۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
کد خبر: 386893

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم رونمایی از کارت خرید نهاده‌های کشاورزی با اشاره به قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی در ایران گفت: بانک‌ها برای تامین نقدینگی و رفع این مشکل تاریخی در بخش کشاورزی باید تلاش بیشتری کنند.

کارت خرید نهاده‌های کشاورزی رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، عباس کشاورز امروز در مراسم رونمایی از کارت خرید نهاده‌های کشاورزی در استان قزوین اظهار کرد: بخش کشاورزی از کمبود سرمایه رنج می‌برد که این مشکل دارای ریشه‌ای تاریخی است و نارسایی‌های جدی به بخش کشاورزی و تولیدات آن وارد کرده است.

وی افزود: بر استان قزوین به خاطر فشار سیاسی جمعیتی استان تهران و افزایش تقاضا در این استان و منابع آب آن فشار زیادی وارد شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مسائل قیمت تمام شده محصولات کشاورزی گفت: قیمت تمام شده محصولات ما به دلیل مسائل فنی بالا است که بخشی از آن به خاطر مسائل مالی است.

* قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در ایران بالا است

کشاورز تصریح کرد: از هر متر مربع آب در کشور ما محصول زیادی تولید نمی‌شود که این امر هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و ممکن است جامعه نسبت به قیمت‌های تمام شده ما معترض باشند و مصرف‌کننده در این ارتباط آسیب ببیند و در نهایت قاچاق رونق گیرد.

وی یادآور شد: اکنون وضعیت تولید شیر در جامعه ما فراوان است اما بخش عظیمی از جامعه نمی‌تواند این محصول را خریداری کند و قدرت مالی لازم را ندارد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: امکان توسعه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در ایران وجود ندارد اما همین سطح زیر کشت را باید بالا ببریم.

کشاورز افزود: در فضای جدید کشور نیاز به تغییرات اساسی در برنامه‌ریزی و تقاضا داریم و برخلاف گذشته با توجه به محدودیت‌های منابع آب نسبت به آنچه کشاورزان می‌کارند حساس هستیم.

وی با ذکر مثال در این ارتباط گفت: در گذشته اجازه کشت برنج در تمام مناطق به کشاورزان داده می‌شد اما در شرایط جدید به دلیل محدودیت منابع آب امکان تولید این محصول تنها در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد و هرچند برخی کشاورزان از این امر ناراحت می‌شوند اما امکان کشت این محصول در سایر مناطق را ندارند.

* امکان کشت چغندر بهاره در کشور وجود ندارد

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای کنترل و استفاده بهینه از منابع موجود امکان کشت چغندر بهاره در کشور وجود ندارد. این امر باعث می‌شود که ظرفیت‌های خالی در برخی از کارخانه‌ها وجود داشته باشد که برای آنها نیز باید فکری کرد و از راه‌هایی مانند واردات آن را تامین کرد .

کشاورز با بیان اینکه بخش کشاورزی، صنعتی کوچک و ضعیف نیست گفت: 20 درصد شاغلان کشور در بخش کشاورزی فعال هستند و به آسانی نمی‌توان آن را کوچک شمرد.

وی یادآور شد: کمبود سرمایه در بخش کشاورزی ریشه‌های تاریخی دارد و این امر باعث می‌شود که کشاورزان رنج ببرند و به بخش کشاورزی و تولیدات آن ضربه وارد شود، مسئولین بانک‌ها در این ارتباط باید تلاش بیشتری کنند.

بنابر این گزارش در مراسم امروز فعالیت رسمی باشگاه کشاورزان برای بهره‌مندی آنها، از کارت خرید نهاده‌های کشاورزی با حضور مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی افتتاح شد. از طریق این کارت کشاورزان می‌توانند نهاده‌های موردنیاز بخش کشاورزی را با قیمتی مناسب و تامین نقدینگی لازم خریداری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.