چین در تلاش است با اجرای برنامه های گسترده در حوزه هوا فضا، تا سال ۲۰۲۰ میلادی به سازنده و تامین کننده نزدیک به ۱۰ درصد از کل ماهواره های جهان تبدیل شود.

برنامه چین برای ساخت ۱۰ درصد ماهواره‌های جهان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، برآورد شرکت های سازنده ماهواره در این کشور این است که تا سال 2020 میلادی 100 ماهواره ساخته و پرتاب خواهد شد و 10 درصد از آنها ساخت چین خواهد بود.
موسسه اطلاع رسانی علوم و فنون فضایی چین روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که سهم چین در بازار ساخت، پرتاب و تامین ماهواره جهان در حال افزایش است.
چین می خواهد در آینده نزدیک به یکی از قدرت های سازنده ماهواره های کنترل از راه دور ،‌کمیت سنجی ( کوانتومی)، موقعیت سنجی و ماهواره های مخابراتی و ارتباطی تبدیل شود.
به همین سبب دانشمندان این کشور اعلام کرده اند که اولین ماهواره کمیت سنجی چین احتمالا در 2 ماه آینده پرتاب خواهد شد.
چین در این راستا به کمک ها و فن آوری آمریکا هم نیاز دارد اما واشنگتن در اجرای برنامه های مشترک فضایی و ماهواره ای با چین محدودیت ها و ممنوعیت های زیادی برقرار کرده است.
نگرانی آمریکا از سرقت فن آوری های فضایی توسط چین باعث شده است تا این کشور اجازه ندهد همکاری گسترده ای میان دانشمندان و کارکنان بخش های فضایی و ماهواره ای با چین صورت گیرد.
در همین حال موسسه مذکور تاکید کرده است که به رغم این ممنوعیت ها دو کشور می توانند در برنامه اکتشاف فضایی با یکدیگر همکاری داشته باشند.
بنا بر اعلام این موسسه، چنین برنامه های اکتشاف فضایی با فضاپیماهای سرنشین دار پرمخاطره است و همکاری طرفین باعث اجرای آنها با مخاطرات کمتر خواهد شد.
به همین سبب این نگرانی در میان آنها وجود دارد که بدون همکاری های خارجی چین نتواند هدف در اختیار گرفتن 10 درصد از کل بازار ساخت و تامین ماهواره تا سال 2020 میلادی را تحقق بخشد.
برخی از دست اندرکاران امور فضایی چین می گویند که در زمینه توسعه فعالیت های خارجی چالش هایی وجود دارد و از جمله اینکه دقیقا مشخص نیست در چین چه سازمانی فعالیت های خارجی و بازارهای بیرونی را در امور فضایی و ماهواره ای کنترل می کند.
چین همچنین قصد دارد تا سال 2020 میلادی حدود 30 ماهواره را با هدف مساعدت به برنامه احیای راه ابریشم به فضا پرتاب کند.
این کشور پس از اجرای 19 ماموریت فضایی در سال 2015 میلادی، از انجام بیش از 20 ماموریت در سال 2016 خبر داده است و روز گذشته - دوشنبه - نیز در چارچوب همین فعالیت ها، یکی دیگر از ماهواره های سنجش از راه دور خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.