۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
کد خبر: 397437

اسراف و تبذیر، یکی از مسائل اساسی جامعۀ اسلامی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. نباید از آن غفلت کرد، زیرا باعث ایجاد فتنه می‌شود. گناهان و رذایل اخلاقی نیز از دیدگاه اسلام باعث نابودی جوامع می‌شوند. این موضوعات را باید مدام به مردم اطلاع داد و از حماسۀ عاشورا برای بیان این موضوعات استفاده کرد.

مترفین ، عامل ایجاد فتنه در جامعه

 

 

قدس انلاین به نقل از سدید منتشر می کند: متن پیش رو بخشی از جزوۀ « نیازهای روحانیت در جنگ اقتصادی » که درس‌گفتارى از آقای « دکتر عادل پیغامی » در باب وظیفه روحانیت در جنگ اقتصادی است؛ این درس‌گفتار حاصل جلسه‌ایست که در زمستان  ۱۳۹۲ برگزار شده است و به همت موسسه علمی فرهنگی سدید، پس از پیاده سازى و ویرایش در اختیار علاقه‌مندان قرار مى گیرد.

NiazhayeRouhaniatDarJangeEghtesadi-Sound2-550

امروزه مشکل اصلی ما، فقرای جامعه نیستند، بلکه مترفین جامعه هستند؛ ما باید نگران اتراف باشیم که فتنه به پا می‌­کند. یک بار می‌گوییم مردم کلاً سواد اقتصادی ندارند و به آن‌ها سواد اقتصادی می‌دهیم، ولی اکنون یک جاهایی اوضاع خطرناک‌­تر از این‌ها شده و آژیر قرمز به صدا درآمده است.

باید نگران این باشیم که نکند اسراف و تبذیر باعث فتنه‌­هایی شود که البته شده­‌است. در همین آزادی­‌های بی‌­قید، پول­‌هایی چرخیده است و یک عده دستشان به پول­‌هایی رسیده که این‌ها قطعاً فتنه ایجاد خواهد کرد؛ چون سنت الهی است. این نوع اسراف و تبذیر حتماً طغیان می‌آورد.

باید از این مسئله نگران باشیم که نکند در سنت الهی بیفتیم که امر خداوند بر فتنه­‌گران باشد تا این­جا را تخریب کنند؛ زیرا خداوند در قرآن می‌فرماید: ما امرشان می­‌کنیم که بروند و تخریب کنند.

این امر را باید به مردم بگوییم که امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا، بعد از همۀ حرف­هایش، فرمودند: می­‌دانید چرا حرف مرا نمی‌­شنوید و عمامۀ پیغمبر را بر سرم نمی­‌بینید؟ برایتان اسم می­‌برم که پسر فاطمه­‌ام و شما نمی‌­شنوید؟ اول به خاطر روابط نامشروعتان است و دوم شکم­‌هایتان است که با لقمۀ حرام پر شده‌­است.

این دو می­‌تواند خیلی تخریب کند و از هر بمب اتمی تخریبش بالاتر است. ما باید امروزه در روز عاشورا مردم را نسبت به این دو مشکل واکسینه کنیم. یک جاهایی باید مردم را مریض کرد. مردم یک جاهایی، بدحجابی، چشم ناپاکی برایشان آسان شده و نمی­‌فهمند که این، چه قدرت تخریب بالایی دارد. مثل آدمی است که کامپیوتر را نمی‌­شناسد و با ویروس­‌ها راحت می­‌چرخد و نمی­‌فهمد که ویروس یک­دفعه کل سیستم و اطلاعاتش را می­‌سوزاند. حواسش نیست تمام داشته­‌های اسلامش یک­دفعه می­‌پرد.

بعضی می­‌گویند: در طول سال­‌های انقلاب، به نظر می‌­رسد ما مقداری تند رفتیم. مدتی باید با سیاست‌­بازی با آمریکا کوتاه می‌­آمدیم و یک مقدار که قوی ­شدیم، به دهان آمریکا می‌­زدیم. چرا علی علیه‌السلام کمی با معاویه کوتاه نیامد که زمانی که قوی شد، بزند به دهان معاویه؟ یک جاهایی بعضی از مردم می­‌خواهند یزید را بپذیرند. می­‌گویند ای حسین، بنشین سر جایت و بگذار یزید هم فعلاً باشد و یک بیعت صوری بکن.

همان­‌گونه که شهید مطهری  می­‌گفت که اگر تمام قصه­‌های عاشورا را بگویی و به مسئلۀ امروز جامعه وصلش نکنی و برای حل مسئلۀ امروز، آن را فرمول نکنی، پشیزی ارزش ندارد. اصلاً عاشورا برای این است که در تاریخ،‌ مسئله‌­های ما را حل کنند و به ما فرمول‌­های طلایی بدهند که امروز راه خود را بشناسیم، وگرنه اگر قرار بود فقط یک جریان عاطفی و یک درام بزرگ تاریخی باشد، به چه درد می‌­خورد؟ جریان عاشورا برای تمام آدم‌­های حق الگوست.

اگر در جنگ نظامی، سه ماه طول کشید تا سازمانی پیدا شود و واحد اطلاعاتی و عملیاتی معنا پیدا کند و فرماندهان دور هم جمع شوند و قرارگاه راه بیندازند، در جنگ‌­های سایبری و اقتصادی قضیه پیچیده‌­تر است و شاید سی سال طول بکشد. در حالی­‌که خیلی­‌ها اصلاً قائل نیستند که جنگی هست. جنگ نرم اسمش روی خودش است؛ آرام آرام عقاید ما را از بین می­‌برد و رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار می­‌دهد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.