معاون نخست وزیر ترکیه امروز دوشنبه گفت: مقام های ترکیه و اسرائیل در حال برگزاری نشست های بیشتری برای عادی سازی روابط دو جانبه هستند.

ترکیه و اسرائیل در حال مذاکره

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه در سخنانی تاکید کرد: ترکیه و اسرائیل هنوز در حال مذاکره برای عادی سازی روابط دو جانبه هستند و 2 شرط از 3 شرط مطرح شده از سوی آنکارا برای از سرگیری روابط با اسرائیل، تامین شده است.

وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: برداشته شدن تحریم‌ها علیه نوار غزه برای عادی شدن روابط مهم بوده است. اسرائیل تاکنون حاضر به پایان دادن محاصره دریایی و هوایی این سرزمین فلسطینی نشده است.

تلاش ها برای بهبود روابط دو طرف تاکنون پیشرفت هایی داشته ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. ترکیه سطح روابط سیاسی با اسرائیل را کاهش داده و در سال 2011 میلادی نیز سفیر اسرائیل را اخراج کرده است.

دو طرف ماههاست که اعلام می کنند دستیابی به توافق نهایی، نزدیک است. مقام های اسرائیلی اعلام کرده اند که توافق در ماه دسامبر حاصل شده که شامل پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان و کاهش محاصره نوار غزه بوده است.

اردوغان نیز در ماه مارس گفت که نتایج مثبتی به زودی اعلام خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که توافقنامه نهایی قریب الوقوع خواهد بود.

همکاری‌های نظامی اسرائیل و ترکیه از دهه 1990 میلادی آغاز شده، روابطی که به باور کارشناسان غربی تاثیر زیادی بر ثبات خاورمیانه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.