قدس آنلاین/ محمد مهدی رحیمی: رهبر معظم انقلاب بارها بر اولویت مسأله فلسطین در جهان اسلام تأکید داشته و تلاش دشمنان را در راستای فراموشی آن ارزیابی کرده‌اند.

 نباید به غرب برای مبارزه با داعش دل بست

برای بررسی تأثیر آتش‌افروزی گروه‌های تکفیری بر تحت‌الشعاع قرار گرفتن اشغالگری رژیم صهیونیستی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی العلی به گفت‌وگو نشستیم. این روحانی کویتی که ریاست شعبه خلیج فارس دانشگاه کلیمنز را برعهده دارد همچنین به موضوع ضرورت مبارزه مسلمانان با تفکرات انحرافی به نام اسلام و اهمیت وحدت مسلمین نیز اشاراتی داشت.

 بسیاری بر این باورند که مسأله فلسطین تحت‌تأثیر حوادث چندسال اخیر جهان اسلام قرار گرفته است، نظر شما چیست؟
قطعاً، من در این‌باره مقالات و سخنرانی‌هایی دارم. در آنجا موضوع را از جغرافیای سیاسی آغاز کرده و سپس به تغییر روش‌ها اشاره کرده‌ام، از اموری مربوط به بیست سال پیش سخن گفته‌ام، سپس به مرحله اختلال مفاهیم رسیده‌ام، به گونه‌ای که شما معنایی برای جهاد ارائه می‌کنید و من نیز معنایی دیگر، و اگر در آن مسأله اختلاف فتوایی و فقهی وجود داشته باشد خواهید دید هر کس که کتابی بخواند داعیه‌دار اسلام خواهد شد.
وسایل ارتباط جمعی هم گسترش یافته و هر کس صاحب تریبونی شده با معلومات و اطلاعات معرفتی و فرهنگی مختلف و گاهی کینه‌جویانه، پس طبیعی است که افکار مختلف منتشر شود و هر کس اولویت‌های ویژه خود را بگوید، در نتیجه امری عادی است که از مسایل اصلی منحرف شده و به سمت مسایل جزئی برویم. همین که به پاسخ‌گویی به این نظرات متنوع آنان بپردازیم از مسأله اصلی و مرکزی منحرف شده‌ایم که این امر گامی قدرتمند در محو مسأله فلسطین است، وقتی از مسأله فلسطین صحبت می‌‌شود آن مسأله‌ای است که بیش از 60 سال از آغازش می‌گذرد، پس ممکن است که فرهنگ اولیه آن فروپاشیده باشد، همه تلاش‌های دشمنان برای این است که چیزی به نام فلسطین از بین برود، به همین دلیل نه تنها باید برای جلوگیری از فراموشی این مسأله توسط مردم تلاش کنیم بلکه باید برای یادآوری آن از طریق روز جهانی قدس و امثال اینها تلاش کنیم؛ تلاش فعال، حتی باید نمایشگاه‌هایی برای آداب و رسوم و فرهنگ فلسطین برپا کنیم، موانع موجود را بررسی کنیم، مناطق و بخش‌های فلسطین را بشناسیم، حیفا کجاست، چه چیز صنعت و اقتصاد و فرهنگ فلسطین را از بین برده است، همه این‌ها اثرگذار است.

 به نظرتان اقدامات غربی‌های ضد داعش امری حقیقی است؟
غرب نه این ارزش‌ها را می‌شناسد و نه اسلام را، تنها مصالح خود را به وضوح می‌شناسد و کاملاً بدنبال آن است، غرب مصالح شهرهایش و مصالح اقتصادی‌اش را خوب می‌شناسد، پس اگر هرچیزی که مخالف لیست مصالحش باشد بی‌شک چیزی ایجاد خواهد کرد تا نتیجه کار را به سمت خودش بکشاند، در ثانی، خجالت‌آور است که منتظر باشیم تا دیگران کاری کنند، این امر(مقابله با داعش) مربوط به ماست، خوانش جدیدی از دین اسلام بوجود آمده و مفهومی برای هویت اسلامی پیدا شده که خارج از چارچوب است، جدا از اینکه چه کسی آن را حمایت می‌کند، چه کسی آن را هدایت می‌کند، چه کسی علیه آن می‌ایستد، مشکلات ما داخلی است و خودمان باید آن‌ها را حل کنیم، ما یک میلیارد و سیصد میلیون مسلمان هستیم، حقمان است که با چند ده هزار تندرو که تفکری منحرف دارند مخالفت و مبارزه کنیم، این یک مسأله داخلی است، اگر بیگانه آن را تأیید کرد، خب کرده، اگر نکرد، به ما ربطی ندارد.

 نقش ایران و رهبری ایران در مواجهه با داعش را چگونه می‌بینید؟
گمان می‌کنم که موضع ایران روشن باشد، ایران نگاهش یکی است، از مدت‌ها قبل سمت و سو و حرکات خود به هر سمت را یکسان داشته و مسأله فلسطین را جزء مسایل اصلی خود قرار داده است و در نشست‌های مختلف سعی کرده تا بر حقیقت وحدت تأکید کند، حرف ایران این است که آئین و سنت ما همان است که بوده و آنچه که می‌بینید چیزی جز فریب افکار مردم نیست، امیدوارم جهان اسلام این امر را گرامی بدارد، همان‌گونه که از فرهنگ و علوم اسلامی سخن می‌گوییم، باید حضور و فعالیتی برای مسأله فلسطین و مشکلات داخلی جهان اسلام -از آغاز پیدایش این انحراف- وجود داشته باشد، امیدوارم که در اجماع اسلامی، مفاهیم تصحیح شوند.

 و سؤال پایانی اینکه به نظر شما اهمیت وحدت بین مسلمانان تا چه حد است؟
اگر متحد شویم، در شناخت زخم‌ها و مشترکاتمان متحد شده‌ایم، به نظر من ما گام اصلی را در مسأله وحدت برداشته‌ایم، اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده است مخصوصاً در حوزه نظری، اما برای عرصه عمل نیاز به اراده جدی‌تر داریم. اگر همین‌طور پراکنده بمانیم زخم‌ها و نقاط اشتراک خود را نخواهیم شناخت و آسیب‌پذیر باقی خواهیم ماند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.