی محسوب می‌شود.
دوشنبه 31 خرداد95: کره ماه در ساعت 15 و 32 دقیقه به وضعیت ماه کامل(بدر) می‌رسد. بر اساس عقیده بومیان آمریکا، از آنجا که این موقع از سال، فصل رسیدن میوه‌ها، بویژه توت فرنگی است، به این ماه  «ماه کامل توت فرنگی»می گویند. «ماه کامل رز» و «ماه کامل عسل» از دیگر نام‌های این ماه است. ساعت سه و چهار دقیقه این شب و در حقیقت بامداد اول تیرماه، لحظه انقلاب تابستانی برای نیمکره شمالی زمین است. سیاره تیر در خرداد ماه در آسمان صبحگاهی است و به مرور شرایط بهتری برای رصد پیدا می‌کند. متأسفانه ملکه آسمان یعنی سیاره ناهید در خرداد ماه همجوار خورشید(به اصطلاح در احتراق) و غیر قابل مشاهده است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.