۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 387183

رضا شیران خراسانی

مجلس دهم، عصاره سلائق

انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین رخداد قرن بیستم، فضایی در سپهر سیاسی ایران فراهم کرد تا فاصله ملت و حاکمیت با رأی مستقیم مردم کم شود و اکنون جمهوری اسلامی ایران مفتخر به برپایی یکی از مردم‌سالارترین حکومت‌های دینی در منطقه و حتی جهان است. سهم داشتن همه جریانات سیاسی معتقد به قانون اساسی و مبانی انقلاب در معادلات قدرت از دیگر افتخارات جمهوری اسلامی است که امروز پس از خلق حماسه هفتم دی‌ماه نود و چهار توسط ملت شریف و نجیب ایران به بهترین وجه و به وضوح در مجلس دهم قابل رؤیت است. همه ما باید این فضا را مغتنم بشماریم و از فرصت پیش‌آمده به نحو احسن برای توسعه متوازن کشور و ارتقای کیفیت مادی و معنوی زندگی مردم استفاده کنیم.

 تأثیرنداشتن رفتار فراکسیونی در انتخاب ریاست موقت مجلس دهم
در اولین تصمیم، نمایندگان ملت، دکترعلی لاریجانی را با 173رأی موقتاً به عنوان سکاندار پارلمان دهم برگزیدند و اکنون در این مجلس تازه‌نفس، مسأله فراکسیون‌های ولایت، امید و گمانه‌زنی پیرامون ریاست دائمی دکترعلی لاریجانی یا دکترمحمدرضا عارف بر کرسی صدارت مجلس شورای اسلامی از بحث‌های داغی است که توسط کارشناسان سیاسی مطرح می‌شود و می‌توان نقطه اشتراک همه این نظرات کارشناسی را اشاره به سنت مرسوم مجلس در دوره‌های گذشته دانست که بر اساس آن معمولاً هیأت‌رئیسه موقت همان هیأت‌رئیسه دائمی خواهد بود. نهادینه نشدن تحزب در سیستم سیاسی ما موجب شده است نخبگان سیاسی رفتار فراکسیونی و تشکیلاتی قابل پیش‌بینی‌ای نداشته باشند و تصمیمات فردی و اجتهادات شخصی جلوتر از اهداف فراکسیونی حرکت کند . انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم حکایت از همین موضوع دارد، هرچند نباید ظرفیت‌های فردی دکترلاریجانی را نیز در این انتخاب نادیده گرفت.

 مطالبات رهبری باید دغدغه هر 2فراکسیون باشد
حال در این میان بعد از مسأله ریاست مجلس دهم، عده‌ای با مقایسه فراکسیون امید و ولایت، به دنبال سنجش وزن و میزان نزدیکی و نسبت این 2فراکسیون با مطالبات رهبری هستند، در حالی که ما معتقدیم باید هر 2فراکسیون پیگیر مجموعه مطالبات باشند و به تعبیر مقام معظم رهبری با حفظ روحیه استکبارستیزی،«مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ استکبار و نقطه اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازند». امروز بیش از هر زمان دیگری باید نمایندگان منتخب منافع کشور را بر منافع فردی و جناحی ترجیح دهند و در عین حال به اسارت بحث‌های حزبی و گروهی درنیایند و ضمن رعایت تقوای سیاسی از حرکت در مسیر بداخلاقی‌ها اجتناب کنند و فقط برای رضای خداوند کار کنند که امام راحل عظیم‌الشأن رضوان‌الله تعالی علیه فرمودند: کار برای خدا شکست ندارد.

 مجلس، مکانی برای کشمکش و گروکشی سیاسی نیست
به هر تقدیر ما معتقدیم، در این عرصه نمایندگانی که به پارلمان وارد
شده اند، به دنبال تحقق مطالبات مردمی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری هستند و ما نمایندگان منتخب مردم نباید فراموش کنیم که مجلس شورای اسلامی، مکانی برای کشمکش، گروکشی و تسویه حساب‌های سیاسی نیست و در اینجا آنچه اهمیت دارد توجه به 2حوزه‌ای است که رهبر فرزانه انقلاب روی آنها تأکیدات ویژه دارند؛ یعنی اقتصاد مقاومتی و فرهنگ.

 الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی و گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی
رهبر معظم انقلاب در پیام خود به مناسبت آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی  خطاب به نمایندگان منتخب مردم «از الزامات تحقق اقتصاد مقاوم، گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی و همچنین پرهیز از سرگرم‌شدن به زایده‌های جناحی و غالب ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی توصیه و تأکید کردند». ایشان در ادامه این پیام فرمودند: «اولویت‌های مهم دیگر مجلس در بخش‌های گوناگونِ مربوط به اقتدار ملّی و استحکام امنیت و مصونیت کشور، وجود دارد که تضمین‌کننده استقرار عدالت اجتماعی، استقلال و پیشرفت کشور است. شناخت این اولویت‌ها ازجمله وظایف نمایندگان و در دسترس ذهن هوشمند آنان است». بنابراین بر مبنای فرمایش رهبری، آنچه از نمایندگان مجلس دهم انتظار می‌رود، پاسخگویی به مطالبات ولی‌فقیه و رفع دغدغه‌های معیشتی مردم است، این مجلس از تقوا، عقلانیت و بلوغ لازم برخوردار است و باید بر این اساس تمام تلاش خود را بر انجام وظایف انقلابی و قانونی معطوف سازد و در سایه این امر مجلس شورای اسلامی  به جایگاه ویژه‌ خویش یعنی
«رأس امور» قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.