۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 386873

قدس آنلاین: زکات، انسانی ترین و عاطفی ترین احکام دین است. حضرت (ع) می فرماید: زکات خوراکی برای فقرا قرار داده شده است. عاطفی ترین چیز هم همین است که انسان بتواند شکم گرسنه ای را سیر کند.

عاطفی ترین حکم دین

به گزارش قدس آنلاین، نخستین اجلاس ملی زکات با حضور آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در امر زکات و حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله رشاد صبح امروز سه شنبه ۱۱ خردادماه در سالن آمفی تئاتر حج و زیارت برگزار شد.

آیت الله عالمی در این مراسم گفت: این مسئله را باید بدانیم که تلاش کردن در امر زکات، تلاش برای احیای اساسی ترین حکم دین است. از مسائل اعتقادی و اخلاقی که بگذریم، وقتی به احکام می رسیم، در احکام دین، زکات بر اساس آنچه که در روایات آمده معقول ترین عبادات است.

وی افزود: همان پیامبری که فرموده نماز معراج مومن است و نماز ستون دین است، قبولی همین نماز که وسیله قبولی سایر اعمال است را منوط به پرداخت زکات نموده است. باید از سلیقه ای عمل کردن در امر زکات بپرهیزیم. روشی مستمری برای کارمان باید داشته باشیم و از اعمال سلیقه دوری کنیم. توصیه مان در جمع آوری زکات در همه شهرها و شهرستان ها این است که سلیقه ای عمل نشود زیرا اگر سلیقه ای عمل کنیم مردم دلزده می شوند.

نماینده ولی فقیه در امر زکات فرمود: پیامبر در ماه رمضان مردم را در مسجد جمع کرد و آیه زکات نازل شد. پیامبر با انگشت به عده ای اشاره کرد و گفت از مسجد بیرون بروید. از حضرت پرسیدند برای چه این کار را کردید؟ حضرت فرمود به خاطر اینکه آنها زکات خود را پرداخت نکردند و نمازشان قبول نیست.

عالمی تصریح کرد: زکات، انسانی ترین و عاطفی ترین احکام دین است. حضرت (ع) می فرماید زکات خوراکی برای فقرا قرار داده شده است. عاطفی ترین چیز هم همین است که انسان بتواند شکم گرسنه ای را سیر کند. زکات از احکام اجتماعی دین اسلام است. پیامبر (ص)‌ فرمودند: اگر زکات و حقوق مردم به درستی ادا شود، زندگی برای مردم لذت بخش و هدایت بخش می شود. یا این آیه و روایت هم هست که زکات وسیله نجات انسان از لغزش ها است. در روایات آمده زکات، پل اسلام است. یعنی اگر سیلی جاری شود انسانی که بخواهد به آن طرف رودخانه بدون آسیب برود باید از آن پل عبور کند، بالاخره اموال انسان در زندگی دچار خسارت و بلا می شوند. پیامبر(ص) فرمود برای اموالتان و ثروت تانبا زکات حصار قرار دهید تا آسیبی به اموالتان نرسد.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمود اگر زکات پرداخت نشود، خداوند عالم، برکت را از زمین برمی دارد. در آیات و روایات هم داریم وقتی زکات داده می شود، علاوه بر اینکه آن ثمرات مادی و معنوی را در جامعه دارد، باطن انسان ها را هم پاک می کند. اگر می خواهید ثروت افزایی به وسیله پروردگار عالم شود، به مردم توصیه کنیم زکات را ادا کنند. زکات موجب وفور و فراوانی اموال می شود. حضرت می فرماید صدقه و زکات برای مداوا کردن بیماران هم تاثیر اساسی دارد.

نماینده ولی فقیه در امر زکات در پایان گفت: می خواستم عرض کنم که اینگونه اگر با مردم سخن بگوییم و این مطالب را برای مردم تبیین کنیم مردم را به بهترین نحو به زکات دادن تشویق کرده ایم؛ تا از آثار و برکات نماز، جامعه بهره مند شود و در نقش داشتن در زکات و اجر و پاداش آن سهیم شویم. باید این فریضه مهم الهی احیاء شود.

مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.