محمد حسین جعفریان

آیا «ریاض»، «منصورهادی» را قربانی خواهد کرد؟!

وزیر خارجه انگلیس بتازگی در اظهاراتی، با انتقادات فراوان از دولت «منصور هادی» در یمن، عمر آن را تمام شده و رسماً دولت مذکور را نامعتبر خواند. همزمان از عربستان خبر می‌رسد که «ریاض» در حمایت از منصور هادی تجدیدنظر کرده است. در این بین «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان در رأس مخالفین هادی بود. آنها معتقد بودند که حتی همان مشروعیت خیالی منصور هادی، در سال 2014 پایان یافته است و چنانچه جهان از این بند قانونی در بقدرت رسیدن هادی مطلع شود، پی خواهد برد که پس از آن تاریخ، براساس مصوباتی که خود هادی در زمان به قدرت رسیدن پذیرفته است، دیگر ماندن او در سمت فعلی مشروعیتی ندارد.
همه ماجرا اما این نبود. از ریاض خبر می‌رسد که منصور هادی نسبت به استقبال سعودی‌ها از «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت انصارالله و اعضای کنگره مردمی و نیز تصمیم مذاکره مستقیم با آنها به‌شدت معترض بوده و این سیاست ریاض را کودتایی علیه مشروعیت خود خوانده است. اوضاع جاری نشانگر آن است که آل‌سعود، دیگر تاب ادامه نبرد و حفظ وضعیت موجود را در قبال یمن ندارند. آنها در میادین مستقیم نبرد به هیچ پیروزی قابل ملاحظه‌ای دست نیافته، بلکه در مواردی نیز مجبور به عقب نشینی‌های ناخوشایندی شده‌اند جز آن، ریاض کاملاً متوجه است که اندک اندک بازیگران جدیدی از جمله قطر، ترکیه، امارات و سازمانهای تروریستی داعش و القاعده و امثالهم در حال ورود به یمن و نقش گرفتن در نبردهای جاری‌اند.شاهزادگان سعودی بخوبی دریافته‌اند که این نیروها که امروز به عنوان متحد ریاض در نبرد با انصارالله تلقی می‌شوند، به سرعت ممکن است به دشمنان آل‌سعود بدل شده و دامنه درگیری‌ها را به داخل عربستان بکشانند. از سوی دیگر کشورهایی که بطور مستقیم در جبهه‌های یمن نیرو مستقر کرده‌اند، چندان گوش بفرمان ریاض نیستند و در مواردی حتی با آل سعود رقابت می‌کنند. این‌همه در کنار قدرت گرفتن روز افزون داعش و القاعده در منطقه سبب شده است تا زنگ خطر برای عربستان به صدا درآید. بویژه آنکه در مناسبات دیپلماتیک بین‌المللی هم همه چیز به ضرر سعودی‌هاست و سازمان ملل نام آنها را به سبب کشتار غیرنظامیان در لیست سیاه قرار داد. هر چند به سبب فشار ریاض فعلاً این تصمیم معلق شده است اما نشانگر وضعیت نامتعادل عربستان در جبهه یمن است. آل‌سعود قطعاً برای خروج از یمن و پایان دادن به این اشتباه تاریخی خود، به نتیجه رسیده و اما در انتخاب راهکار برای این خروج تاریخی مردد است. بی‌شک آنها در این مسیر اهمیتی برای منصور هادی و امثال او قایل نمی‌شوند و آماده‌اند تا چهره‌هایی مهمتر و بزرگتر از او را نیز قربانی تصمیم خود کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    1 0
    حتی ریاض اگر موفق بسرکوبی حوثیها نیز شود عبد ربه منصور دیگر جایگاهی در یمن نخواهد داشت ،‌چرا که بکشور خیانت کرد و دست در دست دشمنان گذاشت و کشور را ویران کرد.
  • محسن121 IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    1 0
    خدا به رژیم عربستان عقل دهد