خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در اسلام، تلاش شده است که سلام در نوشتار، گفتار و ملاقات‌ها فرهنگ شود، گفت: زمانی که اسلام ظهور کرد، کلمه «سلام» را به عنوان فرهنگ نهادینه کرد.

نهادینه شدن فرهنگ «سلام» در اسلام / از تعابیر نادرست در سلام کردن بپرهیزید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین ناصر محمدی رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه امروز (9 تیر) در سخنرانی پس از نماز ظهر و عصر مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر آیه 61 سوره نور پرداخت و عنوان کرد: انسان می‌تواند از غذایی که در خانه پدر، مادر، خواهر، برادر، عمو، خاله، عمه و دایی وجود دارد، بدون اذن صاحب خانه استفاده کند.

 

صله رحم تنها به معنای رفت و آمد نیست

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در بهشت جایگاه و درجه ای است که سه گروه از جمله رهبر و پیشوای عادل، کسانی که نسبت به خویشان خود اهمیت می‌دهند، انسان عیالوار که صبور و شکیباست، می‌توانند به آن دست یابند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: وظیفه انسان در صله رحم در درجه نخست در فامیل و خویشان نسبی است، اما صله رحم با خویشاوندان سببی نیز دارای اهمیت زیادی است.

وی تصریح کرد: صله رحم تنها به معنای رفت و آمد نیست، بلکه صله به معنای ارتباط است و این ارتباط ممکن است با تلفن و یا پیامک باشد؛ منظور از صله رحم عرف جامعه است و معنای صله رحم این است که خویشاوندان از حال یکدیگر باخبر باشند.

 

اهل بیت (ع) و انبیای الهی برخی مواقع از ارتباط بعضی از رحم و خویشان منع کردند

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: صله رحم صرف رفت و آمد و مهمانی نیست، ممکن است که برخی توان پذیرایی نداشته باشند، منظور از صله رحم ارتباط است که ممکن است از طریق پیامک، تلفن و احوال پرسی صورت بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی یادآور شد: اهل بیت (ع) و انبیای الهی برخی مواقع از ارتباط بعضی از رحم و خویشان منع کردند، به عنوان مثال حضرت ابراهیم و پیامبر گرامی اسلام (ص) از عموهای خود برائت جستند.

وی ادامه داد: آخرین آیه سوره مجادله آمده است که اگر نزدیکان شما کافر و منکر خدا و دین است، بحث قطع ارتباط و عدم رفت و آمد مطرح است، همچنین گاهی ممکن است یکی از خویشان اهل شراب، فساد و فسق باشد و بر خانواده شما تأثیرگذار باشد که در این صورت نیز باید با این فرد قطع ارتباط کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام رضا (ع) برادر خود زید را طرد کرد، گفت: زید برادر امام رضا (ع) خودسری می‌کرد و برخی از خانه‌های بنی عباس را آتش زد که مورد رضایت امام رضا (ع) نبود و آن حضرت برادر خود را طرد کرد.

وی اضافه کرد: اگر کسی به انسان نارو بزند، گناه بزرگی است؛ اما اگر فامیل و خویشان این کار را بکنند، زودتر به نتیجه اعمال خود می‌رسند و به عقوبت می‌رسند، از جمله علی بن اسماعیل پسر برادر امام موسی کاظم (ع) است که آل برامکه او را تحریک کردند که علیه امام موسی کاظم (ع) بدگویی کند تا آن حضرت را به زندان بیندازند، هارون الرشید 200 هزار درهم به علی بن اسماعیل پول داد، اما همان روز مرگ او فرا رسید.

 

سفارش دین اسلام به سلام کردن در زمان ورود به خانه

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه در میان افراد مذهبی نیز اختلاف و قطع رابطه وجود دارد که باعث بی برکتی در زندگی می‌شود.

وی با اشاره به آیه 61 سوره نور گفت: در این آیه آمده است که «اگر وارد خانه شدید، به خود سلام کنید»؛ مفسران در تفسیر این آیه می‌گویند که اگر کسی داخل خانه ای شود، اگر در خانه فرد و یا افرادی حضور داشته باشند، سلام می‌کند؛ اما مراد از این آیه این است که انسان اگر وارد خانه خالی شد، نیز به خود سلام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تأکید کرد: در روایات اسلامی سلام برای همه توصیه شده است، اما به صورت ویژه در روایات آمده است که سواره به پیاده، کسی که حرکت می‌کند، به کسی که نشسته است و کوچکتر به بزرگتر سلام دهد.

