فضانوردان سازمان ناسا که در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند روز گذشته موفق شدند برای اولین بار یک اقامتگاه جدید با قابلیت تغییر اندازه را راه اندازی کنند

ناسا اقامتگاه جدیدی را در فضا راه اندازی کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تک سات ،  فضانوردان سازمان ناسا که در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند روز گذشته موفق شدند برای اولین بار یک اقامتگاه جدید با قابلیت تغییر اندازه را راه اندازی کنند. این اقامتگاه در واقع پوششی است که به صورت اتاقی با فضایی اضافی و به منظور فراهم کردن محیطی آزمایشگاهی با قابلیت تغییر ابعاد ساخته شده و این گروه از فضانوردان روز گذشته موفق شدند طبق برنامه ابعاد این اتاق را کوچک و بزرگ کنند. 
این دومین بار بود که ناسا برای انجام این کار برنامه ریزی می کرد. نخستین تلاش ناسا در روز پنجشنبه به دلیل بالا بودن فشار بیش از میزان پیش بینی شده با شکست روبرو شد. اکنون ابعاد این محفظه که از آن با نام BEAM یاد می کنند به 10.6 فوت ارتفاع و 5.6 فوت طول می رسد و البته هنوز هم جای بزرگتر شدن دارد.
این اتاق که توسط شرکت Bigelow Aerospace طراحی شده در واقع قرار است روشی ارزان قیمت تر را برای افزودن فضایی بیشتر برای زندگی تیم حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی طی انجام ماموریت های فضایی طولانی فراهم کند. این نخستین باری بود که ابعاد این اتاق در حالی که اعضای تیم فضانوردان در آن حضور داشتند تغییر می یافت. ناسا امیدوار است بتواند از چنین اتاق هایی برای انجام ماموریت های فضایی آتی به مریخ که بیش از چند سال طول می کشند استفاده کند.
ناسا گفته فضانوردان طی روزهای آینده همچنان به بررسی درزهای احتمالی یا هر نوع مشکل دیگر در این اتاق خواهند پرداخت و سپس آن را تحت فشار قرار خواهند داد. قرار است نخستین آزمایش این اتاق در اوایل ماه ژوئن آغاز شود. طی این مرحله آزمایشی حسگرهایی برای ارزیابی تشعشعات و دما در این اتاق نصب خواهد شد.
براساس اعلام ناسا، قرار است این اتاق طی دو سال آینده به ایستگاه فضایی بین المللی متصل باقی بماند و عملکرد آن در فضا ارزیابی شود. شرکت Bigleow Aerospace ابراز امیدواری کرده روزی بتواند اتاق هایی با ابعاد بیست برابر بزرگتر از این اتاق تولید کند و به این ترتیب نه تنها فضایی بیشتر را در اختیار فضانوردان قرار دهد، که فرصت بیشتری برای انجام آزمایش ها و تحقیقات مختلف در فضا را نیز فراهم کند.

 

 

nasa

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.