دیانا محمود

انحصارطلبی عربستان در مناسک حج:  لجاجت یاتجارت؟

امروز مهم ترین مکان های مقدس مسلمانان در انحصار سیاست های لجوجانه و مشکوکی است که برآمده از بی تدبیری و ناهماهنگی آل سعود بوده و نتیجه ای جز حوادث خونبار منا و کشته شدن حجاج مسلمان در حین ادای مناسک حج نداشته است.
مردم ایران در حالی خبر ممانعت از حضور حجاج ایرانی در مناسک معنوی حج را شنیدند که عملاً امید چندانی به نتیجه بخش بودن مذاکرات با طرف سعودی برای اجرای مراسم حج به صورت عزتمندانه نداشتند و این در حالی است که متأسفانه جهان عرب و اسلام در برابر سیاست های لجوجانه و انحصارطلبانه سعودی ها در اجرای حج سکوت پیشه کرده و چشمان خود را بر قربانی شدن هزاران حاجی بیگناه بر اثر بی تدبیری حکومت عربستان، بسته است.
این دفعه اولی نیست که درهای عربستان به روی حاجیان ایرانی بسته می شود: در سال 1987 و پس از به شهادت رساندن حجاج ایرانی در مکه توسط عوامل سعودی روابط ایران و عربستان به مدت سه سال قطع شد و عربستان به بهانه های واهی و شرط و شروطی که برای حجاج ایرانی گذاشته بود اجازه ورود ایرانی ها را به خاک خود نداد، در حالی که رسانه های متکی به پول نفتش، از این سیاست ها حمایت کورکورانه می کردند.
عربستان به عنوان حکومتی که بر قبله مسلمین مسلط شده و سیاست های خاص خودش را دارد از یکسو به کسانی که بخواهد اجازه می دهد در محیط مقدس کعبه ساخت و ساز کنند و جغرافیای مکانی این منطقه مقدس را مورد تهدید قرار دهند و از سوی دیگر، مسلمانانی را که با
سیاست هایش مخالف باشند، از ادای مناسک حج محروم می کند.
اما ادعای سعودی ها مبنی بر اینکه حجاج ایرانی قوانین کشور عربستان را رعایت نمی کنند این احساس را القا می کند که گویا کاروان حجاج ایران مثل کاروان‌های تروریستی که عربستان به کشورهای همسایه می فرستد حامل مواد منفجره هستند و حال سؤال اینجاست که این چه قوانینی است که تا سال های پیش توسط حجاج ایرانی نقض نمی شود، ولی امسال  قرار است زیر پا گذاشته شود؟
پرسش‌های زیادی هست که به ذهن هر مسلمانی متبادر می شود: چرا مراسم حج اسیر سیاست بازی های یک کشور شده؟ این همه سازمان های اسلامی و کنفرانس‌ها به نام کشورهای اسلامی چه کارکردی دارند؟ چرا سازمان همکاری اسلامی هیچ انتقاد یا اعتراضی به عملکرد و سوء تدبیر عربستان نمی کند؟
عربستان در گذشته هم سابقه محروم کردن مسلمانان از مراسم حج را داشته و این اولین بار نیست. مثلاً امسال سال پنجمی است که شهروندان سوریه از اجرای مراسم حج محروم هستند، در حالی که جهان اسلام در برابر سیاست های تبعیض آمیز عربستان علیه مذاهب دیگر فقط سکوت پیشه کرده است.
حوادث خونبار اخیر در خلال مراسم حج در کنار تغییر هویت تاریخی مکه مکرمه بر اثر ساخت و سازهای بی رویه و مجوزهایی که عربستان به شرکت های غربی داده در واقع نشانه هایی است که حقیقت سیاست سعودی ها را نشان می دهد تا جایی که امروز نباید از بستن راه حجاج ایرانی برای انجام مراسم حج دیگر تعجب کرد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.