قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: آیا خوراکی‌ها را تنها مصرف می‌کنید؟ در این صورت، احتمالاً فواید مهم آن‌ها برای سلامت را از دست می‌دهید. سعی کنید این هفت ماده غذایی را همراه با برخی مواد غذایی خاص، مصرف کنید.

این خوراکی‌ها را در کنار این مواد غذایی مصرف کنیم

 «موز» همراه با شیر
اگر از مشکلات معده رنج می‌برید، موز مصرف کنید. این میوه زرد رنگ منبع خوبی از «اینولین»، نوعی فیبر که به تعادل سطح باکتری‌های «خوب» در دستگاه گوارش کمک می‌کند، به شمار می‌آید. افزون بر این، موز میزان جذب کلسیم را افزایش داده و برای استخوان‌ها مفید است، به همین دلیل بهتر است برای تقویت سلامت استخوان‌ها، این میوه را با منابع غنی از کلسیم نظیر شیر، ماست، پنیر، بروکلی و یا کلم برگ مصرف کنید. به عنوان یک ترکیب خوب برای وعده صبحانه می‌توانید به غلات صبحانه و شیر کم چرب، چند برش از موز را اضافه کنید.

 «توت فرنگی» همراه با کره بادام زمینی
ویتامین E سبب تقویت سلامت چشم شده و به جلوگیری از بروز «دژنراسيون ماكولا» یا تباهی لکه زرد که شایع ترین عامل کوری در جهان و در افراد مسن است، کمک می‌کند. ویتامین C، قدرت ویتامین E را افزایش داده و آن را به شکلی در می‌آورد که بدن بتواند نهایت استفاده را از آن ببرد. بنابراین بهتر است منابع ویتامین C همانند
توت فرنگی، مرکبات و گوجه فرنگی را در کنار منابع خوبی از ویتامین E مثل بادام زمینی، کره بادام زمینی، بادام و تخمه آفتابگردان استفاده کنید.

 بروکلی با سس خردل
بروکلی منبع خوبی از «سولفورافان»
(sulforaphane)، یک ترکیب ضد سرطانی است. متأسفانه پختن سبزی‌ها، «میروزیناز»، آنزیمی که سولفورافان را در دسترس بدن قرار می‌دهد، از بین می‌برد. برای اینکه میروزیناز را جایگزین کنید،بروکلی را همراه با سس خردل یا همراه با یکی دیگر از سبزی‌های چلیپایی مثل گل کلم، کلم قمری و یا منداب استفاده کنید. بر اساس مطالعه‌ای که در British Journal of Nutrition به چاپ رسید، میروزینای زیاد این مواد غذایی به بدن شما در جذب میزان بیشتری سولفورافان کمک می‌کند.

 قهوه با شکر
اگر به مصرف قهوه همراه با شکر عادت دارید، این کار را ادامه بدهید. براساس مطالعه ای که در ژورنالHuman Psychopharmacology: Clinical and Experimental منتشر شد، مصرف قهوه همراه با شکر، سبب می‌شود کارایی بیشتری داشته باشید. مطالعه روی شرکت کنندگان در این تحقیق نشان داد، با مصرف این دو ماده غذایی در کنار هم، محدوده‌هایی از مغز که مسؤول «توجه» هستند، نسبت به زمانی که این دو ماده به تنهایی مصرف می‌شوند، کارآمدتر عمل می‌کنند.

 سیب درکنار چای سبز
یک وعده عصرانه کامل می‌تواند عبارت باشد از یک فنجان چای به اضافه برش هایی از یک نوع میوه. برای اینکه کمک ویژه ای به تقویت سلامت خود کرده باشید، چای سبز و سیب را برای این وعده انتخاب کنید. تحقیقات نشان داده است، فیتوکمیکال «کوئرستین» (که بیشتر در سیب، توت و پیاز وجوددارد) همراه با آنتی اکسیدان «کاتچین» (که در چای سبز و انگورقرمز یافت می‌شود) از تجمع پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کنند. تجمع پلاکت‌ها سبب ایجاد لخته خون شده و به سکته قلبی منجر می‌شود.

 پیاز همراه با نان
زمانی که برای وعده صبحانه، نان حاوی غلاتی مثل گندم و جو را همراه با پنیر خامه‌ای مصرف کردید، چند برش پیاز نیز به آن اضافه کنید. پیاز و سیر دارای ترکیبات سولفوری هستند که جذب روی را افزایش می‌دهند. روی، یک ماده غذایی است که برای سیستم ایمنی بدن و التیام زخم‌ها مفید است و در غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود.

 هویج در کنار آووکادو
حتماً می‌دانید که «بتاکاروتن»، یک ماده مفید برای سلامت پوست و چشم هاست، اما شاید ندانید که بدنتان برای جذب این ماده به چربی نیاز دارد. به این دلیل بهتر است منابع بتاکاروتن مثل هویج، کلم برگ، اسفناج و طالبی با منابعی از چربی مثل آووکادو، گردو، روغن زیتون و بادام مصرف شوند.
منبع: ریدرز دایجست

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.