پارلمان افغانستان با تصویب بکارگیری واژه‌های «دانشگاه» و «دانشکده» در کنار «پوهنتون» و «پوهنزی» در نظام آموزش عالی این کشور به یک دهه جنجال برای بکارگیری این دو واژه پایان داد.

واژه‌های «دانشگاه» و «دانشکده» در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، صبح امروز نمایندگان مردم افغانستان در صحن علنی پارلمان این کشور به بررسی بکارگیری واژه‌های «دانشگاه» و «دانشکده» در کنار واژه‌های «پوهنتون» و «پوهنزی» که به زبان پشتون هستند پرداخت.

اعضای پارلمان افغانستان با بررسی مشکلات و چالش‌هایی که در بکارگیری این دو واژه که به زبان فارسی است خواستند تا تنش‌های پیش آمده در این باره را در استفاده از آن پایان دهند.

بر همین اساس نمایندگان مردم افغانستان در پارلمان این کشور تصمیم گرفتند تا در مورد بکارگیری دانشگاه و دانشکده را در کنار واژه‌های پوهنتون و پوهنزی تصمیم‌گیری کنند.

اعضای این مجلس با اکثریت آرا بکارگیری واژه‌های دانشگاه و دانشکده را در قانون آموزش عالی این کشور تصویب کردند.

با به تصویب رسیدن این موضوع توسط پارلمان افغانستان به یک دهه جنجال برای بگارگیری واژه‌های دانشگاه و دانشکده پایان داده شد.

صدها تن از دانشجویان دانشگاه هرات در هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در حمایت از زبان فارسی تظاهرات کردند.

اعتراض این دانشجویان به دلیل پاره شدن نام فارسی «دانشگاه» از تابلوی دانشگاه هرات درمقابل در ورودی این دانشگاه تجمع کردند.

در این تظاهرات که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد دانشجویان تابلویی را که در آن «پوهنتون» (به زبان پشتو به معنی دانشگاه)، دانشگاه و university در کنار هم نوشته شده بود، بر سر در دانشگاه هرات نصب کردند که موجب خشم نیروهای امنیتی شد و باعث شد تا پلیس ضد شورش نیز در صحنه حضور یابد.

برگزارکنندگان این تظاهرات می‌گویند که نوشته شدن نام دانشگاه در کنار معنی پشتو و انگلیسی آن خواست مردم هرات است و به همین لحاظ شورای ولایتی هرات و شورای علمی دانشگاه هرات هم با درج این نام کاملاً موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

«جواد بیات» یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات به تسنیم گفت: این تظاهرات مسالمت‌آمیز در اعتراض به‌ پاره شدن نام دانشگاه از تابلو این مکان صورت گرفته است و خواست مشروع ما این است که نام فارسی این مکان در کنار نام پشتو و انگلیسی آن درج شود.

وی همچنین افزود که زبان مرز نمی‌شناسد و باید تمام ملت به زبان و فرهنگ یکدیگر احترام بگزارند، اما عده‌ای سودجو با پاره کردن و به آتش کشیدن نام دانشگاه قصد دارند تا بین مردم تفرقه ایجاد کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.