وی یادآور شد: اسلام برای این که سلام فرهنگ شود، سفارش کرده است که اگر کسی وارد خانه خالی شدید، به خودتان سلام کنید و بگویید: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» که در حدیث آمده است که جواب این سلام را فرشتگان می‌دهند و این سلام، سلام به همه بندگان صالح خداست.

 

در قرآن کریم، 46 مرتبه کلمه سلام آمده است/بیش از 300 حدیث درباره سلام آمده است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: سلام یکی از اسمای خداوند است، سلام تحیت خداوند است؛ به طوری که خدا به پیامبران از جمله ابراهیم، موسی، هارون، نوح و ... سلام داده است، خداوند در شب معراج به حضرت خدیجه (س) سلام رساند.

وی افزود: بهشتیان به هم سلام می‌دهند، همچنین در روایات اسلامی آمده است که وقتی مومن جان می‌دهد، فرشتگان می‌گویند: «سلام علیکم بما طبتم».

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: در قرآن کریم، 46 مرتبه کلمه سلام آمده است؛ بیش از 300 حدیث درباره سلام آمده است؛ در قرآن کریم آمده است که اگر مومنی را دیدید، بگویید «سلام علیکم»؛ همچنین قرآن می‌گوید حتی به فرد جاهل نیز سلام دهید.

وی یادآور شد: عبدالله بن سلام که از عالمان یهودی بود، در روایتی نقل می‌کند که اولین روزی که پیامبر خدا (ص) وارد شهر مدینه شد، سه مطلب در ورود به مدینه فرمودند از جمله آن حضرت فرمودند: «ای مردم! بلند سلام کنید، به گرسنگان طعام دهید، در دل شب نماز بخوانید».

 

از تعابیر نادرست در سلام کردن بپرهیزید/70 حسنه برای سلام است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان از تعابیر نادرست در سلام کردن بپرهیزید، عنوان کرد: فرهنگ سلام در بین ما ضعیف شده است و برخی افراد از تعابیر نادرست استفاده می‌کنند، در حالی که 70 حسنه برای سلام است و در حدیث آمده است که 69 حسنه برای کسی است که ابتدا سلام کند؛ به همین دلیل پیامبر اسلام (ص) در سلام کردن سبقت می‌گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: در حدیثی آمده است که بخیل ترین فرد کسی است که در سلام کردن بخل می‌ورزد و در روایت اسلامی آمده است که اگر کسی قبل از سلام کردن با شما صحبت کرد، جواب او را ندهید.

وی با بیان این که آشکارا سلام کردن، کفار گناه است، اظهار داشت: در روایات آمده است که بر منحرفین اعتقادی، رباخوار، کسی که شرب خمر می‌کند، قمارباز، فاسق و کسی که به صورت علنی گناه می‌کند، سلام نکنید مگر این که مقدمه امر به معروف و نهی از منکر باشد.

 

دین اسلام کلمه «سلام» را به عنوان فرهنگ نهادینه کرد

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: سلام دارای سه اثر است، از جمله سلام، تحیت خدا و درود خداوند است همان طورکه خداوند در قرآن کریم به حضرت ابراهیم، نوح، موسی و ... سلام داده است، همچنین سلام باعث برکت می‌شود و پاکیزگی می‌آورد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: فرهنگ سلام باید آنچنان در جامعه نهادینه شود که اگر کسی وارد خانه خالی شد، نیز سلام دهد، زمانی که اسلام ظهور کرد، کلمه «سلام» را به عنوان فرهنگ نهادینه کرد و آغاز همه نامه‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) کلمه «سلام» بود.

وی با بیان این که در اسلام، تلاش شده است که سلام در نوشتار، گفتار و ملاقات‌ها فرهنگ شود، گفت: یکی از نتایج آیه 61 سوره نور، اهمیت به آداب معاشرت است، به طوری که امام صادق (ع) در روایتی در پاسخ به سوالی که مومن چه حقی به گردن مومن دارد، فرمود: «مومن بر مومن 7 حق دارد، اولین حقی که مومن به گردن مومن دارد این است که هر چه برای خود نمی پسندی، برای دیگران نیز نپسند و آنچه برای خود دوست دارید، برای مردم نیز دوست بدارید».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.