ارتش عراق روز دوشنبه با حمایت هوایی آمریکا به گوشه جنوبی فلوجه حمله برد و یک ایستگاه پلیس در داخل این شهر را به تصرف خود در آورد و حمله مستقیم برای باز پس گیری یکی از سنگرهای اصلی شبه نظامیان داعشی را آغاز کرد.

عراقی ها می توانند فلوجه را از ابوبکر البغدادی بگیرند ؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از انتخاب، بیزنس اینسایدر نوشت: ارتش عراق روز دوشنبه با حمایت هوایی آمریکا به گوشه جنوبی فلوجه حمله برد و یک ایستگاه پلیس در داخل این شهر را به تصرف خود در آورد و حمله مستقیم برای باز پس گیری یکی از سنگرهای اصلی شبه نظامیان داعشی را آغاز کرد.

یکی از اعضای شبکه تلویزیونی رویترز در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری با کناره های شهر گفت، صدای شلیک های پیاپی گلوله و رگبار از نایمیا، یکی از بخش های عموما روستایی فلوجه در حاشیه جنوبی آن، شنیده می شود.

 یک واحد نظامی زبده، گروه واکنش سریع، در هنگام روز ایستگاه پلیس این منطقه را به کنترل خود در آورد.

به گفته افسران ارتش عراق، این واحد سپس  کمتر از دو کیلومتر دیگر به سوی شمال پیش رفت، و در فاصله 500 متری منطقه الشهدا، بخش جنوب شرقی توقف کرد.

فلوجه نزدیکترین محل استحکامات نظامی داعشی ها به بغداد بوده و باور بر این است که طراحی حملات انتحاری افزایش یافته در پایتخت عراق و کشتار [وحشیانه] شهروندان شیعه و مسئولان دولتی از این شهر صورت گرفته.

به گفته پلیس و منابع بیمارستانی، همزمان با افزایش فشار حملات نیروهای دولتی، بمب گذاران انتحاری سوار بر خودرو و یک موتور خود را در پایتخت عراق منفجر منفجر کردند. علاوه بر آن بمب دیگری نیز در یک خودرو جاسازی شده بود، و به کشته شدن 20 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر در سه منطقه بغداد انجامید.

از سویی دیگر، نیروهای امنیتی کرد پیشروی خود در مناطق تحت تصرف داعش در شمال شرقی عراق را اعلام کرده، و روستاهایی در بیرون شهر موصل را از چنگال شبه نظامیان خارج کردند. موصل بزرگترین شهر تحت اشغال داعش است.
 
ارتش عراق عملیات خود برای به کنترل در آوردن فلوجه را هفته پیش آغاز کرد، و در اولین قدم محاصره شش ماهه این شهر که در 50 کیلومتری غرب بغداد واقع شده را تنگ تر کرد.

فلوجه که محل زندگی چندین قبلیه سنی است، اولین شهر در عراق بود که در ژانویه 2014 به دست داعش افتاد. این قبیله ها از تسلط شیعیان بر قدرت در عراق ناراضی بودند. چند ماه بعد، این گروه بخش های بزرگی از شمال و غرب عراق را تصرف کرد و با ضمیه کردن بخش هایی از سوریه اعلام خلافت کرد.

بر اساس تخمین نظامیان آمریکایی بین 500 تا 700 شبه نظامی داعشی در فلوجه هستند.

حملات اخیر به فلوجه موجب ایجاد نگرانی هایی در میان سازمانهای AID بین المللی در مورد وضعیت انسانی این شهر شده که در آن بیش از 50,000 فرد عادی در آن گرفتار هستند که دسترسی محدودی به آب، غذا، و خدمات درمانی دارند.

فلوجه از لحاظ وسعت در رده دوم شهرهای تحت کنترل شبه نظامیان داعشی پس از موصل است، که داعش آن را پایتخت فعلی خود نامیده و قرار گرفته در شمال عراق، دارای 2 میلیون نفر جمعیت پیش از جنگ بود.

پس از زادگاه صدام، تکریت و رمادی، مرکز استان غربی بزرگ الانبار، فلوجه سومین شهر اصلی در عراق است که دولت این کشور قصد دارد از چنگال داعش رها کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.