قدس آنلاین - لرستان: حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در زاگرس میانی زندگی می کنند و سرمایه اصلی آن ها جنگل است.

درختان بلوط باید وارد چرخه اقتصادی شوند

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، استاندار لرستان در جلسه بررسی استفاده از فناوری های زیست محیطی استان به بحث خشکیدگی و زوال بلوط در استان اشاره کرد و گفت: بلوط ها سرمایه های ملی زاگرس میانی هستند.

هوشنگ بازوند با اشاره به تخریب سالانه ۲۵۰۰ هکتار جنگل در افزود : علاوه بر بحث زوال بلوط بحث زوال جنگل ها و ریزگردها، آتش سوزی، تخریب جنگل ها و ... نیز به مشکلات زیست محیطی استان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه تا به حال برای بحث خشکیدگی درختان بلوط دلیل علمی و قانع کننده ای پیدا نشده است، گفت: تا به حال کسی نتوانسته است علت خشکیدگی درختان بلوط را مطابق مستندات علمی بیان کند به همین دلیل بیشتر مواقع دلیل از بین رفتن درختان بلوط خشکسالی عنوان شده و عاملی طبیعی قلمداد می شود.

بازوند اظهار داشت: سالیانه حدود دو هزارو ۵۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع استان از بین می رود، که ۹۰ درصد تخریب جنگل ها و مراتع عامل انسانی دارد.

استاندار لرستان بلوط را سرمایه ۷.۵ میلیون انسان در زاگرس میانی دانست و گفت:لازم است با تمام امکانات برای حفظ این سرمایه ملی تلاش کنیم.بازوند به مهاجرت ۲۱ هزار از افرادی که به علت بیکاری دست به تخریب جنگل ها می زنند اشاره کرد و گفت: مهاجرت این افراد به شهرها و استان های دیگر خود کار خطر ناکی است که معضلات اجتماعی به همراه دارد.

استاندارلرستان بر لزوم اقتصادی کردن بلوط تاکید کرد و افزود: در برخی از کشورها از بلوط در مصارف اقتصادی استفاده می شود ایران نیز می تواند از بلوط در مباحث اقتصادی مانند کشور های دیگر استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه درختان بلوط می توانند بر سر سفره های مردم نقش آفرینی کنند، اضافه کرد: اگر درختان بلوط مانند درختان  گردو، بادام و ... گرانبها بوده و محصول آن ها در اقتصاد نقش داشت اینگونه به زوال نمی رفتند لذا اگر درختان بلوط اقتصادی شوند مردم از آن ها مواظبت کرده و اکثر مشکلات در این زمینه حل خواهد شد.

بازوند خواستار ایجاد مرکز تحقیقاتی در رابطه با بلوط در لرستان شد و افزود:  از آنجا که لرستان عروس زاگرس بوده و در قلب زاگرس قرار دارد می توان از طریق این استان به استان های زاگرس میانی سرویس داده شود.وی با اشاره به اینکه دانش بنیان بودن رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: سرعت اقتصاد باید افزایش پیدا کند همانگونه که دنیا به سرعت از علم دانش بنیان استفاده می کند در کشور ما نیز باید اینگونه عمل کنیم.بازوند به وجود ظرفیت های طبیعی استان به ویژه خاک حاصلخیز اشاره کرد وگفت: با توجه به خاک مرطوب و حاصلخیز در لرستان می توان در استان انگور دیم کاشت و از این فرصت ها می توان راه حلی برای گذر از عقب ماندگی استان پیدا کرد.

وی دلیل اینکه لرستان توسعه نیافته است را نداشتن بخش خصوصی قوی دانست و گفت: با وجود اینکه لرستان در حال توسعه است به دلیل نداشتن بخش های خصوصی قوی با وجود هزینه های بسیار سنگین هنوز نتوانسته است به توسعه دست پیدا کند لذا باید بخش خصوصی را در این استان فعال کرد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه شهرستان خرم آباد شاخص های خوبی برای تبدیل شدن به شهر سبز را دارد، عنوان کرد: پیشنهاد می شود شهر خرم آباد به عنوان شهر سبز دانش بنیان انتخاب شود زیرا دارای پیشینه قوی در این زمینه است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.